De Promotiefabriek

De Promotiefabriek

De rechtbank oordeelde eind juli dat de universiteit Tilburg 75.000 euro moet betalen aan een hoogleraar die na zijn pensioen drie promoties begeleidde. De universiteit had spijt van die afspraak maar de rechter oordeelde dat ze die afspraak gemaakt hebben en er zich aan moeten houden.De afgelopen jaren zijn er in Tilburg veel meer promoties geweest waarbij de hoogleraar per promotie betaald werd. Vaak gaat het dan over buitenpromovendi. Dat zijn studenten of werkenden die niet verbonden zijn aan een universiteit, geen colleges volgen maar wel promoveren. Dat kan omdat een hoogleraar ze onder zijn hoede neemt.Voor de universiteit is dat lucratief: per geslaagde promotie keert het ministerie 70.000 tot 90.000 euro uit. Die premie verschilt elk jaar. Hoe meer buitenpromovendi hoe meer winst. En er staan nauwelijks kosten tegenover.Die financiële prikkel heeft aan de universiteit Tilburg de afgelopen jaren tot een bloeiende promotiepraktijk geleid. Wat betekent dit voor de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek? In Argos een onderzoek naar de promotiefabriek van de Universiteit Tilburg.

Dit fragment is onderdeel van

Argos

Elke zaterdag van 14.00 tot 15.00 uur.

advertentie