steun vpro

Nooit Meer Slapen

met o.a. Jasper Krabbé, Rebelse trots, en Kurai kurai

Nooit Meer Slapen

met o.a. Jasper Krabbé, Rebelse trots, en Kurai kurai

Van zijn eerste jaren als graffiti artist tot de schoonheid in het alledaagse; het valt allemaal te lezen in het boek 'Atelier Krabbé'. Pieter van der Wielen spreekt met beeldend kunstenaar Jasper Krabbé over kunst maken èn kijken. Verder spreken we met filmmaker Marjoleine Boonstra over haar speelfilm 'Kurai, kurai', die ze in Kirgizië opnam. En we gaan langs bij kunstenares Patricia Kaersenhout. Met de expositie 'Rebelse trots' brengt ze een ode aan een belangrijke zwarte feministische golf in de jaren '80.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Jasper Krabbé over de kracht van kunst

vanaf 00:02:33

Jasper Krabbé schildert, tekent en exposeert zijn werk wereldwijd. Zijn werk weerspiegelt vaak herinneringen aan plaatsen, gebeurtenissen en personen. Ook bespreekt hij geregeld kunst op de televisie, bij programma’s als 'Opium', 'ArtMen' en 'De Wereld Draait Door'. In het boek 'Atelier Krabbé' vertelt hij over zijn eerste jaren als graffiti artist in Amsterdam, over drijfveren en inspiratie, over de andere kant op kijken, de kunst van het etsen, kleurgebruik, over de binnenkant van enveloppen en de schoonheid in het alledaagse. Pieter van der Wielen spreekt met beeldend kunstenaar Jasper Krabbé over kunst kijken en maken. (Foto: Merlijn Doomernik)

Rebelse trots: ode aan de zwarte feministische golf

vanaf 01:11:21

In de jaren '80 was er een belangrijke zwarte feministische golf. Kunstenares Patricia Kaersenhout brengt met de expositie Rebelse Trots een ode aan een aantal vrouwen die daar deel van uitmaakten. De dubbeltentoonstelling is te zien in het Amsterdam Museum en CBK Amsterdam Zuidoost. Nicole Terborg ging naar de opening.

Kurai Kurai - verhalen met de wind

vanaf 01:37:46

Marjoleine Boonstra maakte al vele documentaires, maar nooit eerder een speelfilm. Dat deed ze nu wel, nota bene in Kirgizië. 'Kurai kurai' is de titel van haar speelfilmdebuut. Met haar lievelingsboek 'Dzjan' van Andrej Platonov trok ze twee keer door Oezbekistan en verzamelde ze verhalen van mensen die proberen te overleven. Ze vertelt aan Emmie Kollau hoe de film tot stand kwam.