steun vpro

Nooit Meer Slapen

met o.a. Dragan Bakema, Geaarde kunst en namen in de literatuur

Nooit Meer Slapen

met o.a. Dragan Bakema, Geaarde kunst en namen in de literatuur

Dragan Bakema is momenteel in de theaters te zien met 'Zout op mijn huid', een voorstelling over gepassioneerde liefde. Pieter van der Wielen praat met de acteur en scenarist. Verder o.a. een impressie van de tentoonstelling 'Geaarde kunst' in Museum Arnhem en onderzoeken we waarom bepaalde personagenamen zich wel goed voor de literatuur lenen en anderen niet. We vragen het aan schrijvers Charlotte Mutsaers en Philip Huff.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Dragan Bakema: Zout op mijn huid

vanaf 00:02:46

Dragan Bakema is een Nederlandse acteur en scenarist van een Servische moeder en Nederlandse vader. Hij speelde in theaterproducties voor o.a. het RO Theater en Toneelgroep Amsterdam. En in films als 'Joy' en 'Brownian Movement' en in de televisieseries 'Medea' en 'In Therapie'. Naast acteur is Dragan ook actief als scenarist en producent voor het door hem opgerichte Popov Film. Zo schreef hij mee aan de film Hunting en Zn, waarin hij met actrice Maria Kraakman speelt – en met wie hij sinds 2003 een relatie heeft. Nu is hij in de theaters te zien met de voorstelling 'Zout op mijn huid', een bewerking van de erotisch getinte romanklassieker van de Franse schrijfster Benoîte Groult. Pieter van der Wielen praat met Dragan Bakema.

What's in a name: hoofdpersonages in boeken

vanaf 01:12:58

Waarom geven we namen als Sophie en Nicole wel een plek in de literatuur en lezen we zelden iets over Gerda of Miep? Wat doet een naam er toe in een boek? Zouden Holden Caulfield, Anna Karenina of Oliver Twist net zo beroemd zijn geworden als ze Bob, Tanja of Henk hadden geheten? En hoeveel zorg besteden schrijvers aan het geven van namen aan hun karakters? Maarten Westerveen vroeg het schrijvers Charlotte Mutsaers en Philip Huff.

Geaarde kunst: Door de Staat gekocht '40-'45

vanaf 01:41:15

Museum Arnhem opende gistermiddag de tentoonstelling Geaarde kunst. Voor het eerst is daar een selectie te zien van schilderijen die tijdens de oorlog door de overheid werden aangekocht. Na de bevrijding werd die collectie opgeslagen in depots. Nu, zeventig jaar na de bevrijding, is het volgens historicus Arno Bornebroek tijd om de Geaarde kunst, als tegenhanger van ‘Entartete (of ontaarde) Kunst’, aan het publiek te laten zien. Jan Paul de Bondt kreeg van Bornebroek een rondleiding langs de tentoonstelling.