Jonathan Franzen

Jonathan Franzen

Patty Berglund bezint zich op haar huwelijk. Haar man is niet meer de sympathieke idealist voor wie ze jaren geleden als een blok viel. Hij heeft zich ontpopt als een rusteloze ondernemer. Terwijl Patty haar frustraties van zich afschrijft in een dagboek, verliest Walter thuis en op zijn werk de controle. Zijn gebrek aan moraal culmineert zonder de corrigerende hand van zijn vrouw algauw in een vernederend schandaal.

The New York Times Book Review noemt Jonathan Franzens nieuwe boek Freedom een meesterwerk van Amerikaanse fictie. Time Magazine plaatste Franzen zelfs op de voorpagina, met als ondertitel “Great American Novelist”. En de lofuitingen stapelen zich snel op. Franzens roman beslaat het “post-11 september decennium”. Door het volgen van de ontwikkelingen binnen een familie creëert Franzen een grootse beschouwing op een land en continent; wat uitmondt in een beschouwing op, zoals de titel al zegt, de krachtigste en meest gebruikte term in het Amerikaanse woordenboek. Een avond met – in de woorden van The Guardian – “de herboren Great American Novelist”.