FAQ

Alle antwoorden op alle vragen die je hebt of waarvan je nog niet wist dat je ze had.

Wat is Trees?

Trees is een journalistieke zoektocht in de vorm van audioverhalen. Via de Trees-app sta je in contact met drie journalisten: Tessa, Meike en Volkan. Zij maken van jouw input gebruik om antwoorden te vinden op de vragen en thema's die je bezighouden. Beluister hun wekelijkse reportages, hoor hoe de redactie en researchers te werk gaat en draag zelf bij wanneer je nuttige ideeën voor ze hebt. 

In de Trees-app volg je het onderzoek op de voet en kun je nieuwe reportages direct beluisteren zodra één van de journalisten een update voor je heeft. Wanneer een onderzoek is afgerond, of doodloopt, start de redactie via de app een nieuw onderzoeksthema. Oudere thema's blijven via de app te beluisteren.

Trees is ook te volgen als podcast, maar via deze speciale app heb je de meest intieme relatie met Trees. Je kunt vragen beantwoorden, je mening achterlaten en informatie inzenden. Bovendien kun je via de app letterlijk je stem laten horen door audioberichten naar de journalisten te sturen.

Aan welke journalistieke ethische code houdt Trees zich?

Trees houdt zich aan de Code van Bordeaux. Deze internationale verklaring heeft betrekking op het beroepsgedrag door journalisten in hun werkzaamheid van het bijeenbrengen, verzenden, verspreiden en becommentariëren van nieuws en inlichtingen en in het beschrijven van gebeurtenissen. Kijk hier voor meer informatie.

Hoe wordt Trees gefinancierd?

Trees wordt gefinancierd door Human en de VPRO. Daarnaast heeft Trees steun gekregen van Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het Google Digital News Initiative Innovation Fund. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek draagt bij aan de inhoudelijke ontwikkeling van het platform, waarvoor VPRO en Human verantwoordelijk zijn.

De technische ontwikkeling van de applicatie wordt mogelijk gemaakt door subsidie vanuit de derde en laatste ronde van Google Digital News Initiative (DNI). Op advies van vooraanstaande media-experts uit het veld financiert het DNI Innovation Fund Europese initiatieven. Financiering gaat naar de meest innovatieve concepten die het ecosysteem van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek vooruit willen brengen door middel van technische en organisatorische innovatie. Het ging om een bedrag van 325.040 euro. Dit geld wordt besteed aan de technische ontwikkeling van de app en marketing. De journalistieke inhoud van Trees staat los van het Google Digital News Initiative (DNI).

Hoe zit het met die guilty pleasure van Volkan? Turkse bussen?

Het heimelijk pleziertje van Volkan gaat over om koste wat het kost op de hoogte te blijven van de laatste trends. Om naar een andere stad te reizen pakken Nederlanders vaak de trein of auto. De Turkse man of vrouw pakt de bus. Een gewild transportmiddel. De Turkse busmaatschappijen rijden in de allernieuwste bussen. Ze zien er bijna futuristisch uit. Misschien wel om mensen te lokken? Maar vooral ook om Volkan gek te krijgen elk jaar naar Turkije af te reizen.  

De app

Waarom een app?

Zonder de app is Trees een heel fijne podcast waarin je onze verhalen hoort. Maar wij willen jou ook horen. Dat kan via de app. Tijdens het luisteren kun je via de app vragen beantwoorden, illustraties bekijken en... terugpraten. Ja echt, want in de app kun je audioberichten inspreken voor onze journalisten. Om ze op een nieuw spoor te zetten of gewoon je ongezouten mening te geven natuurlijk. Dus download die app en laat je horen.

Hoe download je de app?

De Trees-app is gemaakt voor smartphones. Heb je een iPhone? Download de app dan via de App Store. Ben je een Androidgebruiker? Gebruik dan Google Play. Of nog makkelijker: we hebben hier gewoon links voor je neergezet naar de app in de stores.


Get it on Google Play

Deelt Trees mijn persoonsgegevens met derden?

Nee, daar waar je zelf besluit om persoonlijke gegevens via de app achter te laten, wordt deze informatie uitsluitend gebruikt door de redactie om met de gebruiker in contact te komen. Contactinformatie als NAW-gegevens, telefoonnummers of e-mailadressen zullen nooit in een uitzendingen vermeld worden of met derden worden gedeeld. Berichten, commentaren of voice-berichten van gebruikers kunnen wel in uitzendingen worden gebruikt, tenzij de gebruiker zelf heeft aangegeven daartegen bezwaar te hebben.

Waarom wil de Trees-app toegang tot mijn microfoon?

Apps kunnen machtingen vragen. Deze machtigingen kun je zelf beheren. Van al deze rechten vraagt Trees toegang tot je microfoon, zodat je audioberichten kunt sturen naar de redactie. Deze toegang is optioneel, zonder toestemming functioneert de app normaal en kan je berichten via tekst sturen. Daarnaast kan je aangeven dat je ingestuurde audiobericht niet herkenbaar in de uitzending te horen mag zijn. Als je dit niet aangeeft kunnen we je bericht dus wel gebruiken in de uitzending. Bij het inspreken audiobericht kun je ervoor kiezen deze anoniem op te sturen. Als je wilt dat de redactie van Trees nog contact met je kan opnemen kun je ervoor kiezen je naam, emailadres en telefoonnummer door te geven. Deze gegevens zijn allemaal optioneel en worden opgeslagen op de beschermde Trees-server.   

NB op Android telefoons vraagt de app in de huidige versie ook om een machtiging voor het gebruik van Bluetooth. Dat is niet correct, de app van Trees maakt daarvan geen gebruik. We zullen dit 'verzoek om machtiging' in een volgende update van de app uit zetten.

Waarom wil de Trees-app mij push-notificaties sturen?

Als je de app vaker gebruikt vraagt Trees of je push-notificaties wil ontvangen. Dit doen we om nieuwe content onder je aandacht te brengen. Want het is natuurlijk handig als je weet wanneer je een nieuwe uitzending kunt beluisteren. Ook hierbij geldt dat het geen vereiste is voor het gebruiken van de app.

Is Trees open source?

Zeker! Straks. De productie en publicatie van Trees wordt mogelijk gemaakt door de app en achterliggende techniek. De bevindingen uit de ontwikkeling van de Trees techniek en het interactieve, inhoudelijke format van Trees zullen eind 2018 openbaar zijn. We zullen onze ervaringen en inzichten delen met vakgenoten en publiek via conferenties en meet-ups. VPRO/Human zullen deze kennis en techniek graag aan andere journalistieke projecten beschikbaar stellen. Voor zover mogelijk zal ook de broncode van de app open source beschikbaar komen.

De podcast

Waar kan ik Trees als podcast luisteren?

Voor iedereen die geen verdere uitleg nodig heeft: je kan Trees vinden in iTunes en Stitcher.

Wil je echt begrijpen hoe het zit met podcasts? Duik hier in een minicursus.

Is er ook een RSS-feed?

Jazeker! Doen we zomaar even voor je: klik.

Privacy

Wat gebeurt er met de informatie die ik via de Trees-app invoer?

De informatie die je zelf naar Trees stuurt via de app wordt alleen voor journalistieke doeleinden gebruikt. Met de informatie die je stuurt gaan we aan de slag volgens onze journalistieke ethische codes. Je kunt berichten ook geheel anoniem naar de redactie van Trees sturen. Als je wilt kun je ook je naam, e-mailadres en telefoonnummer opgeven bij een bericht. Dit is handig als de redactie van Trees naar aanleiding van je bericht contact met je wil opnemen, anders is dit voor ons niet mogelijk. Reacties via de 'open vragen' zoals getypte of audio-berichten worden opgeslagen op de VPRO-server. Wat genoteerd wordt is de datum, je naam (optioneel), je e-mailadres (optioneel), je telefoonnummer (optioneel) en natuurlijk je verhaal of je audiobericht.

De servers die wij gebruiken zijn een VPRO-API-server, VPRO-server (bevat complexere invuloefeningen, en ook een CouchDB database voor de feedbackgegevens). Deze worden door de VPRO of bij CloudVPS gehost. De reacties voor de gesloten vragen worden opgeslagen in een beschermde Google Sheet. Deze sheet is afgesloten en alleen toegankelijk voor de redactie van Trees.

Google Sheets dient als opslagplek van elk ingestuurd antwoord op een gesloten vraag. We slaan een aantal gegevens op. Het gaat om een user-id. Dit is een random gegenereerd id die aan de user is gekoppeld. Hiermee is het voor Trees mogelijk te traceren of er vaker is gereageerd door dezelfde gebruiker. Dit is geen persoonsgegeven en niet herleidbaar naar een persoon
Verder natuurlijk je gegeven antwoord en de datum en tijd van de verzending van je antwoord.

Welke gegevens verzamelt Trees via de app naast de gegevens die ik zelf invoer?

Trees beschikt over metadata van bezoekers om metingen te kunnen verrichten over het gebruik van de app. Er worden verschillende tools gebruikt bij het verzamelen en opslaan van deze data. Dit is een beetje technisch verhaal maar we willen graag je van alle informatie voorzien. De Count API is bedoeld voor het verzamelen van informatie over het gebruik van de app. Opgeslagen worden: een unieke cijfer/lettercombinatie voor elke api call, het startpunt luistermoment, de tijdsduur sinds voorlaatste meting,  de play/pause/timeupdate, de starttijd van de sessie, een uniek id per sessie, de omroep van het afgespeelde item, een id van het afgespeelde ite en ten slotte een timestamp van de call.

Access logs van de Count API en de Forms API bevatten het IP-adres, tijdstip en de soort call die gedaan is. Dit doen we om misbruik van onze API’s te kunnen detecteren en daarop te kunnen acteren. Deze logs worden maximaal 14 dagen bewaard.

Google Analytics verzamelt real-time statistieken over het gebruik van de app. Deze informatie is uitsluitend toegankelijk voor de Trees redactie een de data-analyst van de VPRO/Human. De gebruiker van de app kan vanaf versie 1.4 (binnenkort beschikbaar) aangeven dat hij/zij niet via Google Analytics getracked wil worden.

Hoe zit het dan met de website?

Ook de VPRO en Human maken gebruik van cookies en trackers op hun website. Hieronder een uitleg.

Cookiewall

De VPRO is wettelijk verplicht om gebruik te maken van de NPO cookiewall. Als jij geen cookies accepteert dan worden alle onderdelen van de site die cookies plaatsen niet uitgevoerd. Dat kunnen social media ‘like knoppen’ zijn of Youtube embeds. Gevolg is dat je dus niet alles wat we op de website te bieden hebben kunt zien. De cookiewall verdeelt cookies in een aantal categorieën en geeft je de keuze om cookies van het type social media, advertentiecookies, aanbevelingscookies en overige cookies te weigeren. Wil je meer weten over hoe dit werkt? Klik dan hier.

Trackers

Op verschillende onderdelen van onze website zijn verschillende soorten ‘tracking cookies’ of ‘trackers’ werkzaam. Deze verschaffen inzicht in hoe bezoekers onze website gebruiken. Dit heeft als voordeel dat wij ons steeds beter op de interesses van onze bezoekers kunnen richten en de bezoekers steeds beter kunnen vinden wat hun interesseert. En wees gerust: je blijft voor ons een anonieme bezoeker. Wij meten alleen de bewegingen en verblijfsduur op onze website en of je met je mobiele telefoon, tablet of computer komt, via een zoekterm in Google, een advertentie of een link in bijvoorbeeld een Facebook bericht. Wij weten niet of je man of vrouw bent, hoe je heet, wat je leeftijd is. Wij registreren niet je IP-adres en delen niets met andere diensten. Klik op de trackers voor meer informatie.

1. Comscore Digital Analytics

Met Comscore vergaren we kortgezegd kennis over hoe onze website het doet: met hoeveel andere mensen jij op onze site komt, welke pagina’s je bezoekt en hoe lang je op een pagina blijft. Het doel hiervan is de werking van onze website verbeteren.

De data die dit oplevert, bevatten alleen algemene kenmerken en zijn niet tot jou persoonlijk herleidbaar. De data worden opgeslagen op een server in Europa en niet gedeeld met derden.

2. Google Analytics

Google Analytics meet de resultaten van campagnes die wij online via verschillende advertentienewerken uitzetten om onze projecten onder de aandacht te brengen. Deze resultaten leveren kennis op, die ons in staat stelt om ons kleine advertentiebudget zo goed mogelijk te besteden en onze uitgaven te verantwoorden.

Google Analytics registreert ook wat in onze videospeler wordt afgespeeld, zodat we weten hoe vaak video’s worden afgespeeld. Hierdoor weten we wat voor soort video’s goed en minder goed worden bekeken en kunnen we ons aanbod blijven verbeteren. Deze informatie vormt ook de basis voor onze best bekeken/beluisterd/gelezen lijstjes.

Met Google hebben wij een bewerkersovereenkomst. We anonimiseren jouw IP adres en delen zo min mogelijk informatie met Google. Het is Google niet toegestaan de verzamelde data met andere diensten te delen. Hiermee volgen we de aanwijzingen van het CBP op. Meer hierover lees je hier. 

Nota bene: Google Analytics staat bij ons in de cookiewall niet als ‘reguliere analytics cookie’ maar als ‘overige cookie’. Dat stelt jou in de gelegenheid om deze cookie te weigeren, in tegenstelling tot reguliere analytics cookies waarvoor geen toestemming hoeft te worden gevraagd.

3. Advertentienetwerken

Wij gebruiken een aantal netwerken om te adverteren voor onze programma’s, VPRO-lidmaatschap en VPRO Gidsabonnementen. Het gaat dan om:

Bing Ads (Microsoft), Doubleclick (Google), Facebook Custom Audience, Google AdWords Conversion, Google Dynamic Remarketing, Twitter Advertising, Google Tag Manager.

Om te meten of onze campagnes succesvol zijn, gebruiken we codes, zogenaamde ‘conversiepixels’. Niet omdat we jou als bezoeker volgen maar om het succes van onze campagnes te kunnen meten. We kunnen niet altijd uitsluiten dat het netwerk waarmee de conversiepixel wordt gedeeld deze pixel ook gebruikt om zelf de conversiegegevens te verwerken. Al deze conversietrackers staan in de cookiecategorie ‘advertentiecookies’ en kun je door het wijzigen van de cookie-instellingen zelf weigeren.

4. Cookies via derden

Deze trackers, zoals Platform161, ScoreCard Research Beacon, Site Analytics, Social Media, Facebook Connect, hebben wij niet zelf op de site gezet, maar worden geplaatst via de STER-banner. Wij zijn verplicht deze STER-banner op de site te tonen. Omdat de STER gaat over deze banners kunnen deze cookies/trackers steeds anders zijn.

5. Social media

Omdat de knoppen op Facebook, Twitter en Google+ actief je surfgedrag kunnen volgen op internet, al bij het laden van een pagina, hebben wij ze zo gemaakt dat ze alleen actief worden als je de social cookies accepteert, én als je op de socialknoppen zelf klikt. Klik je niet, dan weet Facebook niet dat je op onze site bent.

6. New Relic

De software van New Relic houdt de technische prestaties van onze website, de laadtijd en de serverbelasting in de gaten.

Mijn vraag staat er niet bij

Good busy!

Wil je toch het antwoord weten? Stuur je vraag in en misschien laten we je het weten.