Wat moet een filmmaker met Virtual Reality?

vrouw met bril
  • Jasmijn Schrofer

Tot voor kort interesseerde Virtual Reality (VR) mij totaal niet. Maar onlangs zag ik verschillende VR producties die mij wonder boven wonder wisten te verrassen. Misschien is VR toch een interessant medium om verhalen mee te vertellen. Voor VPRO Dorst dompelde ik me onder in de wereld van VR en vroeg me af: Welke rol kan Virtual Reality spelen voor filmmakers zoals ik?

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

een 'experience'

"Experience a migrant's journey" (NY Times), "the Apollo 11 Experience"(Immersive Education), "experience an epliptic attack" (DDW), in veel artikelen en filmpjes die ik tegenkom over VR spreekt men over een ‘experience’ en wordt er nauwelijks ingegaan op ‘het verhaal’. Dit lijkt te impliceren dat de ervaring voorop staat en het verhaal een bijzaak is. Veel van de VR ervaringen duren dan ook niet langer dan 5 minuten.
 
VR Porno is het prototype ‘experience’. Het richt zich op het stimuleren van de sensationele prikkel met lichamelijk genot als doel. Dit verschilt van filmmaken, omdat het zich niet op een artistiek of esthetisch doel richt. De verhalende laag ontbreekt, terwijl VR zich hier juist goed voor leent. Het sensationele aspect van VR kan goed worden gecombineerd met het verhaal en zelfs in dienst staan van het verhaal. De kijker maakt namelijk deel uit van het verhaal, de sfeer en dus het moment. Dat is het unieke aan VR. Eigenlijk moet ik VR dus niet zien als vorm maar als een compleet ander medium. Film vergelijken met VR is op zich hetzelfde als appels met peren vergelijken. 
Kijken is niet genoeg
©  dorst

Aha, dus jullie gebruiken het desoriënterende kijken juist als middel voor de virtuele realtiteitsbeleving.

Ivo: "Ja, je moet je afvragen of het een verhaal is waarbij rondkijken essentieel is. En dus ook dat je iets kan missen omdat je net de andere kant op kijkt. Het zou een integraal onderdeel van het verhaal moeten zijn. Stel je voor: je hebt een VR verhaal waar je een moordenaar moet zoeken. Dan heb je een reden om rond te kijken. Je moet het niet doen omdat je het kan doen, maar omdat je iets moet doen!" 

Ik in de VPRO Peepshow
© jasmijn schrofer

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

meer virtual reality