'De toekomst inspireert mij'

  • Geert - Jan Bogaerts

Geert-Jan Bogaerts, Hoofd Digitaal bij VPRO, bezocht de eerste VPRO Meet Up op TodaysArt afgelopen vrijdag 23 september. Daar mocht hij de de Meet Up afsluiten en dat deed hij met een vijftal lessons learned over non-fictie, het thema van deze eerste Meet Up.

5 lessons learned

‘De toekomst inspireert mij’ – korter dan dat kan het motto van het VPRO Medialab, en eigen van de hele VPRO, niet samengevat worden. Maar de woorden werden gebezigd door Floris Kaayk, als kunstenaar bekend van onder meer The Human Birdwings en The Modular Body. Kaayk was een van de sprekers, vrijdag, op de VPRO Medialab Meet Up @ TodaysArt in Den Haag. Centraal thema was ‘responding to the future of storytelling: non-fiction’.

Een internationaal gezelschap van zeventig journalisten, documentairemakers, wetenschappers, podcasters, filmers en kunstenaars ging met elkaar in gesprek om ervaringen uit te wisselen en nieuwe inspiratie op te doen. Hier volgen vijf lessen die we na afloop konden trekken.

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

© Britt Roelse/ Medialab

2. ‘Soms is de simpelste vraag ook de beste vraag.’

Wie gedegen journalistiek werk wil leveren, is soms maanden bezig met het doen van research naar het onderwerp. En als je je hebt ontwikkeld tot een specialist op jouw terrein, zit je zelfs al jaren in het thema. De neiging om te vergeten dat je een publiek hebt dat zo ver niet is, is soms groot. En de vragen die je stelt, waaromheen jij je verhaal opbouwt, zijn soms te geavanceerd. Als je je beperkt tot de basisvragen, minimaliseer je het risico dat je je publiek kwijtraakt.

Meet the Makers - Maite Vermeulen
© Britt Roelse/ Medialab
Meet the Makers - Rob van Hattum
© Britt Roelse/ Medialab
Meet the Makers - Nicolas Boritch
© Britt Roelse/ Medialab
Meet the Makers - Chris Bajema
© Britt Roelse/ Medialab

3. ‘Als we de data om ons heen niet zien en niet herkennen, kunnen we ook geen verhaal maken.’

Maar anderzijds, de data zijn niet het verhaal – ze vormen een bron van het verhaal. De visualisatie, de presentatie, is minstens zo belangrijk. Zo kun je inzichtelijk maken wat het eigenlijk betekent als je weer eens hoort over een aanslag in Irak waarbij 538 doden zijn gevallen; het zien van 538 bodybags in een loods in de virtual-reality productie van Ali Eslami maakt meer indruk dan het simpelweg tot je nemen van het cijfer.

©  Medialab
Meet Up conclusion by Geert-Jan Bogaerts
© Britt Roelse/ Medialab
Meet the Makers
© Britt Roelse/ Medialab
© Britt Roelse/ Medialab
© Britt Roelse/ Medialab

Meer Meet up: