23 augustus 2025
Lowlands Festival 2025, Biddinghuizen
Instructies uit het publiek
In plaats van één AI die het hele gesprek voert, zijn dit er twee. Ze weten niet wat de ander van tevoren heeft meegekregen en reageren alleen op wat ze tijdens het gesprek van elkaar horen. Ook staan ze open voor instructies uit het publiek. Dat kan een opdracht aan een van hen zijn om bijvoorbeeld nukkig te reageren, of het overal mee oneens zijn, of om te suggereren om een dansje te doen voor Anouk omdat die jarig is (A’dam 23 aug).
Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.
Een moment geduld, de content wordt geladen.
Traditiegetrouw wordt er tijdens het festival iets interactiefs op het grote scherm gepresenteerd. Het publiek kan daar liggend op hun strandstoelen aan deelnemen, wachtend op de hoofdfilm. Voor de makers in die randprogrammering is het de uitdaging om te zorgen dat het tafereel op het scherm iets is dat je samen beleeft, en dat het niet slechts een open kanaal is waar iedereen z’n naam of fotootje naartoe kan dumpen. Alhoewel dat natuurlijk wel een belangrijk aspect is van de beleving, dat je met jouw bijdrage heel het publiek bereikt en daarbij ook de mensen met wie je het festival bezoekt. Fijn als je daarin dan ook nog kan uitblinken. Met een hi-score in een van de games of met een creatieve prompt bij “In Gesprek” waarmee je het verhaal een opzienbarende wending geeft.
Inhoudelijk het verhaal een beetje kunnen nudgen heeft voordelen t.o.v een klassieke choose-your-own-adventure vertoning die middels een stemprocedure verloopt. Gegarandeerd krijgt dan een deel van het publiek niet te zien wat zij wilden zien. Met deze doorlopende AI dialoog krijgt iedereen een stem in het bepalen wat er zich voltrekt. Tot aan een bepaalde publieksgrootte zal die rechtstreekse invloed goed werken. Mede doordat instructies en suggesties gespreid binnenkomen. De een denkt iets langer over de instructies na dan de ander, gelukkig.
Ik ben publiek van m'n eigen creatie
Voor mij als maker bij VPRO Medialab is dat wat dit project bijzonder maakt. Ik ben publiek van m’n eigen creatie. Elke avond is het weer spannend hoe het verhaal zich ontwikkelt. Waar komt de AI mee? Voelt het publiek zich goed uitgedaagd om slinks de dialoog aan te sturen? Al observerend heb ik al wel wat tweaks doorgevoerd. Tijdens de try-out hadden de stemmen zelfs geen kennis over zichzelf. Al gauw werden ze door het publiek tot Bert en Ernie omgedoopt, waarna het verhaal niet meer op een ander spoor kwam. Sinds die avond zit er in compacte initiële prompt wel een beknopte karakterschets. Het zijn nu acteurs die een rol gaan vertolken in een film die in een openluchtbioscoop vertoond gaat worden. En dat is geen fictie, maar echt.
Opties om te verkennen
Een volgende verbetering die nog geïmplementeerd moet worden is het aansturen op een zinvol einde. Misschien wel nadat het publiek dat niet mee wilde doen heeft gestemd dat het wel genoeg is geweest? Kan de AI dan het verhaal netjes afhechten? Is het daarvoor handig als er een volledige spanningsboog was die gefragmenteerd in de prompt kon worden ingeweven? Of stopt het verhaal als een van beide personages z’n doel heeft bereikt? Misschien kun je als participant bij aanvang een personage toegewezen krijgen, inclusief een opdracht die je met de helft van het publiek tot uiting moet zien te brengen? Nog veel opties om verder te verkennen. Maar allemaal veel te complex voor de terloopse set-up tijdens dit festival. Dus voor wie nog even zonder restricties een AI stem wil aansturen om indirect wat tegen iemand te zeggen, neem die persoon mee naar het Pluk de Nacht en succes met prompten! “In Gesprek” draait nog op woensdag, vrijdag en zaterdagavond.