In 2021 hielden we met 3.4 miljoen euro uit de verenigingspot onze kwaliteit hoog. En ook dit jaar staat er veel moois op stapel dat er anders niet zou komen. Het is veelbetekenend dat steeds meer mensen graag extra investeren in programma’s met VPRO-signatuur.

Benieuwd hoe we het extra geld in 2021 hebben besteed?
Dat lees je hier.

er ging verenigingsgeld naar

programma’s

Er ging 47% van het verenigingsgeld, ruim 1.6 miljoen euro, naar programma’s die in 2021 zijn uitgezonden en waarvoor de subsidie niet toereikend was. In een jaar waarin corona wederom grote klappen uitdeelde in de culturele sector was extra geld om programma's als On Stage (48.000 euro), ITA's Romeinse tragedies (29.000 euro), Muziekstad (25.000 euro) en In een boek kan het wel (4.000 euro) te realiseren meer dan welkom. Ook het dagelijkse late night  cultuurmagazine Nooit Meer Slapen op NPO Radio 1 kon weer elke werkdag worden gemaakt dankzij een eigen bijdrage van 200.000 euro uit de verenigingspot.

Er ging ook extra geld naar onze journalistieke programma's. Zo besteedden we onder meer 175.000 euro aan Argos, ging er 127.500 euro naar Danny's wereld en werd het nieuwe programma Frontlinie van Bram Vermeulen mede mogelijk gemaakt door een eigen investering van 165.000 euro.

Podcasts zijn niet meer weg te denken bij de VPRO. In 2021 investeerde de VPRO 55.000 euro extra in onder andere De Deventer Mediazaak. Deze podcast was binnen twee weken meer dan honderdduizend keer beluisterd en werd uitgeroepen tot Podcast van het Jaar.

Andere programma's waar we extra geld in hebben gestoken zijn onder andere 100 dagen in je hoofd (33.000 euro), Zomergasten (30.000 euro) Reaction in het kader van de Dutch Design Week (25.000 euro), De beloften (20.000 euro) en de documentaire Adriaan van Dis: een wanhopig optimist (5000 euro). 

tekst gaat verder na de foto

nieuwe plannen

Bij de VPRO kijken we altijd vooruit en werken we continue aan nieuwe plannen. De ontwikkeling van nieuwe ideeën bekostigen we met verenigingsgeld, in 2021 met ruim 1 miljoen euro.

Een programma wat in 2022 te zien zal zijn met dank aan onze leden is De Avondshow met Arjen Lubach. Zo'n 300.000 euro extra geld heeft er mede voor gezorgd dat dit programma vanaf 21 februari aanstaande iedere maandag tot en met donderdag op NPO 1 te zien zal zijn.

We gaven 100.000 euro uit aan de ontwikkeling van diverse plannen gericht op jongeren en online, 55.000 euro aan plannen voor jeugd en de 6.000 euro gespendeerd aan de pilot van Plakshot resulteerde in een eerste reeks van dit nieuwe programma in het najaar van 2021. Daarnaast ging er ook dit jaar extra geld naar de ontwikkeling van nieuwe reisseries. 

tekst gaat verder na de foto

innovatie

In 2021 werd er 220.000 euro extra geïnvesteerd in verschillende innovatieve projecten, waaronder Maandverbond, waarin VPRO Medialab experimenteerde met storytelling op Telegram en npo3.nl. Deze 'hormoonsafari' sleepte de prestigieuze Prix Europa voor beste online mediaproject van Europa in de wacht.

Daarnaast werden er verschillende hackathons georganiseerd, waarin complexe vraagstukken door een bonte mix van deelnemers in twee dagen tijd worden 'opgelost'. Zo werd er gewerkt aan ideeën voor goede, transparante en ethische alternatieven voor social media en de mogelijkheden onderzocht voor interactieve nieuwsbrieven en 'augmented' podcasts.

Het 'archief van de toekomst' van VPRO Tegenlicht in samenwerking met  ontwerpbureau Sudox en het Nationaal Instituut voor Beeld en Geluid is vanaf zondag 20 februari te vinden op de website van Tegenlicht

Ook in PublicSpaces, de coalitie die ijvert voor een sterker publiek domein op internet, werd in 2021 opnieuw geïnvesteerd.

tekst gaat verder na de foto

jong talent

Met 250.000 euro uit de verenigingspot bekostigen we VPRO Dorst, onze kweekvijver voor veelbelovende creatieve geesten. Via de jaarlijkse DORST PITCH scouten we in het hele land divers talent, met oog voor jonge makers van verschillende culturele achtergronden.

Via hun eigen, unieke kijk op de wereld verrijken zij de VPRO-programmering met andere perspectieven. Ze worden intensief begeleid, van idee tot eindresultaat, dat vervolgens het licht ziet bij 3Lab, zoals Liever kroes of online, zoals de serie Bims in de lobby.

strategische samenwerkingen
We gaven 121.000 euro uit aan de bekostiging van een klein team dat, in lijn met de mediawet, fondsen werft voor programma’s. Ook besteedden we 205.000 euro aan sponsoring en mediapartnerships met zielsverwante partijen in ons culturele netwerk, zoals onze traditionele samenwerking met IDFA en IFFR.

basiswaarden

De VPRO heeft enkele basiswaarden opgesteld. Deze regels zijn gebaseerd op de gedragscode van De Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI).

De VPRO:

  • besteedt zoveel mogelijk van de ontvangen middelen aan het goede doel. Dit zijn de drie pijlers: talentontwikkeling, innovatie en ondersteuning van cultuur;
  • houdt zich aan de volgende criteria bij alle werving en besteding van donatiegelden: de journalistieke onafhankelijkheid komt nooit in het geding, en de VPRO levert nooit een bijdrage aan winst van derden;
  • streeft naar maximale kwaliteit bij alle uitvoerende werkzaamheden;
  • toont respect voor de gever bij werving;
  • informeert gevers ten minste één keer per jaar via e-mail over de besteding en eventuele voortgang van projecten;
  • gaat nauwkeurig om met vragen, klachten en opmerkingen van gevers;
  • gaat zorgvuldig om met de gegevens van gevers.

    Ja, ik wil de VPRO steunen. Klik hier