4 redenen om te kijken naar Özcan Akyol in Zomergasten

Zondag 27 juli is Özcan Akyol de eerste Zomergast. Griet Op de Beeck interviewt Eus over zijn werk en leven aan de hand van fragmenten. Lees hier waarom jij moet kijken.

Zondagavond is voor buitenbeentjes en cultuur die iets losmaakt

Eus noemt zichzelf ‘literatuurpropagandist’ en kiest voor buitenbeentjes waarin hij zichzelf herkent. Zoals schrijver en kunstenaar Jan Cremer uit Mies en scene (1966), en de prijswinnende film Gegen die Wand (2004), waarbij hij voor het eerst dacht: dit zijn mensen zoals ik.

Hoe voelt het om tussen werelden in te leven?

Eus kijkt in Zomergasten naar klassenmigratie. Hoe hij als Turks-Nederlandse zoon opgroeide in Deventer, zich door sociale lagen heen werkte en daar woorden aan geeft. Eerder in zijn boeken, straks in zijn theatercollege De Klassenmigrant, en zondag in Zomergasten via fragmenten uit onder andere de documentaire Favoriten (2025), over een Weense basisschoolklas en hun toegewijde juf Ilkay. En De blikfabriek, een documentaire over de Deventerse fabriek waar zijn vader als gastarbeider werkte.

Eus neemt je mee langs de mensen en verhalen die hem gevormd hebben

Van zijn familiegeschiedenis tot zijn grote inspirators: je leert hem beter begrijpen via zijn fragmenten in Zomergasten. Door terug te gaan naar de geboorteplek van zijn ouders, maar ook met een fragment uit een rauw misdaaddrama dat hij vroeger keer op keer bekeek met zijn broertjes. En via de hoogtepunten van zijn favoriete voetballer aller tijden: Ronaldinho, magiër en kunstenaar met de bal.

Iedereen heeft zijn eigen verhalen

Maar in de Zomergasten-fragmenten van Eus zie je hoe persoonlijk ook universeel kan zijn. Hij hoopt dat we zien dat we, ondanks verschillen in afkomst of klasse, meer op elkaar lijken dan we denken.