bij de beesten af
Tijdens de oorlog volgde Haanstra een schildersopleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst in Amsterdam.
Daarnaast was Haanstra actief in het verzet als spionage fotograaf en sloot zich aan bij de verzetsgroep ‘de Ondergedoken Camera’. Hij maakte spionagefoto’s van militaire complexen die vervolgens naar Engeland werden gesmokkeld. Na de oorlog was Bert Haanstra cameraman bij de film ‘Myrthe en de demonen’. Die film was geen succes, maar zijn camerakwaliteiten vielen wel op. Op het filmfestival van Cannes won zijn film ‘Spiegel van Holland’de Grand Prix en toen hij in 1958 een Oscar won met zijn film Glas, brak hij definitief door. Haanstra was gefascineerd door de overeenkomsten tussen mensen en dieren. Zijn films Zoo en Bij de Beesten af getuigen daarvan. Voor de productie van Bij de Beesten af ging Haanstra de hele wereld over, van Antarctica tot Nieuw Zeeland. Voor de scene met de stekelbaarzen gebruikte Haanstra de stekelbaarzen van Maarten ’t Hart. Dit fragment wordt getoond.