headshot

  • Jennifer Lyon Bell

Headshot is een korte film van Jennifer Lyon Bell geënt op Blow Job van Andy Warhol (1963).

In de film ontvangt acteur Chris Brinkhof (artiestennaam) een blowjob van Katinka de Vries (artiestennaam). In de film is ook de ontmoeting tussen Chris en Katinka te zien. Voor de film hadden zij elkaar nooit ontmoet.

Lees hieronder een interview met regisseur Jennifer Lyon Bell.
 

'Ik wil iets anders maken. Ik wil alternatieve porno maken.’

Haar Zomergasten-avond opende Simone van Saarloos met Headshot, een film van Jennifer Lyon Bell. Bell is oprichter van Blue Artichoke Films en maakt ‘expliciet erotische films’, zoals ze het zelf noemt. Haar scriptie van de master Filmtheorie aan de Universiteit van Amsterdam schreef ze over porno – naar eigen zeggen was ze daar de eerste die op porno is afgestudeerd.

‘Ik ben een derde generatie feminist en door het maken van deze films kan ik me zowel creatief als politiek uiten. Veel reguliere porno laat me koud. Aanvankelijk dacht ik dat ik deze films maakte voor andere vrouwen, maar het blijkt dat ook veel mannen behoefte hebben aan een realistischere weergave van seks.’

Wat is er mis met reguliere porno?
‘Vrouwen in de reguliere pornofilms raken opgewonden van zaken waar ik nooit opgewonden van zou raken, bijvoorbeeld. Porno gaat uit van mannelijke fantasieën en wordt vaak door mannen gemaakt voor een mannelijke publiek. Ik wil iets anders maken. Ik wil alternatieve porno maken.’

Door te laten zien dat Chris nerveus is, wordt hij sympathiek.

Jennifer Lyon Bell

Headshot lijkt erg op Blow Job, een kunstfilm van Andy Warhol uit 1964. Heb je met Headshot ook geprobeerd om een kunstfilm te maken?
‘Ik wilde de structuur van Blow Job overnemen maar er op een andere manier naar kijken. Blow Job kan worden bekeken met een gayman gaze; met de blik van een homoseksueel. Dan is het het opwindendst. Mijn film moest specifiek voor vrouwen zijn, voor de vrouwelijke blik. Destijds, in 2005 toen ik de film maakte, waren er nauwelijks films voor vrouwen.

In de film heb ik geprobeerd om de kijker sympathie en empathie te laten voelen met de personages. In speelfilms is dat heel gebruikelijk, maar porno is vaak afstandelijk en de kijker kan zich daarom niet goed identificeren met de personages. Empathie en sympathie wilde ik naar erotische films brengen.’

Hoe heb je dat gedaan?
‘Sympathie betekent in de filmwetenschap dat je meevoelt met een personage. Empathie betekent dat je de gevoelens van een personage deelt. In Headshot heb ik geprobeerd om sympathie en empathie op te wekken voor de hoofdpersoon Chris Brinkhof (artiestennaam, red). Door te laten zien dat hij nerveus is, wordt hij sympathiek. Door zijn kwetsbaarheid te tonen, kun je als kijker met hem meevoelen en je makkelijker in hem inleven. Ook de close-ups moeten daaraan bijdragen.’

Ten slotte, hoe heb je acteurs gevonden?
‘Headshot maakte ik toen ik Matinée aan het afronden was. Op de set van die film ontmoette ik Chris. Later vertelde hij dat hij graag mee wilde spelen in een van mijn films, omdat hij zag hoe ik werk. Hij staat daarachter. Dat heb ik onthouden. Toen ik het idee voor Headshot kreeg, was hij de eerste die ik belde. Katinka de Vries is bevriend met vrienden van mij en zo kwam zij bij de film. Ze hadden elkaar nooit ontmoet’.