De afgelopen maanden onderzocht Argos Medialogica meerdere onderwerpen waarbij beeld en werkelijkheid een cruciale rol spelen: true crime, alternatieve media en beeldvorming rondom het syndroom van Down.

Media dienen als gids om greep te krijgen op onze werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed hebben media en publieke opinie op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers? Argos Medialogica onderzoekt het. 

De Karaktermoord

Zondag 21 mei om 22.40 uur op NPO 2 en NPO Start

Het genre true crime lijkt populairder dan ooit. Journalisten en programmamakers gaan steeds vaker op de stoel van de recherche zitten. Maar zijn daar geen risico’s aan verbonden?

Waarzeggers of Complotverspreiders?

Zondag 28 mei om 22.40 uur op NPO 2 en NPO Start

De afgelopen jaren zijn alternatieve media aan een opmars bezig. De Andere Krant en videokanalen zoals Blckbx, Weltschmerz en het Red Pill Journal vertellen verhalen die volgens hen 'in de reguliere media niet verteld worden'. Over corona, sinistere bedrijven en een geheime machtselite. Argos Medialogica onderzoekt deze nieuwe media: wie zitten erachter, wie zijn hun medewerkers en hoe worden ze gefinancierd?

Down in Beeld

Zondag 4 juni om 22.40 uur op NPO 2 en NPO Start

Upside Down, SynDROOM, Down the Road - een greep uit de vele televisieprogramma’s over mensen met down. Volgens critici geven ze een te positief beeld van het syndroom van Down. Uit onderzoek van Argos Medialogica blijkt dat niet alleen televisieprogramma’s het beeld bepalen. Wie proberen het beeld van down te beïnvloeden? Welke belangen spelen daarbij een rol? En wat zijn de gevolgen?