Jeroen van Kan spreekt met Radna Fabias over haar dichtbundel 'Habitus'. Ook te gast is historicus Luuc Kooijmans met zijn boek 'Frederik Ruysch - Op het snijvlak van kunst en wetenschap'.

VPRO Boeken
Uitgezonden: zondag 13 mei, 11.20 uur, NPO 1
Herhaling: zondag 29 juli, 11.20 uur, NPO 1

Presentatie: Jeroen van Kan

Radna Fabias

Jeroen van Kan spreekt met Radna Fabias (1983) over haar dichtbundel Habitus. Schuchter en aan de schaduwrand van het dichtersrumoer schreef Radna Fabias al jaren gedichten. Nu ze ermee naar buiten treedt blijkt het bepaald geen verstilde poëzie te zijn. In deze bij vlagen donkere, wezenlijk (maar verre van vreugdeloos) feministische en onverschrokken existentialistische bundel vraagt een vrouw zich af wat ‘thuis’ is. Die plaatsbepaling – misschien tegelijk een coming-out – voltrekt zich op meedogenloze wijze. Habitus is een bundel vol zinderende en zintuiglijke beelden, schuimende, kolkende, fonkelende en aangolvende regels.

Luuc Kooijmans

Ook te gast is historicus Luuc Kooijmans (1956) over Frederik Ruysch (1638-1731) Op het snijvlak van kunst en wetenschap. Drie eeuwen voor Body Worlds bestond er al een wereldberoemde anatomische expositie: het museum van Frederik Ruysch aan de Amsterdamse Bloemgracht. Ruysch ontdekte een preparatietechniek waarmee hij wist te bereiken dat de anatomie niet langer huiver en walging opwekte, maar bewondering en vertedering. Bezoekers van zijn museum konden nauwelijks geloven dat de door hem geprepareerde lichamen niet gewoon lagen te slapen.
Bijna net zo ongelofelijk is het dat zijn preparaten nog altijd zijn te zien, al moet je er tegenwoordig voor naar de Kunstkamera in Sint-Petersburg. Ruysch zelf zou beslist niet verrast zijn als hij daar de lange rij belangstellenden voor de ingang zag staan. Hij voorspelde al in 1695 dat zijn unieke methode zijn werk onvergankelijk zou maken. 
Ook nu nog worden toeschouwers getroffen door de levensechtheid van zijn preparaten. Niemand heeft die ooit weten te evenaren, hoe vaak het ook is geprobeerd. Ruysch heeft zijn werkwijze nooit willen openbaren. Wat was zijn geheim?