Na twee succesvolle seizoenen is Martin Koolhoven terug met een derde reeks van zijn aanstekelijke filmcolleges op televisie. In zes nieuwe afleveringen van De kijk van Koolhoven maakt de speelfilmregisseur aan de hand van scènes uit bekende meesterwerken en cultklassiekers uit de filmgeschiedenis de kijkers wederom deelgenoot van zijn liefde voor cinema.

In De kijk van Koolhoven geen droge kritieken en academische verhandelingen, maar enthousiaste betogen en bezielde observaties: Koolhoven is bovenal liefhebber. In navolging van Martins enthousiaste en expressieve vertelstijl is de vorm van De kijk van Koolhoven al even beeldend. Met behulp van de nieuwste film- en bewerkingstechnieken verschijnt Koolhoven zelf soms speels in scènes van de films die hij bespreekt.

De filmcolleges zijn onderverdeeld in verschillende genres en thema’s. De nieuwe serie begint met een aflevering die geheel is gewijd aan de Coming of age-film. Daarna volgen de afleveringen Vampiers, Transformatie, Dystopia, Waanzin en Sport. In De kijk van Koolhoven komen onder meer titels voorbij als Stand By Me, Dracula, The Matrix, Blade Runner, One Flew Over The Cuckoo’s Nest, Titane en A League of Their Own.

over Martin Koolhoven

Martin Koolhoven (Den Haag, 25 april 1969) geldt als één van de meest getalenteerde en gerespecteerde regisseurs van Nederlandse bodem. Hij werd bekend met Het schnitzelparadijs en boekte eveneens succes met Oorlogswinter, een verfilming van het boek van Jan Terlouw. De controversiële western-thriller Brimstone werd geselecteerd voor het prestigieuze filmfestival van Venetië en won maar liefst zes Gouden Kalveren – onder meer voor ‘beste film’ en ‘beste regie’.

over de afleveringen

aflevering 1: Coming of age

vrijdag 11 november, 20.25 uur , NPO 3

Wat hebben filmklassiekers als Rebel Without a Cause, Stand by Me, The Graduate en American Graffiti allemaal met elkaar gemeen? Het zijn films over volwassen worden, of coming of age-films, zoals de Engelsen het zeggen. Het begrip ‘coming of age’ is eigenlijk onvertaalbaar, want ‘meerderjarig worden’ dekt de lading niet. In de filmgeschiedenis staat het voor zo veel méér.

‘Je hebt films die worden verbonden door een plek of een tijd, bijvoorbeeld de western,’ aldus Martin Koolhoven. ‘Maar deze films gaan allemaal over op een of andere manier volwassen worden. Over opgroeien, in de meest brede zin van het woord.’

aflevering 2: Sport

vrijdag 18 november, 20.25 uur , NPO 3

Sport is een ideaal vehikel voor filmmakers. ‘Wat je niet wil als regisseur, is statische dingen en sport beweegt sowieso,’ aldus Martin Koolhoven. ‘Sport heeft van zichzelf drama en is heel goed te gebruiken als metafoor voor het leven.’

Toch leent niet elke sport zich even goed voor een verfilming. In De kijk van Koolhoven wordt uitgelegd waarom er zoveel minder voetbalfilms zijn dan boksfilms. Naast Raging Bull, Rocky, Hard Times, City Lights en The Wrestler is er in deze aflevering ook aandacht voor onder meer Le Mans en The Hustler, met een fantastische rol van Paul Newman als ‘pool shark’.

aflevering 3: Dystopia

vrijdag 25 november, 20.25 uur , NPO 3

Weet je wat een utopie is? Juist: een ideale wereld. Een dystopie is het tegenovergestelde. ‘Je hebt voor speelfilms drama en conflict nodig,’ zegt Martin Koolhoven, ‘en een dystopie is van zichzelf al een dramatische setting. In tegenstelling tot de utopie, die in de meeste films toch stiekem een vermomde dystopie blijkt te zijn.’

Onder de dystopische films zitten opvallend veel klassiekers, zoals The Matrix, Metropolis en 1984. Ook gaat het in deze aflevering van De kijk van Koolhoven over artificiële intelligentie en onze natuurlijke angst daarvoor. Films als 2001: A Space Odyssey en Blade Runner, zo legt Koolhoven uit, zijn allemaal moderne varianten op Pinocchio.

aflevering 4: Vampiers

vrijdag 9 december, 20.25 uur, NPO 3

De mythe van wezens die mensenbloed drinken om zo het eeuwige leven te verkrijgen bestaat al eeuwenlang en op alle continenten. Logisch dus dat de vampier altijd een rijke inspiratiebron is geweest voor filmmakers. En dan vooral de bekendste vampier: Dracula.

Francis Ford Coppola maakte een Dracula-verfilming, Roman Polanski waagde zich aan het fenomeen vampier. Maar deze aflevering gaat vooral ook over acteren, met Tom Cruise, Klaus Kinski en Nicolas Cage. ‘Welke acteur is zo gek om gewoon een kakkerlak op te vreten voor een rol?’ vraagt Martin Koolhoven bij Cage's optreden in Vampire’s Kiss. ‘En het was nog zijn eigen idee ook, hè?’

aflevering 5: Transformatie

vrijdag 16 december, 20.25 uur, NPO 3

Transformatie is altijd een wezenlijk bestanddeel van speelfilm. ‘Een verhaal is per definitie verandering anders heb je geen verhaal,’ aldus Martin Koolhoven. Maar aardig wat films hebben transformatie zélf als thema.

Denk aan The Fly van David Cronenberg, waarin Jeff Goldblum langzaam verandert in een vlieg. Of The Mask waarin Jim Carrey een groene playboy wordt: 'Smoking!'

Weerwolven, zombies, Dr. Jekell and Mr. Hyde en The Incredible Shrinking Man komen allemaal ter sprake in deze aflevering van De kijk van Koolhoven.  

aflevering 6: Waanzin

vrijdag 23 december, 20.25 uur, NPO 3

Wat is gek? Alles wat afwijkt van de norm. ‘Daarom is waanzin ook zo interessant voor film,' meent Martin Koolhoven, ‘omdat je zo ook de maatschappij kan bekritiseren. Is dit wel allemaal zo normaal?’

In deze aflevering van De kijk van Koolhoven allerlei verschillende soorten van waanzin: de gekmakende oorlog in The Deer Hunter, de briljante psychopaat en seriemoordenaar Hannibal Lector in The Silence of the Lambs en de door de samenleving gestoord geworden maniak in The Joker.

Ze leverden allemaal grote, meeslepende rollen op. ‘Het is natuurlijk ook de natte droom van iedere acteur om iemand te spelen die waanzinnig is,’ aldus Koolhoven.