aflevering 1: trek

We zijn altijd onderweg, maar hoe kwetsbaar zijn we?

Nederland heeft een goede reputatie als het gaat om logistiek en vervoer. Alles gestroomlijnd, alles keurig aangelegd om de trek van A naar B zo makkelijk mogelijk te maken. Zelfs als het om dieren in het wild gaat faciliteren we de trek met behulp van ecoducten. Meestal gaat het goed, een enkele keer hapert het systeem. Onderweg wanen we ons onkwetsbaar, maar we zijn dat natuurlijk niet. Net zo min als de vogels tijdens de grote vogeltrek. De valkenier op het vliegveld stelt alles in het werk om gevaarlijke aanvaringen met vogels te voorkomen. Verkeersongevallen leiden in sommige gevallen tot organentransport voor transplantatie. Voor dat transport hebben we dan vervolgens weer duizelingwekkende logistiek bedacht.

bonusmateriaal

Nederlandse gierzwaluwen vliegen per jaar ruim 280.000 kilometer, omgerekend ruim 7 keer de omtrek van de aarde. Raymond Klaassen, als bioloog verbonden aan de Universiteit van Wageningen, vertelt over het zenderonderzoek bij gierzwaluwen. Uitgerust met een zogenoemd geologgertje worden de gierzwaluwen gevolgd tijdens hun tocht van Nederland naar Congo en Mozambique, en weer terug.

datavisualisaties uit de uitzending

In de vroege morgen verlaten inwoners van Bunschoten-Spakenburg de stad voor brood- en vistransport. Als snel worden zij gevolgd door een groep scholieren onderweg naar Amersfoort. 

Fatale aanrijdingen met reeën, everzwijnen en edelherten brengen het wegennetwerk van de Veluwe in kaart. Eén hert ontspringt de dans.

Bekijk hier hoe de vitale organen van twee overleden donoren getransporteerd worden vanuit het ziekenhuis naar verschillende delen in Nederland en daarbuiten.

Bekijk hier alle datavisualisaties uit seizoen 2 Nederland van Boven.