Techbedrijven zijn helemaal niet zo innovatief als ze zich voordoen

Het einde van het dataïsme?

'The future of Big data will be zero data.' Dat stelt digitaal onderzoeker Daphne Muller deze week in de Tegenlicht podcast. Bedrijven die minder tot geen data verzamelen hebben volgens haar de toekomst.

Interview door Roland Duong

Dat is nogal een bewering in de hoogtijddagen van het dataïsme: de overtuiging dat we met data alles kunnen meten en weten en dat we daarom van iedereen zoveel mogelijk data moeten verzamelen. Desnoods ten koste van grove schendingen van de privacy. Daar is het verdienmodel van Google en Meta op gebaseerd.

Niet alleen in haar onderzoek, maar ook in de praktijk bewijst Daphne Muller dat het ‘zero data’ verdienmodel succesvol kan zijn. Ze werkt bij het Duitse Nextcloud, dat clouddiensten levert vergelijkbaar met Google Drive en Microsofts Onecloud. Het verschil: publieke waarden als privacy, transparantie en autonomie zijn de belangrijkste pijlers van het bedrijf. De Franse en Duitse overheid maken al gebruik van Nextcloud.

Lees verder...