Tom en Matt zijn broers. De laatste een rockster, de eerste een loser – totdat Tom precies over dat thema een fantastische documentaire maakt.

Mistaken for Strangers    
Canvas, 22.55-0.05 uur
Tom eet alleen pizza en heeft geen vriendin, ‘omdat ik daar niet de juiste kleren voor heb, en ik heb ook geen servies’. Zijn broer Matt is het daar niet mee eens: ‘Je hebt wél servies!’ Maar hoe komt het nou dat Matt als zanger van indierockband The National voor afgeladen zalen staat met 5.000 euforische fans, terwijl de vadsige Tom nog bij zijn ouders in Cincinnati woont, waar hij af en toe een rare low budget-gruwelfilm regisseert?
Moeder zegt tegen Tom: ‘Ik denk nog steeds dat jij degene bent met het meeste talent.’ Inderdaad, als je kijkt naar hun kindertekeningen lijkt Tom degene met de grootste fantasie. Vader heeft een andere theorie: ‘Matt heeft nu eenmaal veel zelfvertrouwen.’
 
In Mistaken for Strangers gaat Tom mee op tournee met zijn broers band, als roadie, maar vooral om te filmen. Wat voor film het precies moet worden weet hij niet. ‘Heb je ook maar iets van een plan voor deze film?’ zegt Matt. ‘En waarom glijd ik na een concert uit over melk die jij gemorst hebt?’ Tom loopt te veel in de weg en na een tijdje vraagt de band of hij naar huis wil gaan. Zo zet Tom zichzelf met veel zelfspot neer als loser, maar het portret van zijn broer is ook vrij genadeloos: we zien een begaafde en succesvolle artiest, maar ook een man die veel drinkt en die eigenlijk iedere avond hetzelfde kunstje opvoert.

 ‘80 percent of succes is showing up,’ zei Woody Allen. Zou dat het zijn? Ondertussen lijkt Matt meer in zijn broer te geloven dan Tom in zichzelf: ‘Je bent in veel dingen heel slecht, maar er zijn ook dingen die niemand zo goed doet als jij,’ zegt Matt. ‘Richt je op de dingen die jou tot jezelf maken. Vergeet al het andere. En fake itFake your way upwards.’ Dat vertrouwen wordt vaak op de proef gesteld, want zelfs de vertoning van de voorlopige montage gaat mis vanwege technische problemen. ‘Je had er dagen van tevoren moeten zijn om te checken of alles werkt!’ zegt Matt. ‘Iedereen heeft weleens pech, ik ook. Maar laat het je niet verlammen, zie dit als een kans om een nieuwe montage te maken!’
Die nieuwe montage is er gekomen, ondanks alle ruzies, depressies en gemorste melk: een prachtig verhaal over succes en mislukking.