Van achter bezien

jurgen tiekstra ,

Beeldend kunstenaar Rob Scholte stelt omgedraaide borduurwerkjes ten toon.

Nooit meer slapen

NPO Radio 1, 0.00-2.00 uur


Over drie dagen opent in Museum De Fundatie in Zwolle een nieuwe tentoonstelling van beeldend kunstenaar Rob Scholte. De wat ironisch-pompeuze titel ervan luidt ‘Rob Scholte’s Embroidery Show’. De werken die komen te hangen op de bovenste verdiepingen van het Zwolse museum zijn niet van de hand van Scholte zelf. Zijn signatuur staat er weliswaar onder, en dat is in de moderne kunst voldoende reden voor een kunstenaar om zich iets toe te eigenen. Maar het gaat om een selectie uit de omvangrijke collectie ‘borduursels’ die Scholte aanlegde na zijn terugkomst naar Nederland in 2003. Na zijn opkomst in de jaren tachtig als spraakmakende, postmoderne kunstenaar woonde Scholte jarenlang in België, Duitsland en Israël. Begin deze eeuw vestigde hij zich echter weer in Bergen en later in Den Helder, waar hij sinds 2013 een naar hemzelf genoemd museum bestiert.

Scholte vond de borduursels die hij nu tentoonstelt simpelweg op vlooienmarkten en winkels met tweedehands spullen. De postmoderne twist die hij aan de werken geeft, is dat hij ze omgekeerd inlijst en zijn handtekening eronder zet. De bezoeker in Zwolle kijkt straks aan tegen de rafelige achterzijden van geborduurde kopieën van bijvoorbeeld de Nachtwacht, maar ook gewoon dieren en landschappen. ‘Aan deze tot dusver verborgen gebleven achterkanten lees je als kijker de werkelijke inspanning en het eigenlijke karakter van de makers af,’ schrijft De Fundatie over de expositie.
Het is niet de eerste keer dat Scholte de ‘borduursels’ aan wit gesauste muren ophangt. Al in 2005 exposeerde hij een deel ervan in een Rotterdamse galerie. Publicist Martin Bril schreef toen: ‘…Zo simpel als het klinkt, omgekeerd borduurwerk, zo imposant is het ook, vooral als je alle 216 werkjes bij elkaar neemt.’ En in 2006 introduceerde Scholte in een Nijmeegse galerie een ‘kledinglijn’ waarvan de kledingstukken met gevonden borduursel waren verrijkt. Volgens de galerie-eigenaar destijds paste dit werk naadloos in het oeuvre van Scholte: ‘Hij maakt gewoon gebruik van wat reeds gemaakt is. Nu dus van die ouderwetse borduurwerken.’ Vanavond is de kunstenaar te gast in Nooit meer slapen.