‘Dress to Impress’ is het motto van de 21 miljoen inwoners van Lagos. ‘Nieuwe mode, met een eigen identiteit. Het is vernieuwender dan in het westen’, vertelt stijlantropoloog Carmen Hogg. Zij houdt de mode-industrie in Lagos al langer in de gaten. De creatieve industrie in Nigeria is zich volgens haar hard aan het ontwikkelen en begint ook internationaal voet aan de grond te krijgen. ‘In Lagos bezitten ze de kunst om van niets iets te maken’.
De Lagos Fashion Week begint deze week in de Afrikaanse miljoenenstad in het zuiden van Nigeria. Redacteur Mirthe van der Drift past de nieuwe collectie.
Roots in Lagos
Een voorbeeld van hoe Afrikaanse invloeden ook in de Europese mode doordringen, is volgens Hogg de collectie van de Nederlands-Nigeriaanse ontwerper George Adegite. ‘In zijn kleding brengt George Nigeria en Nederland samen’, aldus Hogg.
Adegite is geboren in Nederland maar heeft zijn roots in Lagos, zijn collecties laat hij uitsluitend maken in Nigeria. ‘Bij de combinatie van de woorden mode en Afrika denkt men snel aan prints met felle kleuren, maar die fashion scene is veel meer dan dat’, stelt Hogg al wijzend naar de sportieve T-shirts van de ontwerper in Amsterdam.
Buitenspel
Zet Lagos straks de ‘Big Four’ modehoofdsteden Milaan, Parijs, Londen en New York buitenspel? ‘Ik merk dat de interesse groeit’, zegt Hogg. ‘Steeds vaker wordt er inspiratie gehaald uit Afrika of worden er trends overgenomen. Buitenspel zetten weet ik niet, maar ik denk dat we wel de focus meer verleggen en een wijdere blik ontwikkelen.’
Meer informatie over de Lagos Fashion Week is te vinden op www.vpro.nl/metropolis of https://www.instagram.com/metropolisvpro/ Het Metropolis Instagram-kanaal wordt de hele week overgenomen door fashionista’s uit Lagos.