De Hokjesman

aflevering 8: de rotterdammers

Hij is de Hokjesman-achter-de-schermen: Jurjen Blick. Diep weggestopt in zijn studiootje monteert hij de afleveringen van De Hokjesman, schrijft de voice-overs én zorgt voor de muziek. Vandaag onthult hij de Hokjesman-Spotifyplaylist en vertelt hij hoe hij te werk gaat. ‘Het is net koken.’

Cecile Elffers,

De Hokjesman, seizoen 3, aflevering 8: De Rotterdammers
Vrijdag 27 mei om 21.05 uur op NPO 2

Deze aflevering wordt herhaald op vrijdag 2 september op NPO 2.

Slapen doet Jurjen Blick nauwelijks meer. De allerallerlaatste aflevering van De Hokjesman, over de Rotterdammers, moet af en daar is nog maar weinig tijd voor. ‘Ik werk van negen tot zes, en dan na het eten weer verder. Normaal gesproken tot één uur, nu rustig tot half vier. Hoe ik dat doe? Nee, geen koffie, ook geen speed, alleen maar heel veel thee en cola-zero. En ik weet dat het straks klaar is, dat scheelt ook. Voor mijn gezin is het wel minder. Papa, je móét nu met me stoeien, zei mijn zoontje gister.’

Hij is niet vaak in Rotterdam geweest, maar door het maken van deze aflevering weet Blick er opeens álles van. Bijvoorbeeld dat de bewoners van Rotterdam-Zuid de Kop van Zuid ‘de Kont van Noord’ noemen. Naast hem ligt een dik pak research van zijn collega Maarten Slagboom. Ook de Lesbo-encyclopedie en een boek over de psychiatrische inrichting Dijk & Duin liggen op zijn bureau, nog van de eerdere afleveringen over lesbiennes en geesteszieken.

'Er is niks mooier dan op disco dansende mensen op klassieke muziek te monteren, in slow motion. Het is ook typisch Hokjesman.’

Jurjen Blick

Dat Blick op het zelfde moment én monteert én voice-overs schrijft én de muziek verzorgt, is voor hem heel vanzelfsprekend. ‘Het is net als koken eigenlijk: je gaat niet elk ingrediënt afzonderlijk bakken en het daarna pas bij elkaar klutsen.’ Ondertussen monteert hij een scène met een optreden van de Rotterdamse band De Likt. Lachend: ‘Er is niks mooier dan op disco dansende mensen op klassieke muziek te monteren, in slow motion. Het is ook typisch De Hokjesman.’

De muziek van De Hokjesman is beroemd: de bijzondere soundtrack draagt flink bij aan de filmische sfeer van de serie. Blick grasduint ervoor door zijn omvangrijke collectie filmsoundtracks en klassieke muziek. Favoriet is de Franse filmcomponist Bruno Coulais, bekend van natuurfilms als Microcosmos en de animatiefilm Coraline; van die laatste is de muziek bijvoorbeeld te horen in de antroposofen-aflevering van De Hokjesman.

Fel wordt Blick als hij praat over hoe fantasieloos de muziekkeuze in tv-programma’s vaak is: ‘Nu is het eindelijk een beetje over, maar er was een tijd dat je echt voortdurend de muziek van Goodbye Lenin! voorbij hoorde komen. En Amélie. En American Beauty. Je zou daar een hele playlist van kunnen maken: verboden muziek – stop dit niet in je serie of je film! Nou ja, dat is ook een beetje flauw, want als het past moet je het gewoon doen. Intouchables bijvoorbeeld: die muziek van Einaudi is enorm afgezaagd, toch heb ik hem ook een keer gebruikt in het eerste seizoen van De Hokjesman. Het werkte, en dan moet je je eergevoel maar even inslikken.’

(tekst gaat verder onder de foto's)

Ook qua voice-over probeert Blick de clichés te vermijden. ‘Waarom zijn voice-overs op tv altijd zo standaard? Romans hebben toch ook niet allemaal dezelfde stijl, waarom dan altijd weer een voice-over met “ik ga op bezoek bij die en die”, “ik kom weer terug bij” , “ondertussen…” enzovoorts. Bij De Hokjesman filmen we het leven op zo’n manier dat het veel meer cachet en elan krijgt. We vergroten de werkelijkheid uit, en dat vind ik heel mooi. Een favoriete aflevering heb ik niet echt, het gaat me om het geheel: gewoon het idee van de Hokjesman die overal zijn neus naar binnen steekt, daarover reflecteert en grapjes maakt – en zo de mensen nog bijzonderder maakt dan ze al zijn.’

‘Waarom zijn voice-overs op tv altijd zo standaard?'

Jurjen Blick

Wat hij gaat doen nu De Hokjesman stopt? Blick weet het nog niet. Hij bedacht het programma samen met Michaël Schaap, nadat de twee hadden samengewerkt bij de docu De Viagraman. Blick: ‘Ik zal niet zeggen dat het op is voor deze serie, er zijn altijd nog wel groepen waarover je een mooie aflevering kan maken. Maar het spannendste vond ik toch het eerste seizoen, toen niemand nog begreep wat we aan het doen waren – ook wijzelf niet. Nu is iedereen aan het programma gewend, en het is natuurlijk  leuk dat het succesvol is, tot een Nipkownominatie aan toe. Maar je bent niet meer jezelf aan het verrassen. Je voelt: we doen nu wat we al kunnen – en het is nog even slopend als aan het begin. Dan doe ik toch liever iets wat nieuw en slopend is, haha. Of zoals ik het zei in onze aflevering over de lesbiennes: verwarring is spannender dan bevestiging, en jezelf in verwarring brengen is het allerspannendst.’

Jurjen Blick heeft een Spotify-playlist gemaakt van de mooiste muziek uit de Hokjesman, je vindt hem hier en hieronder.

Spotify-playlist van De Hokjesman

meer over de rotterdammers

De Hokjesman over deze uitzending

‘Toen we begonnen met De Hokjesman, zeiden we meteen: we willen de Rotterdammers. Alleen, ik kreeg die stad maar niet in mijn vingers; ik snapte hem gewoon niet. Dit jaar dacht ik: nou kan het niet anders! Ik ben toen een week lang door Rotterdam gaan fietsen. Nu ik de stad beter ken, vind ik het een ontroerende plek. Je hebt daar nog wat je vroeger in Amsterdam ook had: je prikt in iemand en er komt meteen een waanzinnig verhaal uit.’

de hokjesman op twitter

aan deze aflevering werkten mee

Regie
Michael Schaap, Jurjen Blick
Research
Maarten Slagboom
Camera
Pim Hawinkels, Gregor Meerman, Maarten Kramer
Geluid
Mike van der Sluijs, Mark Witte, Tim van Peppen
Hokjesman
Michael Schaap
Montage en teksten 
Jurjen Blick
Montage
Rinze Schuurman

Kleurcorrectie
Gerhard van der Beek
Geluidsmixage
Jaim Sahuleka
Productie
Malva Blom, Jacqueline van Kollenburg
Redactie- en productie-assistentie
Soraya Pol
Eindredactie
Hans Simonse
Stagiaires
Jantine Albers, Lisa Frenkel, Ezra Elhorst, Jeroen Mondria, Céline Michel
Met dank aan
de Rotterdammers