De maatschap: een mix van feit en fictie

Yehudi Moszkowicz wil via de rechter een uitzendverbod afdwingen op De maatschap. De VPRO ziet een proces met vertrouwen tegemoet.

Yehudi Moszkowicz wil uitzending van De maatschap voorkomen. De vierdelige dramaserie over de advocatenfamilie Meyer zou lasterlijk en onrechtmatig zijn voor de familie Moszkowicz. Hij meent bovendien dat er inbreuk is gemaakt op het auteursrecht dat rust op het boek De straatvechter, dat zijn vader Robert publiceerde. Volgens producent Dutch Mountain en de VPRO is er noch sprake van onrechtmatigheid noch van schending van auteursrecht.

Voor de serie De maatschap, die is geïnspireerd door de geschiedenis van familie Moszkowicz, is uitvoerig research gedaan in de vele beschikbare openbare bronnen die zich de afgelopen decennia hebben opgestapeld. Op basis hiervan zijn feit en fictie zorgvuldig vermengd in een gedramatiseerde interpretatie van gebeurtenissen en karakters. Om te benadrukken dat het om fictie gaat, krijgt de kijker vooraf in beeld de mededeling dat de serie een gedramatiseerde interpretatie is van zorgvuldig uit verschillende bronnen gewonnen informatie.

Combinatie van feit en fictie in drama is niet nieuw en alom bekend. Shakespeare en Molière bedienden zich al van de artistieke vrijheid om hiermee hun werk te actualiseren én te verrijken. In de VS gingen meerdere Emmy-nominaties naar de sterke Netflix-serie Narcos over het imperium van Pablo Escobar.

De VPRO heeft school gemaakt met dramaseries die zijn gebaseerd op of geïnspireerd door historische figuren of hedendaagse bekende personen die geschiedenis schrijven. Zoals De Kroon, naar aanleiding van de geheime diplomatie van kabinet Kok en Max van der Stoel rond het huwelijk van Máxima en Willem-Alexander. Koningsdrama als Bernhard, schavuit van Oranje en Beatrix, Oranje onder vuur. Politiek drama zoals Retour Den Haag, gebaseerd op Ed van Thijn, en Mevrouw de minister, waarin Winnie Sorgdrager werd geportretteerd als de eerste vrouwelijke minister op Justitie. Of Eileen, een Nederlandse bij de Farc, waaraan het verhaal van Tanja Nijmeijer ten grondslag ligt.

De maatschap past in die traditie. Rondom de vele feiten die over de familie Moszkowicz bekend zijn, hebben de schrijvers een verhaal gecreëerd dat een interpretatie is van de werkelijkheid. Regisseur Michiel van Jaarsveld is erin geslaagd om met fantastische acteurs een meeslepend verhaal te vertellen over een vader en zijn zonen, over verwachtingen en teleurstellingen, maar ook over de ontwikkeling van de strafrechtadvocatuur in Nederland.