Verantwoord racen met Gutts

Tiede Bart ,

Naast een voorliefde voor racen, heeft Edward Goossens ook hart voor het klimaat. In zijn bedrijf Gutts weet hij deze twee passies te combineren.

In 2006 werkte Edward bij het Wereld Natuur Fonds aan een campagne voor duurzaamheid in de autosector. Met een aangeboren voorliefde voor racen dacht hij: "Hoe kan ik mijn twee passies combineren?" Hij woog zijn mogelijkheden af en nam een besluit: "Ik heb gekozen voor de optie waarmee ik snel en gemakkelijk écht resultaat bereik."

Edward begon het bedrijf Gutts waarmee hij duurzame racebrandstoffen ontwerpt, ontwikkelt en levert. "Gutts is voor vijftig procent ontstaan vanuit een aangeboren passie voor alles wat hard gaat op twee of vier wielen", zegt Goossen "en voor vijftig procent vanuit de overtuiging dat wij met zijn allen op deze aarde iets slimmers moeten kunnen bedenken dan het in hoog tempo opstoken van een eindige energiebron."

Fossielvrij?

Volgens Edward zijn we af en toe geneigd om klimaatproblemen en fossiele brandstoffen te overdenken: "We verlangen een silver bullet die in één keer al onze problemen oplost." Hij gelooft zelf meer in een oplossing die we nu meteen kunnen gebruiken, en vervolgens kunnen corrigeren en verbeteren.

Gutts biedt een groeiend assortiment van biobrandstoffen aan, die samengesteld zijn uit variërende componenten. De brandstof GEM Fuel bestaat bijvoorbeeld uit benzine, bio-ethanol en bio-methanol. Helemaal fossielvrij zijn ze dus nog niet. Voorlopig is het doel om het percentage van fossiele componenten in de brandstof zo dicht mogelijk bij de nul te krijgen. Zo werken ze samen met een bedrijf uit IJsland dat methanol voor hun produceert uit pure CO2. "Het gas dat alle ellende veroorzaakt wordt door hen opgevangen en in een chemisch proces omgezet tot vloeibare methanol."

Edward noemt het "spectaculaire componenten", maar stelt tegelijk vast dat ze nog lang niet marktklaar zijn. De prijs van dit product ligt ongeveer vijf keer zo hoog als normale methanol. "In de autosport kom je daar dus mee weg, en kun je dit soort componenten demonstreren." Dan is het volgens Edward slechts een kwestie van tijd voordat dergelijke brandstoffen voor een bredere markt interessant worden.

Bewijzen dat het kan

Een bedrijf dat daadwerkelijk producten ontwikkelt, bewijst volgens Edward dat duurzame brandstof een zeer haalbaar alternatief is. "Ik ben een fan van 'niet lullen maar poetsen'." Een commerciëel levensvatbaar bedrijf heeft volgens Edward een betere toekomst dan een stichting die steeds extern moet worden gesubsidieerd. Hij beschrijft Gutts daarom als een idealistische onderneming, een combinatie die volgens hem zeer goed mogelijk is.
 

Nee, een duurzame brandstof ontwikkelen is helemaal niet ingewikkeld. Wij hebben het al, wij verkopen het, mensen gebruiken het.

Edward Goossens, oprichter Gutts

Hobbels in de weg

De klanten van Gutts zijn te onderscheiden in twee categorieën. Aan de ene kant de autocoureur die graag zo hard mogelijk wilt rijden zonder zich te interesseren voor duurzaamheid. Aan de andere kant zijn er organisatoren van wedstrijden die zaken als veiligheid en duurzaamheid juist wel belangrijk achten. Het is dus de kunst om een brandstof te ontwikkelen die verschillende belangen behartigt.

Het grootste obstakel voor Gutts is tot nu toe altijd regelgeving geweest. "Je moet aan heel veel eisen voldoen." Edward beschrijft een complex doolhof van certificaten, laboratoriumtests en accijns waarin je terechtkomt. "Regelgeving van de overheid richt zich zo op innovatie en het versnellen daarvan, maar wanneer je met een goed idee komt dat aantoonbaar innovatief en groen is maar het staat niet tussen hun rijtje is het 'jammer maar helaas'." Het feit dat de smerigste brandstof, diesel, het laagste accijnstarief heeft zegt volgens Edward al genoeg: "Dat is niet meer van deze tijd."
 

Oplossingen zijn hier en nu. Wij laten het zien. Stop met verlangend analyseren, ga nu aan de gang.

Edward Goossens, oprichter Gutts

Goed voornemen

Edward hoopt dat slimme en duurzame brandstoffen in de toekomst een eerlijke kans op de markt krijgen. "Er heerst de opvatting dat die brandstoffen technisch niet in orde zouden zijn of dat auto's er niet tegen zouden kunnen. Wij gaan dat met onze nieuwe brandstoffen weerleggen." Zo probeert hij met Gutts de wereld van autosport en brandstoffen op zijn kop te zetten om ruimte te maken voor een duurzaam alternatief.

Edward is groot liefhebber van autosport, maar komt amper nog aan racen toe. "Ik ben een zeer middelmatig coureur, mijn rallyauto staat ergens onder een doekje." Maar niet voor lang: "Dat is één van mijn goede voornemens voor volgend jaar, want het is vré-se-lijk leuk!" Mocht je ooit de kans hebben om een ritje op het circuit te maken dan moet je dat volgens Edward vooral doen. Wel op biobrandstof natuurlijk.