Argos TV _ Medialogica

Promo uitz. di. 4 aug. 21.10 uur NPO 2

Argos TV _ Medialogica

Promo uitz. di. 4 aug. 21.10 uur NPO 2

Het Albertkanaal vlak buiten Hasselt in de Belgische provincie Limburg. Onder een kale spoorbrug waar regelmatig goederentreinen over denderen. Een nare plek om uit het leven te stappen.
De zelfmoord van Steve Stevaert jongstleden 2 april was groot nieuws. Dat is normaal bij de dood van een politicus, die lange tijd gevierd was als geen ander met dat beroep in België. Toen hij in 2003 de verkiezingen won kopte het dagblad De Morgen met chocoladeletters 'Steve is God'.
Toch is de manier waarop de media over de gebeurtenissen rond zijn tragische dood berichtten een verhaal op zich geworden.

De man die door de media gemaakt was, vond zijn einde omdat hij even hard door die media weer afgebroken werd.
Dat is het beeld. Om de werkelijkheid te ontrafelen toog Argos-tv naar de wandelgangen van de plaatselijke politiek in Hasselt en sprak met politici en opiniemakers, die Stevaert van zeer nabij hebben meegemaakt. Over hoe deze geboren spindoctor de media als een politiek instrument gebruikte.

Aan het woord komen onder meer Willy Claes, die Stevaert als zijn politieke zoon beschouwt. Hugo Camps, die op 2 april al een kritische column schreef, waarop een kleine storm in de sociale media en ingezonden brieven rubrieken losbarstte. Wouter Bos, oud politiek leider van de PvdA, die zowel in Nederland als in België campagne voerde met het politieke wonderkind uit Vlaanderen. En onderzoeksjournalist Jan Antonissen, die in 2011 een kritisch verhaal schreef in het weekblad Humo. Vol kanttekeningen bij de politieke loopbaan van Steve Stevaert.
Kort daarop nam Stevaert ontslag uit alle politieke functies.