vilshult

Een korte documentaire over het uitzonderlijke verhaal achter een middelmatige foto. Nu te zien online!

over vilshult

Wie kent ‘m niet? De zwart-witfoto van een Amsterdamse gracht met op de voorgrond een rode fiets. Je hebt hem vast weleens in een hotelkamer of studentenhuis zien hangen. 

Filmmaker Tom Roes besloot met het IKEA-symbool zijn eigen kamermuur te versieren. De reactie van vrienden: algemene afkeuring. Zij zagen de poster vooral als een bewijs van wanssmaak. De vieze duiven, volle prullenbak en rommel op de voorgrond, de afgeragde fiets, de bladerloze bomen op de achtergrond, de middelmatige kadrering: het zou de beste foto nog verpesten.

Tóch is ‘ie goed voor een half miljoen verkochte exemplaren en is hij opgeslagen in ons collectief geheugen. Roes besloot uit te zoeken wie deze foto heeft genomen en hoe die, eigenlijk onbedoeld, in de schappen van IKEA terechtkwam. Via de broer van de fotograaf in Los Angeles, de ex-vriend in New York en IKEA’s Deense hoofddesigner ontrafelt hij een wonderlijk verhaal dat het leven van een succesvolle fotograaf verbindt met een ruzie tussen twee geliefden, het businessmodel van een internationaal warenhuis en de tsunami uit 2004. Een verhaal over immens verdriet en een rode fiets langs de Amsterdamse grachten op een frisse lentedag, twintig jaar geleden.

première

De première van Vilshult was een bijzondere avond op een bijzondere locatie. Donderdag 8 november was de feestelijke vertoning van Vilshult in het Amsterdam Museum, samen met maker Tom Roes en iedereen die had meegewerkt. Deze mooie avond diende tevens ter onthulling van de Vilshult Amsterdam poster die werd opgenomen in de vaste collectie van het Amsterdam Museum!

over de maker

Tom Roes groeide op in het Brabantse Vught maar wist als kind al waar hij uiteindelijk terecht zou gaan komen: Amsterdam. Aldaar studeerde hij Media en Cultuur aan de UvA. Bij studentenzender Campus TV leerde hij een camera vast te houden. 

Na een kort avontuur bij jeugdzondes CQC en Geenstijl ging hij als regisseur & samensteller aan de slag te gaan bij onder andere De Rekenkamer, Mindf*ck, De Keuringsdienst van Waarde, Broodje Gezond en De Proefkeuken. Ook is hij oprichter van het YouTube-kanaal Survival Guide to the Dutch en draagt hij sinds de begindagen bij aan De Speld. In 2015 maakt hij voor 3LAB met drie vrienden 'Back to 2015', een zoektocht naar de nalatenschap van de Back to the Future-trilogie.

Nadat zijn vriendin een IKEA-poster van Amsterdam kocht gebeurde er iets opvallends. Enerzijds leek opeens de halve stad het aan zijn muur te hebben: hij kwam het overal tegen. Aan de andere kant wekte de foto juist de hoon van veel van zijn vrienden: voor hen stond de foto juist voor middelmatigheid, en wansmaak. Dat was het moment dat hij besloot zich te verdiepen in het verhaal achter de foto en de maker ervan.

interview met de maker

meer leesvoer

gemaakt door

Regie, camera & montage Tom Roes
Graphic Design & Animaties Jonathan Kuijs
Research & productie Tom Roes & Simoon Hermus
Montage Michiel Hazebroek, Joël Hielckert, Ralf Verbeek
Sound design & Mixage Gijs Domen
Opname voiceovers Lars Blakenburg / Redline
Voiceover-coach Alfred Koster
Redactie Randy Vermeulen
Eindredactie Ruby Deelen
Productie Nynke Jurgens

Vilshult is een documentaire van VPRO Dorst, mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

 

meer documentaires van dorst