Marie Ythier, György Kurtág, Ronald Snijders, Dialogos, The Jig

bijzondere nieuwe releases

CD György and Márta Kurtág play Kurtág (BMC) - György and Márta Kurtág
Geen nieuwe opnamen op dit mooie, eenvoudig vormgegeven CD’tje - Kurtág is inmiddels 90, zijn echtgenote, pianiste Márta Kurtág, is 88. Wel een mooie keuze uit de archiefopnamen van de Hongaarse radio, een keuze bovendien die mede door de Kurtágs zelf gemaakt is. Een korte suite voor 4-mains, en een ruime keuze uit de Játékok (‘Spelen’), een enorme, over een reeks jaren ontstane, serie zeer gevarieerde twee- tot zeshandige pianominiatuurtjes. Meestal beschouwd als een soort pianomethode, maar om naar te luisteren evengoed een prachtige collectie miniatuurtjes, waarvan de kortste 15 seconden duurt, en de langste een paar minuutjes. Een bijzonder document dat om te luisteren dezelfde aandacht vraagt (en verdient) als om zelf te spelen. AvN

CD The Nelson and Djosa Sessions (V2) - Ronald Snijders
Die Nelson en Djosa uit de titel, dat zijn de producers van de nieuwe plaat van fluitist Ronald Snijders: Niels Nieuborg en Jasper Cremers. en Nieuborg en Cremers vonden het nogal jammer dat je de eerste vijf platen van Snijders zo’n beetje nergens meer kan vinden. Dat zit zo: Ronald Snijders is zonder twijfel een van de beste fluitisten in Nederland. Dat vinden we niet alleen hier, dat vinden ze in de rest van de wereld ook. Zodoende zijn exemplaren van zijn eerste vijf platen, allemaal uit de jaren tachtig, erg gewild. En schaars. Niet dat je effe een platenzaak binnenloopt en ze alle vijf bestelt, dus. Tijd voor een oplossing, vonden de heren N&C. Op de nieuwe cd van Snijders staat een negental bewerkingen van nummers van die eerste vijf platen. Allemaal gespeeld door Snijders zelf, met achter zich een indrukwekkende lijst aan muzikanten vanuit de hele wereld:  Avishai Cohen, het Braziliaanse Azymuth, de Malinese Bassekou Kouyate en de Nigeriaanse Orlando Jullius, om maar eens wat te noemen. Het resultaat is een smakelijke stoofpot van allerlei invloeden uit de hele wereld. Snijders is overduidelijk de baas, dus er is ruim baan voor zijn unieke sound. Dit zorgt er echter ook wel voor dat sommige bands wat terughoudend klinken, ze staan letterlijk en figuurlijk achter Snijders. Een beetje braaf hier en daar. Maar over het algemeen een zeer fijne plaat. TK

CD Dalmatica, Chants of the Adriatic (Outhere) - Dialogos & Kantaduri
Kroatische religieuze vocale muziek, zowel officiële liturgische gezangen in het Latijn als zogenaamde Glagolitische gezangen - religieuze liederen in oude Slavische en Kroatische dialecten die eeuwenlang werden toegevoegd aan de officiële Latijnse mis. En waar je nog steeds resten van terugvindt in sommige kleine gemeenschappen in Kroatië - en uniek binnen de katholieke kerk, waar de Dalmatische kuststreek toestemming had, al eeuwen, om die tweetalige mis te praktizeren. Dialogos, een kwartet zangeressen, tekent op deze CD voor de overgeleverde Kroatische liturgische gezangen in het Latijn, en Kantaduri, een zestal cantors, neemt de liederen ui de lokale en regionale traditie voor zijn rekening. Een mooi en soms meeslepend document dat indruk maakt door de verscheidenheid aan zangstijlen. AvN

CD Proximo Disco (Butt Crack Recordings) - The Jig
Wat een lekker schaamteloos plaatje! Retestrakke funkjazz uit de Hollandse klei. Als een lick nog een tikje vetter kan, dan doe je dat - dat zal ongeveer de zelfopgelegde instructie zijn geweest in de ‘kelder in Amsterdam-West’ waar deze derde CD van The Jig is opgenomen. Voor het eerst met een paar vocale nummers (met Ruben Seyferth), maar wel zoals we gewend zijn van deze band: het gaat om de groove en die wordt uitgeserveerd met een down-to-earth, analoog klinkend (echte instrumenten!) bandgeluid. Geen intellectuele hoogvliegerij deze muziek, maar goddank hoeft dat ook niet altijd en is het soms maar wat lekker om gewoon met beide benen op de grond te staan (wel meewiebelend, natuurlijk). AvN

CD le geste augmenté (Évidence) - Marie Ythier
De klassieke celliste Marie Ythier maakte een bijzondere CD met uitsluitend werken voor cello en elektronica. Sommige van die werken, zoals van Alireza Farhang, zijn vooral ‘proces-georiënteerd’, de compositie van Antonio Juan-Marcos is gebaseerd op de herkenningsfluitjes van de traditionele scharensliep - el afilador - uit Mexico, Aurélien Maestracci gebruikt een distortion-effect van een electrische gitaar. Bepaald geen easy listening, maar een intrigerend geluidsavontuur dat zich soms afspeelt op de auditieve vierkante millimeter, en soms uitbarst in een bijna gewelddadige geluidsexplosie. Vreemd, maar heel intrigerend. AvN