papier hier
Is print dood? Welnee, er zijn mooie voorbeelden van titels die overeind blijven in tijden van kelderende oplages, terugkrabbelende adverteerders, opzeggende lezers en uitgeklede redacties. De VPRO Gids ging op zoek naar succestitels op papier.
le canard enchaÎné (frankrijk)
De enige krant waar Franse politici bang voor zijn, doet het opvallend goed en zag zijn oplage stijgen. Hoe doen ze dat? In Parijs op zoek naar het geheim van Le Canard EnchaÎné. ‘Het belangrijkste is de waarheid.’
the hollywood reporter (vs)
In 2010 werd het ‘stoffige’ vakblad The Hollywood Reporter omgevormd tot een succesvolle wekelijkse glossy over de entertainmentindustrie, met smeuïge verhalen en mooie fotografie. Deel 5 van de VPRO Gids-serie over succes op papier.
dazed (engeland)
Eigenzinnig zijn en afgaan op je eerste gevoel – dat is het recept waarmee het Britse tijdschrift Dazed met verve overeind blijft. ‘Al die modemerken weten dat wij dingen op onze eigen manier doen, dat wij de fotografie bepalen en dat we daarvoor de beste fotografen in huis hebben.’
de kampioen (nederland)
Drukwerk dood? De VPRO Gids bewijst deze zomer het tegendeel. ANWB’s Kampioen, het grootste publiekstijdschrift van Nederland wordt vaker en langer gelezen. Hoe kan dat?
reportagen (zwitserland)
Drukwerk dood? De VPRO Gids bewijst deze zomer het tegendeel. Het Zwitserse Reportagen wijdt zich volledig aan verhalende journalistiek. Op papier, en zonder foto’s. ‘Sommige dingen moeten tastbaar blijven.’
arte magazin (duitsland)
Arte Magazin, het maandelijkse tijdschrift van de Frans-Duitse zender Arte in Straatsburg zag zijn oplage de afgelopen jaren groeien tot 114.000. ‘Het gaat om Ordnung en Bewertung.'
Wat is het geheim van een succesvol papieren medium? Dat was de hamvraag waarmee de verslaggevers van de VPRO Gids langs zes tijdschriften trokken die het in weerwil van alles goed doen. Zes zeer verschillende voorbeelden, maar er waren een paar leerzame conclusies te trekken.
eigenzinnig zijn en blijven
Deze zes bladen varen nadrukkelijk hun eigen koers en bewaken hun eigen identiteit als hun grootste goed. Een scherp profiel is alles: lezers hoeven van te voren niet te weten wat ze krijgen maar moeten wel begrijpen waarom ze iets krijgen. Verder: geen concessies. Dus niet de formule verwateren door weg te drijven van je eigen onderwerp.
kwaliteit boven kwantiteit
Veel titels hebben hun frequentie verlaagd en zijn dikker, glossier en rijker qua inhoud geworden. Koop je een blad, dan krijg je meer waar voor je geld en heb je een kek hebbeding op de salontafel. Het blad als koffietafelboek, met mooie fotografie, meeslepende reportages, doorwrochte longreads en onthullende interviews. Succesvolle bladen gaan voorbij de waan van de dag. Je kunt de actualiteit nooit inhalen, dus probeer dat ook niet. Schrijf artikelen die de tijdgeest weergeven en agendeer zelf onderwerpen. Een echt goed geschreven stuk over een origineel onderwerp heeft een houdbaarheidsdatum van soms tientallen jaren.
kiezen!
Informatie dendert de hele dag door op iedereen af. Een blad drukt even op pauze en filtert: vergeet alles, wat wij op de cover zetten is het allerbelangrijkste wat er is. ‘A moment in time’, stelt de hoofdredacteur van Dazed – een cultureel tijdschrift, dat deze zomer uitpakt met 20 pagina’s FKA Twigs, omdat zij volgens de redactie op dit moment het belangrijkste is wat er op muzikaal gebied gebeurt. Hoe je kiest? Nou, niet op basis van marketinganalyses en Google Statistics maar gewoon door journalistiek en redactioneel op je onderbuik gevoel en eigen expertise af te gaan. Eigenwijs en eigenzinnig.