Romantiek in Pride & Prejudice

  • Nikki Dekker

De beste verfilmingen houden zich niet aan het boek, maar vinden het boek opnieuw uit, vindt boekenredacteur Nikki Dekker. Zij bespreekt een verfilming van Pride and Prejudice die laat zien dat Jane Austen wel degelijk een Romantische schrijver was.

© Focus Features

Lizzie Bennett staat centraal, haar gevoelens sturen niet alleen het plot van het boek, maar ook de stijl van de film. Als zij verdrietig is, wordt het donker om haar heen. Als ze overstuur is, stormachtig. En wanneer de spanning tussen Mr. Darcy en haar voelbaar wordt, valt de omgeving letterlijk weg. Wright laat passie en emotie sturend zijn.

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

Dat blijkt niet ten laatste uit de beeldregie. Sommige decors lijken zélf net een Romantisch schilderij. Zie hier The Wanderer in the Mist van Caspar David Friedrich en Lizzie Bennett in de hooglanden:

© Focus Features
© Focus Features
© Focus Features
© Focus Features
waar kijkt ze naar?
waar kijkt ze naar?
© Focus Features
daarnaar
© Focus Features
© Focus Features
© Focus Features
© Focus Features
© Focus Features

'Het boek was beter.' Over boekverfilmingen is al veel gezegd, maar nog niet genoeg, vindt VPRO Boeken. In het kader van het film- en literatuurfestival Film by the Sea dat deze maand van 11 tot en met 20 september plaatsvindt, vroeg VPRO Boeken vier redacteuren een bijzonder boek en de verfilming te bespreken.