Filmjournalisten Ronald Ockhuysen en Jan Pieter Ekker verslaan het filmfestival voor de Volkskrant en Cinema.nl. En toch hebben ze tijd gevonden om bijzondere foto's, opvallende uitspraken en de belangrijkste geruchten op te sturen. Met de groeten uit Cannes.

Aflevering I

Foto:
Cannes gaat door! Of nee; ze gaan toch staken! De afgelopen dagen was het behoorlijk spannend of het filmfestival getroffen zou worden door de acties van de intermittents (de tijdelijke contractanten). Tijdens de openingsavond bleek het allemaal mee te vallen, al werd er wel geprotesteerd. Helaas deed niet iedereen even goed zijn best. Heb je toch een duidelijke eis ( Weg Met De Bezuinigingen!), blijken de a en t op het moment sûrpreme toch meer oog te hebben voor familieleden.

Quote:
'Mijn film is niet tegen de kerk. Dat is ook niet nodig. De kerk maakt zichzelf wel belachelijk.'
( Pedro Almodóvar over zijn film La mala educacion)

Rumoer:
Thierry Frémaux, de artistiek directeur, wil niet langer dat één film in Cannes meerdere belangrijke prijzen wint. Dus niet als vorig jaar, toen Elephant van Gus van Sant de Gouden Palm won en de regisseursprijs. Frémaux: `We hoeven de regels niet te veranderen. We hoeven alleen maar de bestaande regels te respecteren. Dat houdt in dat de jury zich inspant om alle grote prijzen te verspreiden over allemaal verschillende films.'

Aflevering II

Foto:
Vorige week was Brad Pitt nog in Amsterdam. Hij liet zich toen ontvallen wel in te zijn voor een vluggertje met Britney Spears, de zangeres die toevallig ook in Nederland was om een avondje playbacken. Elke avond Jennifer Aniston gaat blijkbaar ook vervelen. Gelukkig is Brad nu in Cannes, met vrouwlief Jennifer stevig tegen zich aangedrukt, ver weg van Britney. Alles is veilig. Toch?

Quote:
`Iedereen wil in Cannes wel een stuk in Variety . Een publicatie betekent nu eenmaal dat de hele filmwereld erover leest. Maar wij laten ons nooit misbruiken. We kijken altijd of het verhaal dat wordt aangeboden echt interessant is.'
(Sharon Swart, redacteur van het Amerikaanse vakblad Variety)

Rumoer:
De Tweeling van Ben Sombogaart doet nog altijd goede zaken. De film, genomineerd voor de Oscar voor beste niet- Engelstalige film, is in Cannes verkocht aan High Point Films And Television. Daardoor is het zeker dat het oorlogsdrama ook in de Engelse bioscopen te zien zal zijn. Ook met de Franse maatschapij Films Sans Frontières is een deal gesloten. Binnenkort in de Franse bioscopen: Thekla Reuten en Jaap Spijkers!

Aflevering III

Foto:
Het festival is slechts drie dagen oud, maar van achter dit blauwe kastje hebben al vele sterren vriendelijk lachend in de camera's van honderden fotografen gekeken. Quentin Tarantino, Uma Thurman, Brad Pitt en Cameron Diaz, om er een paar te noemen. De Belg Benoit Poelvoorde (C'est arrivé près de chez vous, Le vélo de Ghislain Lambert), in Cannes om de film Narco te promoten, is misschien een tikkeltje minder beroemd, maar maakt van het verplichte nummer wel iets aardigs. De figuranten: actrice Zabou Breitman en regisseur Guillaume Canet.

Quote:
'Mijn hobbies zijn pottenbakken, paardrijden, lezen, naar de film gaan, op mijn Harley Davisdon rijden en koken, en dan vooral de Franse, Italiaanse en Japanse keuken.'
(Fotomodel Eva Herzigova, die de vrouw van Picasso speelt in het schildersportret Modigliani)

Rumoer:
DreamWorks is begonnen met de productie van Shrek 3, en werkt ook al aan een vierde deel. Volgens producent Jeffrey Katzenberg staat de release van deel 3 gepland voor 2006. 'Voordat het eerste deel klaar was, waren we al van plan om vier delen te maken.'

Aflevering IV

Foto:
Cannes leek vandaag meer op een politiek broeinest dan op een filmfesitval. De ´intermittents´ bleken nog steeds boos op de Franse regering en gingen de straat op om dat laten zien. Michael Moore bleek nog steeds boos op George Bush en maakte een documentaire om dat te laten zien. En ´s avonds stond daar zomaar ineens Alexandra Kerry, de dochter de Amerikaanse presidentskandidaat John Kerry, op de rode loper.

Quote:
'Het is zaak dat de filmwereld eens goed in de spiegel kijkt. Er was geen enkele solidariteit tussen de producenten en iedereen graaide er op los. Investeerders in films werd van alles beloofd, maar die beloften werden niet nagekomen. Geld verdween als sneeuw voor de zon en sommigen verrijkten zich op een manier die niets te maken had met de intenties van de overheid.'
(Filmproducent Ate de Jong in het vakblad Variety over het afschaffen van de belastingvoordelen voor de Nederlandse film)

Rumoer:
Filmdistributeur RCV heeft op de traditionele lunch van filmstudio Miramax een bokaal gekregen. Miramax-baas Harvey Weinstein loofde de Sanoma-dochter voor de opbrengsten van Scream 3 in Nederland. Anders dan voorgaande jaren reikte Weinstein dit jaar geen poedelprijs uit aan een distributeur die het in zijn optiek slecht had gedaan. De eigengereide Amerikaan liet RCV ook nog weten dat hij in de toekomst veel verwacht van John Maddens Tulip Fever, die zich geheel in 17e eeuws Nederland afspeelt.

Aflevering V

Foto:
De foto na die van Alexandra Kerry valt altijd tegen. Alsof je na zo'n typische monoloog van Al Pacino ook nog drie regels mag zeggen. Ze zei later dat ze geen doorschijnende jurk aan had getrokken, maar dat het effect door de flitsen van de camera's was ontstaan. Een mooie poging. Grote winnaar van Cannes werd Michael Moore, nog zo iemand die George Bush graag uit het Witte Huis ziet vertrekken. Maar Moore's euforie lijkt al vervangen door melancholie.

Quote:
'Of je nu hier in Cannes bent, in Nederland of in Los Angeles, nu of twintig jaar geleden - het maakt eigenlijk niets uit. Als je een film wilt maken, zal je toch altijd hemel en aarde moeten bewegen om iets voor elkaar te krijgen.'
(Regisseur Paul Verhoeven, in Cannes om zijn nieuwe project Zwartboek te verkopen)

Rumoer:
De Nederlandse Argentijn Alejandro Agresti (Valentin) gaat voor Warner Independent Pictures One Thing Always regisseren. De film, een bewerking van Shirley Hazzards roman The Transit of Venus, gaat over twee weesmeisjes die Australië achter zich laten om een nieuw leven te beginnen in het na-oorlogse Engeland. De een kiest voor de schijnbaar veilige oplossing van het huwelijk; de ander voor een turbulenter, romantischer leven.