Idee?
‘Als mensen over hun eigen leven praten, lijkt
het soms alsof ze het over een personage uit een boek hebben. Voor deze film ben
ik op zoek gegaan naar dergelijke vormen van fictie. Fictie en realiteit komen
hierin samen. Ik ben op zoek gegaan naar echte levens die bijna onwerkelijk zijn
. De drie hoofdpersonen in de film zijn allemaal paradoxaal. Het lijkt alsof er
meerdere versies van henzelf bestaan. Zo is de prostituee goed opgeleid en geeft
les in het hoger onderwijs en de man die Hare Krishna aanhangt leidt ook een
hooliganachtige groep van sportfanatici.’
Invloeden?
‘Ik vind filmmakers boeiend die spelen met de vraag wat fictie is, zoals Pedro
Costa uit Portugal of Abbas Kiarostami uit Iran. Wat zij doen is vergelijkbaar
met mijn werk. In The Sky Above bestaat de plot voornamelijk uit de
werkelijkheid, maar er zijn ook scènes gespeeld ten behoeve van de voorgang van
het filmverhaal.’
Intellectueel?
‘De drie personen
onderaan de sociale ladder hebben moeite met de positie waarin ze zich bevinden
en stellen universele vragen. Dat ze hierbij grote wetenschappers als Foucault
en Freud aanhalen, lijkt misschien vreemd, omdat ze ver af lijken te staan van
Europese academici. Je zou verwachten dat ze dat niet kennen. Dit geeft aan dat
het gaat om basisvragen die iedereen aangaan.’
Ambities?
‘Ik wil nog veel meer films maken. Dat is best moeilijk, omdat Brazilië niet
gewend is aan cinematografische beeldtaal. Het publiek is televisie gewend.
Daarom ben ik trots op de prijzen die de film op het grootste filmfestival in
Brazilië heeft gewonnen en de goede kritieken die de pers heeft gegeven. Het is
nog steeds een uitdaging om onafhankelijke films te maken, alhoewel het wel
democratischer wordt.’