Teza wint Afrikaanse Oscar

Uitreiking Gouden Hengst in Burkina Faso

De Ethiopische film Teza, van regisseur Haile Gerima, heeft zaterdag op het belangrijkste Afrikaanse filmfestival FESPACO, het Panafrican Film and Television Festival of Ouagadougou in Burkina Faso, de prijs voor beste film gewonnen. De uitgereikte filmprijzen tijdens het tweejaarlijkse FESPACO, worden gezien als de Afrikaanse Oscars.

Tijdens de 21ste editie van het FESPACO ontving de Étalon d’or de Yennenga ( Gouden Hengst van Yennenga). De jury prees de kracht, diepte en poëzie waarmee de ingeslagen hoop van hoofdpersonage Anberber wordt getoond. Teza  won al eerder prijzen, onder andere een speciale juryprijs op het filmfestival in Venetië en de Dioraphte Award op het International Film Festival Rotterdam. De laatste is de door het Hubert Bals fonds gesteunde film, die het hoogst eindigt in de publieksprijsenquête. 

De film toont de geschiedenis van Ethiopië onder het militaire, communistische regime van kolonel Mengistu, na de val van keizer Haile Selassie in 1974. Hoofdpersonage Anberber, een medische wetenschapper in Duitsland, keert terug naar zijn geboortedorp in Ethiopië om zijn landgenoten te helpen en bij te dragen aan de wederopbouw van het land. Door middel van flashbacks, haalt Anberber herinneringen op aan zijn moeilijke tijd als zwarte student in Duitsland en aan de ellende in Ethiopië tijdens het onderdrukkende regime.

Haile Gerima, die in 1968 naar de verenigde Staten vertrok om film en theater te studeren, was lid van de Los Angeles School of Black Filmmakers. Zijn films bevatten een historische context en gaan over de Afrikaanse diaspora en geschiedenis, gezien vanuit  het perspectief van de Afrikaanse man. Zijn bekendste film is Sankofa (1993) die gaat over de slavernij en de impact daarvan op de hedendaagse Afrikaanse gemeenschap.

Op het filmfestival in de hoofdstad van Burkina Faso, Ouagadougou, werden meer dan 300 films getoond. De tweede prijs ging naar de Zuid-Afrikaanse film Nothing But the Truth (John Kani),over een zwarte man in de post-apartheid periode. De film is een aanklacht tegen de, volgens Kani, nog niet gerealiseerde gelijkheid.

Ga voor meer informatie over het FESPACO naar de site