Warner brengt twee klassieke Hollywoodmusicals uit op dvd. De mooiste van de twee, An American in Paris, krijgt een karige behandeling.

Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om een oogverblindende, uitbundig gechoreografeerde musical als An American in Paris (1951) op dvd van interessante extra's te voorzien. In de kelders van Warner ligt vast het een en ander aan ongebruikte opnames; er zijn heus genoeg filmliefhebbers en musicalkenners die in plaats van wijlen regisseur Vincente Minnelli en hoofdrolspeler Gene Kelly het audiocommentaar hadden willen verzorgen; en rond de meesterlijke muziek van George Gershwin of het eindeloze slotballet had best een interessante featurette gemaakt kunnen worden. Om maar wat te noemen.

In plaats van al dat moois bevat het schijfje enkel de trailer. De transfer van de film zelf is behoorlijk - met name het extravagante kleurgebruik komt volledig tot zijn recht - maar het beeld had scherper en schoner gemogen, en het geluid klinkt nogal dof. Misschien gaat het uiteindelijk met Minnelli's klassieker net als met Singin'in the Rain (1952) van Stanley Donen: die film kreeg vorig jaar een tweede dvd-release, met een volledig gerestaureerde print en tal van interessante en verrassende extra's.

Drie extra's staan er op de goed verzorgde dvd van Charles Walters' High Society (1956), een met liedjes van Cole Porter opgesmukte remake van George Cukors screwballkomedie The Philadelphia Story (1940). Het aardigst is de featurette Cole Porter in Hollywood: True Love. Bijrolspeelster Celeste Holm - het enige lid van de cast dat nog in leven is - komt hierin vooral met nostalgische anecdotes over Porter en Grace Kelly, die na haar sprankelende optreden in High Society Hollywood inruilde voor een prinsessenleven in Monaco. Behalve de featurette bevat de dvd een kort bioscoopverslag van de galapremière van High Society, en een tekenfilmpje waarin tekenfilmheld Droopy voor één keer de milionair mag uithangen. Een verband met de hoofdfilm is er nauwelijks, maar het is aardig om Droopy ook eens een keer in CinemaScope te zien.

Beeldformaat: 1.33:1 (An American in Paris) en 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 2.0 Mono (An American in Paris) en 5.1
Ondertiteling: onder meer Nederlands