Weer iets geleerd: 'happy endings' kan niet alleen slaan op films die goed aflopen, maar ook op massages die beter aflopen dan verwacht - dat wil zeggen: op een erotische manier. Het dubbelzinnige van de titel past bij schrijver/ regisseur Don Roos, die eerder het woordspelerig getitelde The Opposite of Sex maakte.

Roos houdt van dubbele bodems, ironie, van personages en situaties die anders blijken te zijn dan ze lijken. In Happy Endings draait het om de soms ingewikkelde relaties tussen de personages, met seks als complicerende factor. Zo begint het met Mamie die naar bed gaat met haar stiefbroer Charley. Ze raakt zwanger en ondergaat een abortus. Als het verhaal twintig jaar verder springt, is Charley homoseksueel en blijkt Mamie de abortus op het laatste moment afgezegd te hebben; ze heeft het kind afgestaan voor adoptie, maar heeft dat nooit iemand verteld - ook Charley niet.

Dan wordt ze benaderd door ene Nicky, die haar geheim kent en haar in contact wil brengen met haar zoon, op voorwaarde dat hij er een documentaire over mag maken . Samen met haar minnaar Javier, een masseur, weet ze hem zover te krijgen dat hij genoegen neemt met een ander onderwerp: masseurs die 'happy endings' geven ( drie keer raden welke titel die documentaire meekrijgt). Javier wil best beweren dat hij dat doet, ook al is het niet waar.

En dat is dan nog maar één van de drie verhaallijnen die in Happy Endings door elkaar lopen. Met bewonderenswaardig gemak houdt Roos het overzichtelijk, al neemt hij zo nu en dan zijn toevlucht tot geestig verwoorde tekstbordjes die extra informatie geven . Hij laat zijn personages elkaar manipuleren, voorliegen en bedriegen, schept komische en pijnlijke situaties, en weet het boeiend te houden.

Daarbij heeft hij het voordeel van een sterke cast, waarin vooral Lisa Kudrow (bekend als Phoebe uit de comedyserie Friends, ook al te zien in The Opposite of Sex), Steve Coogan (I'm Alan Partridge, 24 Hour Party People), de mooie en charismatische Maggie Gyllenhaal en een verrassend subtiele Tom Arnold (bekend van Roseanne) uitblinken. Zij zorgen ervoor dat je ondanks de ironie en dubbele bodems toch meevoelt met hun personages.

Het door Amerikaanse critici gemengd ontvangen Happy Endings ging vorig jaar in première op het Sundance Film Festival, kreeg in de Verenigde Staten een bescheiden roulatie en haalde in Nederland de bioscoop niet. Onterecht, zeker als je ziet welke Amerikaanse films hier wél te zien zijn, maar goed dat de film nu wel op dvd uitgebracht is.

Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1;
Ondertiteling : Nederlands