Recensies: Lucky, Les gardiennes & Film Stars Don't Die in Liverpool

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (8 maart)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies. Met deze week o.a. de laatste film met cultacteur Harry Dean Stanton, een feministische oorlogsfilm uit Frankrijk en een waargebeurd drama over Hollywoodster Gloria Grahame.

Lucky (John Carroll Lynch)

De hoofdpersoon in deze film wordt niet alleen gespeeld door cultacteur Harry Dean Stanton (Paris, Texas), maar is ook in grote lijnen op hem gebaseerd. We volgen Lucky terwijl hij door zijn stoffige woestijndorpje sloft, van diner tot stamkroeg, al mijmerend over het leven en de naderende dood. Stanton overleed vlak na de opnamen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Waardig monument voor Stanton'
NRC (★★★) 'Een gezicht als de woestijn'
De Morgen (★★★★) 'Stanton strompelt waardig naar het einde'

Les gardiennes (Xavier Beauvois)

Frankrijk, 1915. Omdat haar zonen vechten in de loopgraven roept boerin Hortense de hulp in van de jonge Francine. Die blijkt prima te voldoen, maar wanneer een van de zonen terugkeert en valt voor Francine, en wanneer even later ook nog Amerikaanse soldaten zich melden op de hoeve, vindt Hortense dat ze moet ingrijpen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Prachtig gefilmde en feministische oorlogsfilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Kalme schoonheid'
NRC (★★★★) 'Schilderachtige beelden zonder opsmuk'

Film Stars Don't Die in Liverpool (Paul McGuigan)

Romantisch drama gebaseerd op de herinneringen van de Brit Peter Turner aan de korte maar hevige relatie die hij eind jaren zeventig had met de veel oudere Amerikaanse filmster Gloria Grahame. Verfilming van Turners gelijknamige boek door de Schot McGuigan, die eerder vooral opviel met misdaadfilms als Lucky Number Slevin.

VPRO Cinema (★★★★) 'Hoofdrolspelers hebben duidelijk chemie'
The Telegraph (★★★★) 'Annette Bening is virtuoos als Grahame'
The Guardian (★★★★) 'Juiste balans tussen pathos en humor'

Bankier van het verzet (Joram Lürsen)

Op waargebeurde zaken gebaseerd oorlogsheldendrama. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zet effectenhandelaar Walraven van Hall samen met zijn broer, de latere Amsterdamse burgemeester Gijsbert van Hall, een schaduwbank op om het verzet te financieren. Ze organiseren de grootste Nederlandse bankroof ooit - bij De Nederlandsche Bank, die onder leiding stond van NSB-kopstuk Rost van Tonningen - met vervalste waardepapieren.

VPRO Cinema (★★★) 'Ambitieus opgezet, maar te veel nadruk op spanning'
de Volkskrant (★★★) 'Prima vermaak'
NRC (★★★) 'Ouderwetse oorlogsfilm'

Katie Says Goodbye (Wayne Roberts)

De schattige, zeventienjarige serveerster Katie droomt ervan ooit een schoonheidssalon te openen in San Francisco, maar lijkt onmogelijk te kunnen ontsnappen uit het woestijndorp waar ze met haar zuipende moeder in een trailerpark woont. Dan maar wat extra geld verdienen als prostituee.

VPRO Cinema (★★) 'Zet alle clichés uit indiefilmhandboek in'
de Volkskrant (★★★) 'Moeilijk om niet van personage te gaan houden'
NRC (★★) 'Nogal oppervlakkig sociaal drama'

Lumière! (Thierry Frémaux)

Van de ruim 1400 50-secondenfilmpjes die de gebroeders Lumière maakten tussen 1895 en 1905 worden er in deze documentaire precies 108 getoond. Al deze prachtig gerestaureerde filmpjes worden uitvoerig becommentarieerd door Cannes-festivaldirecteur Frémaux, die ook de baas is van het Institut Lumière en het Lumière Film Festival.

VPRO Cinema (★★★) 'Af en toe hoogdravend en altijd chauvinistisch'

Mannen van Mars (Hans Somers)

Komedie over drie oude schoolvrienden die terugkeren naar hun middelbare school voor een reünie. Tijdens een wild weekend worden de veertigers geconfronteerd met het feit dat ze echt geen tieners meer zijn.

de Volkskrant (★★) 'The Hangover-formulewerk'

Morisot: Moed, storm en liefde (Klaas Bense)

Documentaire over het bewogen leven van de Parijse kunstschilder Berthe Morisot (1841-1895). Morisot wordt geschaard onder de grondleggers van het impressionisme, maar bleef in tegenstelling tot haar mannelijke collega's relatief onbekend.

de Volkskrant (★★★) 'Opgewekt en fladderig manifest'
NRC (★★★) 'Zoektocht naar een vergeten vrouw'

Death Wish (Eli Roth)

Remake van de gelijknamige wraakthriller uit 1984 met Charles Bronson. Paul Kersey (Bruce Willis) neemt het gewapende recht in eigen hand nadat zijn vrouw sterft tijdens een gewelddadige overval. Hij wordt burgerwacht en ontdoet de buurt van misdadigers.

NRC (★) 'Nihilistische natte droom'
The Guardian (★) 'Misselijkmakende banaliteit'
The New York Times 'Kant-en-klare campagne voor de National Rifle Association'

The Strangers 2: Prey at Night (Johannes Roberts)

Horrorfilm over een gezin dat op doorreis besluit te overnachten op een verlaten trailerpark. Al snel blijkt dat ze niet alleen zijn: het gezin wordt op brute wijze geterroriseerd door drie gemaskerde psychopaten.

Er zijn op dit moment geen recensies van deze film

advertentie