Recensies: Las herederas, The Sisters Brothers & The Girl in The Spider's Web

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (25 oktober)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een komisch drama uit Paraguay, een sprookjesachtige western en Claire Foy als computerhacker Lisbeth Salander.

Las herederas (Marcelo Martinessi)

Vijftigers Chela en Chiquita zijn al dertig jaar samen, komen uit welgestelde families en verkeren in financiële problemen. Als Chiquita vervolgens wordt opgepakt voor fraude moet Chela noodgedwongen aan de slag als taxichauffeur voor rijke, oude vrouwen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Delicate karakterstudie'
de Volkskrant (★★★★) 'Verhaal van een persoonlijke revolutie'
NRC (★★★★) 'Martinessi vertelt het verhaal met humor en mededogen'
De Filmkrant: 'Schets van verarmde rijken'

The Sisters Brothers (Jacques Audiard)

Oregon, 1850. Huurmoordenaars Eli en Charlie Sisters krijgen opdracht een goudzoeker te vermoorden die een revolutionaire methode heeft ontwikkeld om goud te vinden. Wat begint als een routineopdracht, wordt al gauw een erbarmelijke en gevaarlijke tocht naar de andere kant van het land.

VPRO Cinema (★★★★) 'Veel humor en een snufje melancholie'
de Volkskrant (★★★★) 'Zwartkomische, grillige western'
NRC (★★★★) 'Stemt tot nadenken'
The Guardian (★★★★) 'Portret van mannelijke ambitie dat soms claustrofobisch kan werken'

The Girl in the Spider's Web (Fede Alvarez)

Superhacker Lisbeth Salander raakt andermaal verstrikt in een web van leugens, cybercriminaliteit en corrupte overheidsinstanties. Verfilming van het vierde boek over Salander en Millennium-journalist Mikael Blomkvist, geschreven door David Lagercrantz.

VPRO Cinema (★★★) 'Houdt de vaart er goed in, maar vraagt veel van de kijker'
de Volkskrant (★★★) 'Absurde superhelden'
NRC (★★★) 'Ridicuul én stijlvol'
The Guardian (★★★) 'Salander als Bond voelt misplaatst'

Het voorval: Armando en de mythe (Roelof Jan Minneboo, Sjors Swierstra)

Wat er in je jeugd gebeurt, vormt de rest van je leven. Zo denkt kunstenaar Armando erover. In zijn kunst komt de moord die een jongen pleegde op een Duitse soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog steeds terug, maar is dit voorval wel echt gebeurd? Of gebruikt Armando het alleen als rode draad voor zijn oeuvre?

VPRO Cinema (★★★) 'Erg mooi gefilmd'
de Volkskrant (★★★) 'Slim gemaakte documentaire'
NRC (★★★) 'Soms lijkt Armando zichzelf te verraden'

De dirigent (Maria Peters)

New York, jaren twintig. De van oorsprong Nederlandse Antonia Brico ontworstelt zich aan armoede, jeugdtrauma’s en vooroordelen en wordt een van de eerste vrouwelijke dirigenten.

VPRO Cinema (★★) 'Strooit veel te kwistig met Hollywoodclichés'
De Volkskrant (★★★) 'Haalt een interessante vrouw uit de vergetelheid'
NRC (★★) 'Wat voor een vrouw Brico was komt in De dirigent niet uit de verf'

RBG (Julie Cohen & Betsy West)

Documentaire over Ruth Bader Ginsburg, die op 85-jarige leeftijd nog steeds opperrechter is aan het Hooggerechtshof in de Verenigde Staten. Daarnaast drukt ze al jaren een grote stempel op de Democratische Partij, met name op het gebied van vrouwenrechten.

NRC (★★★) 'Een voorvechtster van emancipatie met een grote staat van dienst'
de Volkskrant (★★★★) 'Verzorgde ­biografie annex geschiedenisles'
NY Times: 'Eerbetoon aan de kracht van Ginsburg'

Het Hut Syndicaat (Diego Gutierrez)

Elke herfst haalt de gastronoom Ronald Timmermans een groep mannen (en een vrouw) uit hun dagelijkse routine om te gaan jagen op het Nederlandse platteland. In de Wieringermeerpolder, op het terrein van boeren, jagen ze op klein wild. Zij noemen zichzelf ‘Het Hut Syndicaat’.

NRC (★★) 'Gutièrrez lijkt te ver van het onderwerp af te staan en observeert alleen maar'
De Volkskrant (★★★) 'Veredeld Jiskefet over hobbyproject van oude mannen'

Hunter Killer (Donovan Marsh)

Een corrupte Russische generaal pleegt een militaire coup en neemt zijn president gevangen. Kapitein Joe Glass wordt ingezet om de Russische president te redden. Om dat te bereiken moet hij met zijn onderzeeër doordringen in het gebied; een levensgevaarlijke klus.

The Guardian (★★) 'Butler geeft de film veel onnodige dramatische lading'
Variety: 'Verdrinkt in Koude Oorlog-clichés'

Life Itself (Dan Fogelman)

Will en Abby ontmoeten elkaar in hun studententijd. Ze zijn gelukkig samen, trouwen en verwachten hun eerste kindje. Wanneer een schokkende gebeurtenis hun leven overhoop gooit, laat het lot zich gelden.

NRC (★★) 'Bezwijkt onder zijn ambities'
De Volkskrant (★) 'Ondanks bekwame stoet acteurs niet om aan te zien'
NY Times: 'Een film over het leven is zelf nogal dood te noemen'

advertentie