VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. een ecothriller van Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car), een animatiefilm over jazz en een Nederlandse seniorenkomedie.

Evil Does Not Exist (Ryûsuke Hamaguchi)

Takumi en zijn dochter Hana wonen in het bergdorpje Mizubiki. Zoals de generaties voor hen leiden ze een bescheiden leven in harmonie met de natuur. Als op een dag bekend wordt dat er plannen zijn om een glamping vlakbij het huis van Takumi te bouwen met gevolgen voor hun watervoorziening, ontstaat er onrust onder de bewoners. 

VPRO Cinema (★★★★) 'Prachtige, contemplatieve film' 
NRC (★★★★) 'Onheilspellend slotakkoord'
The Guardian ( ★★★★) 'A prose poem' 
Filmkrant 'Eigenzinnig kaartenhuis' 

Blue Giant (Yuzuru Tachikawa)

Jonge saxofonist Dai Miyamoto droomt ervan een van de beste jazzmuzikanten aller tijden te worden,  ook al oefent hij pas een paar jaar, kent hij helemaal niemand in de jazzscene van zijn nieuwe woonplaats Tokio en heeft hij nog nooit samen met anderen gespeeld.

VPRO Cinema (★★★★) 'Magistraal animatiesprookje'
De Volkskrant (★★★★) 'Bezielde beleving van jazz'
NRC (★★★★) 'Alles in de film ademt jazz'
The Guardian (★★★★) 'Captures the ecstasy of live music'

C'è ancora domani (Paola Cortellesi)

Delia en Ivano wonen met hun kinderen en Ivano’s ziekelijke vader in Rome. Het is 1946 en de mensen in de stad balanceren tussen de bevrijdingsroes en de tekorten van de voorbije oorlog. Maar alles verandert wanneer Delia een mysterieuze brief ontvangt die haar moed aanwakkert om te streven naar een beter leven.

VPRO Cinema (★★★) 'Paola Cortellesi speelt fantastisch'
Trouw (★★★★) 'Gevecht tegen het patriarchaat'
de Volkskrant (★★★) 'Geweld verpakt als veredelde dans'
Het Parool 'Commentaar op machocultuur'

Humanist Vampire Too Sensitive to Kill (Ariane Louis-Seize)

Bij tienervampier Sasha komen haar hoektanden niet naar buiten als ze honger heeft maar alleen als ze empathie voelt voor haar slachtoffer. Zelf vindt ze zakjes bloedplasma een prima surrogaat maar haar ouders niet. Dan ontmoet ze de depressieve Paul die zich als haar gewillige prooi aanbiedt.

VPRO Cinema (★★★) 'Vermakelijke, absurdistische horrorkomedie' 
de Volkskrant (★★★★) 'Rake, warme film'
Trouw (★★★★) 'Innemend, lichtvoetig drama'
Filmkrant 'Onweerstaanbaar, geestig debuut'

Kung Fu Panda 4 (Mike Mitchell)

Na drie levensgevaarlijke avonturen waarin hij de grootste schurken ter wereld verslaat met zijn ongekende moed en waanzinnige vechtkunsten, wacht Po, de Drakenkrijger, een nieuwe roeping. Dit keer iets veel rustigers, hij is verkozen tot spiritueel leider van de Vredesvallei. Maar dan duikt er opeens een kwaadaardige, machtige superschurk op, de Kameleon.

Het Parool 'Gehaast verhaal'
Variety 'There’s not much kick left'
NY Times 'Enjoyable, even if it’s missing some of the pizazz of the earlier ones'

Arthur the King (Simon Cellan Jones)

Atleet Michael (Mark Wahlberg) gooide ooit hoge ogen in de wereld van het adventure racen. In een laatste poging om de toppen van zijn kunnen te bereiken neemt hij met zijn team deel aan een prestigieuze adventure race in Zuid-Amerika waar ze tijdens de lange epische tocht stuiten op een gewonde zwerfhond, die ze Koning Arthur noemen.

LA Times 'Fairly standard heartwarming dog fare'
Variety 'A winning combination'
NY Times 'Wahlberg and company manage to hold your attention, and not just because there’s a cute dog in the frame'

Nuclear Now (Oliver Stone)

Met bezoekjes aan de nucleaire industrie in Frankrijk, Rusland en de Verenigde Staten onderzoekt regisseur Oliver Stone de mogelijkheden van kernenergie voor klimaatverandering.

de Volkskrant (★★★) 'Zakelijk docu-essay'
Trouw (★★) 'Gemankeerd pleidooi'

Baghead (Alberto Corredor)

Als de vervreemde vader van Iris op gruwelijke wijze overlijdt, erft zij zijn verwaarloosde bar in Berlijn. Maar deze erfenis komt tegen een prijs: een 400 jaar oud monsterlijk wezen genaamd “Baghead” leeft in de kelder, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.

The Guardian (★★) 'A lumbering mess'
Mashable 'The starting idea isn’t a bad one'

elke vrijdag