Bor Beekman
1 Un prophète (Jacques Audiard). In elk
facet superieure Franse gevangenisfilm snijdt een belangrijk thema aan:
opgelegde identiteit.
2 A Serious Man (Joel & Ethan Coen). Job had het
makkelijk, vergeleken met het hoofdpersonage uit deze minder toegankelijke maar
niet minder briljante Coens.
3 Lourdes (Jessica Hausner). De grotgangers-
industrie en katholieke wonderzucht met chirurgische precisie ontleed.
4
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (Apichatpong Weerasethakul). Dwalen
door een Thais bos, – betoverend mooi en bijna niet uit te leggen.
5 The
Social Network (David Fincher). Fincher toont hoe internet gedrag verandert, en
hoe je daar een Hollywood-klassieker van maakt.
6 Des Hommes et des
Dieux (Xavier Beauvois). Niet-veroordelend verslag van de moord op een groep
Franse monniken is grootse cinema zonder dramatische kunstgrepen
7 Toy
Story 3 (Lee Unkrich). Nóg leuker dan 1 & 2 – speelgoed zal nooit meer enkel
speelgoed zijn.
8 White Material (Claire Denis). Prachtige gefilmde,
indringende maalstroom van blanke schuld en zwarte bloeddorst.
9 Exit
through the Gift Shop (Banksy). Buitengewoon geestig en inzichtelijk wel/niet/
half-echt documentaireverslag over de (straat)kunstwereld.
10 Bad
Lieutenant: Port of Call - New Orleans (Werner Herzog). Wederopstanding van
Nicolas Cage, hier bezeten schmierend als politiedetective.
BESTE
NEDERLANDSE FILM
Janine (Paul Cohen). Confronterend portret van de
virtuoze, op de rand van een zenuwinstorting balancerende, violiste.
Floortje Smit
1 Exit through the Gift Shop (Banksy). Geestige en
mysterieuze documentaire die slim vragen stelt over faam, kunst, identiteit,
schijn en werkelijkheid.
2 A Single Man (Tom Ford). Ingetogen verhaal
over eenzaamheid is een gelikte ode aan het leven.
3 Un prophète (Jacques
Audiard). Rauw gevangenisdrama dat de genrewetten op zijn kop zet en de wetten
van de jungle invoelbaar maakt.
4 Submarino (Thomas Vinterberg). Vanaf
een onvergetelijke eerste scène is dit een film als een mokerslag.
5
Lebanon. Alles speelt zich af binnen de wanden van een tank die je het liefst
direct weer uit wilt – en daarom juist niet.
6 Fantastic Mr. Fox (Wes
Anderson) /Where the Wild Things Are (Spike Jonze). Eigenzinnige makers storten
zich op kinderfilms en leveren vakwerk af dat gelukkig maakt.
7 A Serious
Man (Joel en Ethan Coen). De gepijnigde Michael Stuhlbarg zo zien lijden is een
sardonisch genot.
8 Inception (Christopher Nolan). Ambitieus en
vernieuwend spektakelstuk.
9 The Killer Inside Me (Michael Winterbottom).
Een gewaagde studie van de duisterste kant van de mens.
10 Winter's Bone (
Debra Granik). Fascinerende mix van thriller, noir sprookje en neorealistisch
drama in onzichtbaar Amerika.
BESTE NEDERLANDSE FILM
Janine (
Paul Cohen). mooi gelaagd portret van een vrouw gevangen tussen talent en
marketingcircus.
Pauline Kleijer
1 Un prophète
(Jacques Audiard). Een gevangenisdrama als een mokerslag, met een
indrukwekkende Tahar Rahim.
2 Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives
(Apichatpong Weerasethakul). Ongrijpbaar en radicaal eigenzinnig; prachtige
bespiegeling over de dood.
3 Honey (Bal) (Semih Kaplanoglu). Het
betoverende laatste deel van een omgekeerd vertelde trilogie.
4 A Single
Man (Tom Ford). Zonder twijfel de meest stijlvolle film van het jaar, maar ook
een aangrijpend verhaal over eenzaamheid en rouw.
5 Dogtooth (Giorgos
Lanthimos). Het absurde verjaardagsballet is het onvergetelijke hoogtepunt in
deze schrijnende tragikomedie over een doorgeschoten opvoedexperiment.
6
Police, Adjective (Corneliu Porumboiu). Postcommunistisch Roemenië als moreel
vacuüm.
7 A Serious Man (Ethan en Joel Coen). Prachtig en geestig portret
van een man in crisis.
8 Lourdes (Jessica Hausner). Streng, doorwrocht,
intelligent. Een sobere analyse van het geloof in wonderen.
9 Where the
Wild Things Are (Spike Jonze). Het scenario laat te wensen over, maar de
vormgeving is fenomenaal, en Jonze weet de melancholieke sfeer van Sendaks
klassieke kinderboek perfect te vangen.
10 The Social Network (David
Fincher). Fincher maakt Facebook sexy. Bewonderenswaardig gevat, actueel, en
haarscherp geacteerd door een legertje jonge talenten.
BESTE
NEDERLANDSE FILM
De Leugen (Robert Oey). Vorm (vernieuwend) en inhoud (
verhelderend) vullen elkaar goed aan in deze documentaire-
musical over
een zwart hoofdstuk uit de Nederlandse politiek.
Kevin Toma
1 Another Year (Mike Leigh). Geen enkele film wist dit jaar zo door hart en
verstand te snijden als deze tragikomedie.
2 Toy Story 3 (Lee Unkrich).
Weer bewijzen de genieën van Pixar hoe ontroerend en diepzinnig animatiefilms
kunnen zijn.
3 Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives(Apichatpong
Weerasethakul). Ook dit werk van de meester van de zinnelijke cinema stroomt
soepel van idee naar idee.
4 Symbol (Matsumoto Hitoshi). Nooit gedacht dat
een wand behangen met cupido-piemeltjes de sleutel tot het universum zou kunnen
zijn – tot ik deze uitzinnige filmtrip zag.
5 Ajami (Scandar Copti en
Yaron Shani). Razend knap hoe debutanten Coptui en Shani het Israëlisch-
Palestijnse conflict inkrimpen tot een broeierige wijk van Jaffa.
6 Copie
Conforme (Abbas Kiarostami). Hoezeer je hersens ook kraken van dit intellectuele
spel, elk shot van Juliette Binoche blijft aanvoelen als een liefdesbrief.
7 Inception (Christopher Nolan). Zo intiem kan een actie-blockbuster zijn.
8 Kinatay (Brillante Mendoza). Het is haast ondoenlijk te verwoorden wat deze
intense, misselijkmakende helletocht ook zo meeslepend en fascinerend maakt.
9 Pepperminta (Pipilotti Rist). Kakelbonte, maar ook verkwikkende
terreuraanslag op het gezonde verstand.
10 Exit through the Gift Shop (
Banksy). Mooi als films de werkelijkheid verrijken – al is het maar met
kunstzinnig bespoten rookgordijnen.
BESTE NEDERLANDSE FILM
Weemoed en wildernis (Digna Sinke). Indrukwekkende lofzang op de liefde, het
mooiste portret van het Nederlandse landschap sinds jaren.
Gerhard Busch
1. Where the Wild Things Are (USA 2009, Spike Jonze
). Vanaf de wervelende opening tot en met het emotionele einde perfect en
eigenzinnig. Vintage Jonze.
2. El secreto de sus ojos (ARG 2009, Juan
Jose Campanella). Grappig, aangrijpend, spannend en tijdens de voetbalwedstrijd
visueel overweldigend.
3. The Social Network (USA 2010, David Fincher).
Een sexy film over een computerprogrammeur!? Ik vind dit leuk.
4. Un
prophète (F 2009, Jacques Audiard). Franse gevangenisfilm die zoveel beter is
dan de rest van het genre.
5. Lebanon (ISR 2009, Samuel Maoz). Een film
lang in een Israëlische gevechtstank. Beklemmend, claustrofobisch, onontkoombaar
.
6. Up in the Air (USA 2009, Jason Reitman ). Soepel gefilmd, soepel
verteld. En Clooney perfect gecast als geslaagde eenzaat met existentiële
twijfels.
7. Winterís Bone (USA 2010, Debra Granik). Hoe sterk is het
eenzame bergmeisje dat vecht tegen haar white trash-omgeving? Heel sterk!
8. Dogtooth (GRI 2009, Giorgos Lanthimos). Vileinfilosofisch werkje over
opvoeden.
9. Kinatay (FIL 2009, Brillante Mendoza). Als je in de juiste
stemming bent bijt deze film zich vast in je ziel.
10. Fantastic Mr Fox (
USA 2009, Wes Anderson). Anderson roept meer emoties op met deze poppenfilm dan
in al zijn live action-films.
Oliver Kerkdijk
1. Mademoiselle Chambon (F 2009, Stèphane Brizè). Stille, discrete blik op de
liefde tussen solitaire lerares en getrouwde metselaar.
2. Agora (SPA
2009, Alejandro Amenábar). Virtuoze hommage aan mathematica-astronome Hypatia,
godsdienstoorlogsslachtoffer anno 415.
3. La solitudine dei numeri primi
(ITA 2010, Saverio Costanzo). Ontroerende romanadaptatie over twee voor elkaar
bestemde dolende zielen.
4. L'iIlusionniste (F/GB 2010, Sylvain Chomet).
Toverlantaarnanimatie naar nagelaten autobiografische Tatitekst.
5. L'
Enfer (F 2009, Serge Bromberg/ Ruxandra Medrea). Fascinerende docu over de grote
onvoltooide van Henri-Georges Clouzot.
6. Celda 211/Cell 211 (SPA 2009,
Daniel Monzun). Zwartgallige traliethriller met toprol van LuÌs Tosar.
7
. Io sono l'amore (ITA 2009, Luca Guadagnino). Griekse tragedie als barokke
Milanese familiekroniek.
8. An education (GB 2009, Lone Scherfig).
Opgroeiverhaal met ruw ontwaken en citroentjesfrisse Carey Mulligan.
9.
Je l'aimais (F 2009, Zabou Breitman). Elegante, warme verfilming overstijgt Anna
Gavaldaís roman in zeggingskracht.
10. Amer (B/F 2009, Hèlene Cattet/
Bruno Forzani). Zweterige en hallucinante ode aan de giallo, de Italowhodunit.
Rick de Gier
1. Another Year (GB 2010, Mike Leigh). Van een
domweg gelukkig stel op leeftijd en hun ongelukkige vrienden. Leigh en zijn
grandioze acteurs dwingen je tot bezinning.
2. Des hommes et des dieux (F
2010, Xavier Beauvois). Weldadige slow cinema over de uitersten van religieuze
devotie.
3. Greenberg (USA 2010, Noah Baumbach). Pijnlijk herkenbare en
hilarische generatieschets met een compromisloze Ben Stiller.
4. The Road
(USA 2009, John Hillcoat). Het greintje humaniteit in Cormac McCarthy's hel op
aarde gaat ook in filmvariant door merg en been.
5. The Social Network (
USA 2010, David Fincher). Knap hoe Fincher en scenarist Aaron Sorkin een mager
verhaal over een stel omhooggevallen eikels omtoveren tot hyperactueel
topvermaak.
6. Winter's Bone (USA 2010, Debra Granik). Alleen als
cultuurschets van onbekend Amerika al een overrompelende ervaring.
7.
Where the Wild Things Are (USA 2009, Spike Jonze). In zijn melancholieke
prentenboekverfilming wilde Jonze overbrengen hoe het voelt om een jongetje van
negen te zijn en is in zijn missie wonderwel geslaagd.
8. A Serious Man (
USA/GB/F 2009, Joel en Ethan Coen). De galgenhumor van de Coens komt helemaal
tot z'n recht in hun semi-autobiografische versie van het Jobverhaal.
9.
Toy Story 3 (USA 2010, Lee Unkrich). Pixar overtreft zichzelf weer met een
hoogst inventief, verrassend onkinderachtig coming of age-verhaal.
10.
Inception (USA/GB 2010, Christopher Nolan). Hollywoodspektakel van de bovenste
plank.
Jelle Schot
1. Where the Wild Things
Are
2. Lebanon
3. An Education
4. A Single Man
5.
Fantastic Mr. Fox
6. Winter's Bone
7. The Kids Are All Right
8
. Un prophète
9. The Social Network
10. My Queen Karo
Jorine Witte
1. Another Year
2. The Killer Inside Me
3. Up in the Air
4. Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans
5.
Inception
6. The Social Network
7. De leugen
8. Please Give
9. New Kids: Turbo!
10. J'ai tué ma mère
Jaarlijks geven de critici van de Volkskrant (Bor Beekman, Pauline Kleijer, Floortje Smit en Kevin Toma) en de VPRO (Gerhard Busch, Rick de Gier, Oliver Kerkdijk, Jelle Schot en Jorine Witte) ook hun toptien van het afgelopen filmjaar. Met name Un prophète, nummer twee bij de Film van het Jaar-verkiezing, doet het goed bij de journalisten.