Saskia en Serge zongen het jaren geleden al: het zijn de kleine dingen die het doen. Maar wat voor hen 'die kinderstem die kleur geeft aan een grijze dag' was, dat zijn voor mij de eerste seconden van een zwart-wit film uit de jaren dertig of veertig.

Talloze websites zijn er gewijd aan de mooiste opening credits uit de filmgeschiedenis, maar de inleidingen van de films die mij zo fascineren zal je er niet snel terug vinden. Ouderwets zijn ze, degelijk en simpel. Meer dan een reeks namen in sierlijke letters die over een overduidelijk geschilderde achtergrond voorbijtrekken zijn ze vaak niet, met ogenschijnlijk altijd dezelfde bombastische vioolmuziek als begeleiding.


Vooral dat ene moment is elke keer weer genieten, wanneer de letters op het doek vervagen, de violen langzaam wegsterven en het beeld nog heel even vast blijft staan, voordat de camera opzij pant naar waar het verhaal zich zal gaan afspelen. George Lucas deed later exact hetzelfde in zijn Star Wars-saga, maar verder zie je het niet meer.


Voor mede-nostalgici zijn met name de drie klassieke thrillers van Alfred Hithcock die de BBC aaneensluitend op vrijdag 28 december vertoont aan te bevelen: The Lady Vanishes, The Thirty Nine Steps en Notorious. Films die de Britse grootmeester maakte voor zijn samenwerking met grafisch ontwerper Saul Bass de kunst van de openingssequentie voorgoed veranderde. Niks geen roterende irissen zoals in Vertigo (1958) dus, maar slechts de credits geprojecteerd op aquarellen van bergtoppen of een stadsgezicht.

The Lady Vanishes, The Thirty Nine Steps en Notorious: vrijdag 28 december vanaf 12:05 op BBC 2
(JS)