Gedurende het festival zullen onder de vlag van Sound Stages op talloze
plekken in het centrum van de stad – van café tot kerk, van verlaten poppodium
tot theater – performances, installaties, speelfilms en documentaires te zien
zijn. Een aantal verrassingsfilms, met uiteenlopende muzikale onderwerpen,
worden eenmalig op een bijzondere locatie vertoond, zoals in een jazzcafé of een
platenzaak, waarbij de inhoud van de film resoneert met de locatie, maar ook de
akoestiek van de ruimte een rol speelt.
De huidige trend waarin
filmzalen steeds meer dienst doen als concertzaal vormde de inspiratiebron voor
programmeur Edwin Carels. ‘Stomme films met live georkestreerde soundtracks,
operaregistraties en live gestreamde popconcerten vinden vaker hun weg in de
nationale filmtheaters. Filmkijken wordt ook steeds nadrukkelijker een sociaal
gebeuren. Met Sound Stages zoeken we naar nieuwe manieren om publiek zowel met
de film als met elkaar in het donker te verbinden.’
De haven
als bioscoop
Het themaprogramma past eveneens in de ambities
van het IFFR om de gehele stad steeds meer bij het festival te betrekken, door
de bioscoop te verlaten en een dialoog aan te gaan met de omringende
architectuur.
Zo werden in 2009 al drie bijzondere films geprojecteerd op
markante gebouwen in het centrum. En onlangs nog maakte het festival een
partnerschap met het Havenbedrijf Rotterdam bekend, waarbij de hoop werd
uitgesproken om in de toekomst de Onderzeebootloods op het RDM-terrein of het
World Port Center op de Kop van Zuid als vertoningruimte te gebruiken.
Een samenwerking die de fantasie prikkelt. Hoe anders zal het bijvoorbeeld zijn
om Josef von Sternbergs stomme klassieker
The Docks of New York (1928) te bekijken op een plek die ruikt als het decor
waarin de film zich afspeelt, met het klotsende water van de Maas op de
achtergrond en de door het orkest gespeelde soundtrack die via de stalen
loodswanden wordt weerkaatst?
Future Cinema
Dat de mogelijkheden van film als belevenis de bioscoopzaal ver overstijgen,
bewijst ook het Britse Future Cinema, een bedrijf gespecialiseerd in het creëren
van ‘onderdompelende, sociale filmevenementen’, waarin de kijker bij het
verhaal wordt betrokken.
Zo organiseerde Future Cinema in 2011 op
een tot Californische kust omgetoverde Londense werf voor achtduizend mensen
vertoningen van jaren ‘80 klassiekers
Top Gun en
The Lost Boys, met verkleed publiek in pilotenkostuums, acteurs als
personages uit de film die de interactie met de bezoeker aangaan, en
beachvolleybal en watersportmogelijkheden.
The Shawshank Redemption ontvangt dit jaar in Londen, New York en Athene een
gelijkaardige behandeling.
Film als interactief theater is vast
niet hoe men bij het IFFR de toekomst van de cinema ziet, maar met Signals:
Sound Stages en de samenwerking met het Havenbedrijf sluit het zich wel aan bij
een lange rij initiatieven om in tijden van thuisbioscopen en illegale downloads
de filmische ervaring te verrijken.