‘Waar is Lydia Tár nu?’ Opvallend veel Amerikanen stelden die vraag eind vorig jaar aan Google. Waarom? Ze hadden zojuist bij Todd Fields psychodrama Tár gezien en waren razendbenieuwd naar hoe het nu ging met de wereldberoemde Lydia Tár, componist en de eerste vrouwelijke dirigent van een groot Duits symfonieorkest.
In de film hadden ze namelijk gezien dat zij enorm onder vuur was komen te liggen en sommige bezoekers waren er heilig van overtuigd dat Tár een biopic was. Niet zo vreemd, want de hele promotie van de film was daarop gericht. Op de posters werd nadrukkelijk gesuggereerd dat het om een biopic ging en na de Amerikaanse release van de film, november vorig jaar, begon Lydia Tár zich ook te roeren op Twitter (als @LydiaTarReal). Waar ze – nog steeds – allerlei uitspraken doet over actuele zaken. Zo twitterde ze onder meer ‘welkom bij de club’ toen ook Viola Davis op 6 februari de felbegeerde EGOT-status kreeg en nu net als Lydia winnaar is van zowel een Emmy, Grammy, Oscar als een Tony. In ruim 800 tweets liet ze onder meer weten wat haar favoriete films van 2022 waren (RMN en Blonde), waar ze het meest naar luistert (Arvo Pärts Spiegel im Spiegel) en ook plugde ze haar cameo in de serie The Last of Us.
Het komt allemaal heel geloofwaardig over. Zeker als je niet bekend bent met de wereld van de klassieke muziek. Ben je dat wel, dan weet je dat ze nooit bestaan heeft. Lydia Tár is een bedenksel van schrijver/regisseur Todd Field.