Sigfrit Steiner: regie en cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Filmriß

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Hans Bachmüller. Met o.a. Michael Degen, Renate Schroeter, Johanna Liebeneiner, Friedrich Schütter en Wolfgang Zerlett.

Verslaggever Degen ontwaakt met een verschrikkelijke kater - hij kan zich niet meer herinneren wat hij in de kleine uurtjes van de nacht gedaan heeft, er ontbreken bepaalde scènes aan een beeldenreeks als hij zijn geheugen pijnigt. Tegelijkertijd verneemt hij dat een jonge vrouw vermoord is, wier beeltenis hem bekend voorkomt. De schrik slaat hem om het hart en als hij zich in zijn vertrouwde omgeving begeeft, trekt hij allerlei verkeerde conclusies totdat de legpuzzel - met een verrassing - volledig is. Camerawerk van Peter C. Koop.

Lisa und die Riesen

1986 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland 1986. Familiefilm van Thomas Draeger. Met o.a. Eva Liebenheim, Sigfrit Steiner, Alexander Piele, Brigitta von Lersner en Nicole Schostak.

LISA UND DIE RIESEN is de tweede speelfilm van Thomas Draeger, die al de nodige ervaring heeft opgedaan met meer dan 40 kinderfilms voor de Duitse televisie. Wanneer de speelplaats van Lisa en haar vrienden verdwijnt probeert een zakenman de kinderen klant van zijn videotheek te maken. Maar de kinderen zien in dat dit geen vervanging van hun eigen fantasie kan zijn en maken zich op om hun eigen plek te heroveren.

Fatherland

1986 |

Verenigd Koninkrijk 1986. Ken Loach. Met o.a. Gerulf Pannach, Fabienne Babe, Cristine Rose, Sigfrit Steiner en Robert Dietl.

Een dissidente musicus uit Oostduitsland wordt over de grens gezet. In het westen gaat hij op zoek naar zijn verdwenen vader en het verbaast hem niets als hij merkt dat ook daar en systeem van onderdrukking bestaat. Uitstekende politieke thriller van Ken Loach, die nog niets van zijn waarde verloren heeft.

Die Platzanweiserin

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Brigitte Karner, Maria Hartmann, Thomas Arnzenhofer, Manfred Lehmann en Sigfrit Steiner.

Een man brengt het ideaal van zijn vriendin, een boetiek beginnen, in gevaar. Als hij haar zijn manier van leven wil opdringen wijst zij hem de deur. De sobere, strakke beelden en de bewust vlakke typeringen onderstrepen dat de hoofdpersonen niet tot echte vriendschap in staat zijn.

Glut

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Zwitserland 1983. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Katharina Thalbach, Matthias Habich, Krystina Janda en Thomas Lücking.

Een Zwitserse wapenfabrikant levert tijdens WO II zowel aan eigen als aan de Duitse legers. Niettemin wordt hij beschouwd als een patriot. Als troost voor zijn weinig rooskleurig gezinsleven neemt hij een Poolse vluchtelinge in huis die de eenzaamheid van de enige zoon verlicht. Als die twee een Poolse soldaat laten onderduiken, leidt persoonsverwarring tot een drama voor de industrieel. Deze inhoudelijk interessante film over het Zwitsers profijtbeginsel wordt onnodig zwaar gemaakt door een pessimistische randvertelling als junior 40 jaar later het evenbeeld van zijn vader is geworden.

Mond is nur a nackerte Kugel

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Jörg Graser. Met o.a. Sigfrit Steiner, Elisabeth Stepanek, Karl Friedrich, Peter Turrini en Franz Gary.

Anna van de Moserhof denkt haar enge wereld te ontvluchten in een huwelijk met een handelsreiziger. Een rasechte Heimatfilm.

Don Quichottes Kinder

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Claudia Holldack. Met o.a. Angelica Domröse, Dietrich Mattausch, Nikolas Klakow, Tuscha Benthaak en Sigfrit Steiner.

De geschiedenis van een elfjarige jongen, die een advertentie plaatst waarin hij 'iemand zoekt die van hem houdt'. Zijn ouders zijn kemphanen geworden, slachtoffers van de jaren zestig. Een mooi thema wordt verknoeid door slechte dialogen en ongeloofwaardige situaties.

Le Comte de Monte-Cristo

1979 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1979. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Jacques Weber, Carla Romanelli, Manuel Tejada, Jean-François Poron en Roger Dumas.

Groot-spektakel miniserie, naar de klassieke avonturenroman van Alexandre Dumas. Een genre dat bekwame regisseur De La Patelli[KA2]ere, helemaal niet ligt. Weber heeft bovendien te weinig charisma om gestalte te geven aan de legendarische graaf. Deze komt aanvankelijk als de zeeman Dant[KA2]es, verloofd met Romanelli in de rol van Mercedes, door een complot in een kerker terecht waaruit ontsnappen onmogelijk is. Een lotgenoot, de oude abb[KA1]e Virlojeux, wijdt er hem in zijn geheim in: op het eiland Monte Christo ligt een verborgen schat. In de lijkwade van de overleden abb[KA1]e slaagt Weber erin toch te ontsnappen en wordt uit de zee gehaald door smokkelaars. Het lukt hem vervolgens om de zoon van zijn voormalige geliefde Mercedes uit de klauwen van bandieten te redden. De jongeman nodigt zijn redder, voortaan de Graaf van Monte-Christo, uit om hem naar Parijs te vergezellen. Daar ontmoet hij opnieuw zijn vijanden van weleer, maar alleen Mercedes herkent hem. Eind goed al goed. Hoewel deze lange tv-serie meer mogelijkheden biedt om personages en gebeurtenissen uit het boek van vader Dumas te etaleren, wordt de verbeelding niet geprikkeld. De `coups de th[KA1]e[KA4]atre` en de karakterschetsen zijn te schematisch, terwijl de hartstochten te elementair en te weinig genuanceerd zijn. De voormalige Duitse leading-lady in internationale films (en ex- echtgenote van Tony Curtis) Christine Kaufmann, kreeg, omdat het een Frans-Duitse coproduktie was, het rolletje toebedeeld van Madame Danglars.

Geschlossene Gesellschaft

1978 | Drama

Oost Duitsland 1978. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Jutta Hoffmann, Armin Müller-Stahl, Sigfrit Steiner en Walter Plathe.

Een jong gezin (vader, moeder en zoontje) in een ver afgelegen vakantiehuisje vormen de handeling, die door de regisseur wordt benut om hun depressies en levenscrises voor het voetlicht te halen. Hun gevoelens (ook jegens elkaar) zijn symbolisch voor de kritiek op de DDR-maatschappij die na het tv- debuut door de autoriteiten goed begrepen werd en prompt veroorzaakten dat de film naar de planken verbannen werd, waar hij elf jaar bleef liggen tot de omwenteling van 1989 en in de postrevolutionaire hausse van films uit de kast kwam. Deze kritiek was allang bekend, de hoofdrolspelers zaten al lang hoog en droog in het Westen en niemand zit op de film te wachten.

Brass Target

1978 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1978. Thriller van John Hough. Met o.a. John Cassavetes, Sophia Loren, George Kennedy, Max von Sydow en Robert Vaughn.

Augustus 1945. Onbekenden overvallen een goudtransport van het Amerikaanse leger in bezet Duitsland. Generaal Patton (Kennedy) wordt er door de Russen van beschuldigd bij de roof betrokken te zijn. Hij wil de echte dieven vangen en stelt een specialist, majoor Joe De Lucca (Cassavetes), aan die de zaak moet ophelderen. Ondertussen beramen de dieven een aanslag op Pattons leven. Ongeloofwaardige thriller, ge[KA3]inspireerd op historische feiten (de diefstal en de mysterieuze dood van Patton, bij een verkeersongeval op 9 december 1945), die echter zijn geprojecteerd op een gefantaseerde achtergrond. Het scenario van Alvin Boretz, naar de roman The Algonquin Project van Frederick Nolan, zit vol stereotiepe actiescènes en is doordrongen van een achterhaald anti-communisme. De acteurs leveren ongeïnspireerd routinewerk. Gefilmd door Tony Imi. Gedraaid in Panavision.

Die Plötzliche Einsamkeit des Konrad Steiner

1976 | Drama

Zwitserland 1976. Drama van Kurt Gloor. Met o.a. Sigfrit Steiner, Silvia Jost, Ettore Cella en Alfred Rasser.

In een oud huis in Zürich leeft een oude schoenlapper die nog steeds zijn beroep uitoefent. Op een dag sterft zijn vrouw en laat hem in eenzaamheid achter. Daarna is het de deurwaarder die slecht nieuws brengt, wegens renovatiewerkzaamheden moet hij zijn huis verlaten. Hij krijgt een maatschappelijk werkster toegewezen die hem moet overtuigen in een tehuis te gaan. Wanneer zij hem echter helpt een andere woning te zoeken wordt ze vervangen. Ten einde raad vertrekt de schoenlapper naar het zuiden, naar een nieuwe vrijheid. Goede vertolkingen in dit menselijke verhaal.

Das Herz aller Dinge

1971 | Romantiek, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1971. Romantiek van Oswald Döpke. Met o.a. Hans Christian Blech, Inge Langen, Cordula Trantow, Gerd Baltus en Herbert Fleischmann.

Een Teutoonse tv-bewerking van THE HEART OF THE MATTER naar het boek van Graham Greene over een Engelse politiecommandant in West-Afrika tijdens WO II, die over zijn geloofsovertuiging (R.K.) en de huwelijksontrouw (zijn zwaar zieke vrouw bevindt zich in Zuid-Afrika) met een weduwe van vijandige nationaliteit (Oostenrijks) een ernstig gewetensconflict krijgt, waarvoor hij geen uitzicht meer ziet. Genietbaar, maar haalt het niet bij de film met Trevor Howard en Maria Schell uit 1954.

Um null Uhr schnappt die Falle zu

1966 | Mysterie

Duitsland 1966. Mysterie van Harald Philipp. Met o.a. George Nader, Horst Frank, Richard Münch, Heinz Weiss en Dominique Wilms.

In New York verdwijnt een vrachtwagen met twintig vaten vloeibare nitroglycerine; de volgende dag ramt deze wagen de winkelpui van de juwelierszaak van Cartier op Fifth Avenue. In de verwarring jat gangsterliefje Wilms een miljoen aan juwelen. FBI- chef M[KA3]unch zet Cotton (Nader) en special-agent Weiss in om de zaak te klaren. Die stuiten op gangsters, maar weten alles en idereen ontschadelijk te maken. Nog altijd een redelijk spannende tijdspassering. Fred Denger en Kurt Nachmann schreven het scenario naar de personages van Chester Himes. Helmut Meewes bediende de camera. Zie ook: Jerry Cotton-serie.

Schneewittchen und die sieben Gaukler

1962 | Musical, Komedie

Duitsland​/​​Zwitserland 1962. Musical van Kurt Hoffmann. Met o.a. Caterina Valente, Walter Giller, Ernst Waldow, Georg Thomalla en Hanne Wieder.

Circusartiesten zorgen voor nieuwe klandizie in een verlopen hotelletje. Een bij vlagen erg aardige musical. Schlagers: 'Schneewittchen', 'Heut ist Sonntag' en 'Unsere Welt ist die Manege'. Het camerawerk is van Sven Nykvist.

Du gehörst mir

1958 | Misdaad, Drama

Duitsland 1958. Misdaad van Wilm ten Haaf. Met o.a. Barbara Rütting, Helmut Schmid, Peter van Eyck, Erica Beer en Sigfrit Steiner.

Een drama van list en bedrog, haat en liefde in het milieu van de draf- en rensport in de sfeer rond 1955. Van Eyk is de schurk, die knoeit met de race-resultaten en Capell zijn handlanger, die hem uit hebzucht vermoordt terwijl Schmid aanvankelijk de verdachte is en R[KA3]utting de overspelige, verwende echtgenote. Deze film zal vooral de filmgeschiedenis ingaan omdat hierin de latere Duitse seksbom Barbara Valentin (die eigenlijk Uschi Ledersteger heette) debuteerde, nadat zij door producent Wolf C. Hartwig als achttien-jarige met een fantastisch figuur in de kantine van de Arri-Studios van München werd ontdekt. Voor het eerst werd in de film haar zwarte négligé - haar handelsmerk in haar daaropvolgende films - van het lichaam gerukt. De film - in zwart-wit - stelt alles een beetje zwart-wit voor, inclusief de Duitse houding tegenover Zuideuropeanen. Toch nog genietbaar.

Gottesmühlen

1951 | Drama

Zwitserland 1951. Drama van Sigfrit Steiner. Met o.a. Heinrich Gretler, Maria Schell, Adolf Manz, Sigfrit Steiner en Willy Frey.

Naar het volksstuk Steinbruch, van Steiner, ontstond deze slechte, typische jaren vijftig folklorefilm. Een ex- gedetineerde keert naar zijn Zwitserse geboortedorp terug en wordt door iedereen vijandig bejegend. Pas nadat een meisje, dat later zijn natuurlijke dochter blijkt te zijn, genegenheid voor hem heeft opgevat, wordt hij weer in de gemeenschap opgenomen. Opmerkelijk: Schell in haar eerste filmrol.

Die letzte Chance

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland 1945. Drama van Leopold Lindtberg. Met o.a. Eduard G. Morrison, John Hoy, Penrose Reagan, Giuseppe Galeati en Luisa Rossi.

Een groepje ontsnapte geallieerde krijgsgevangenen en andere vluchtelingen uit het door de Duitsers bezette Noord-Itali[KA3]e tracht in 1943 Zwitserland binnen te komen. Dit meesterwerk van de Weense regisseur Leopold Lindtberg - de kroon op zijn werk uit zijn Zwitserse exil (1935-45) werd in 1946 in Cannes dubbel bekroond: de Grote Prijs en de Vredesprijs. Het scenario is van Richard Schweizer, Elizabeth Scott-Montagu en Alberto Barberis. Het camerawerk is van Emil Berna en Franz Vlasak. Mono.

Jeunes filles d'aujourd'hui

1942 | Komedie

Zwitserland 1942. Komedie van Sigfrit Steiner en Jacques Feyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Blanche Aubry, Marion Cherbuliez, Margrit Winter en Marianne Kober.

Gebaseerd op een behoorlijk dikke roman voor lange winteravonden van Paul Mathias. Dit onbeduidende boek vertelt over een 'eindexamenreis' naar Tessin waaraan veertien meisjesleerlingen deelnamen. De film zou al totaal vergeten zijn als Feyder er niet aan had meegewerkt. Tijdens de opnamen was er een voortdurend en ernstig conflict met Steiner en heerste er een zodanige sfeer dat Feyder aan het drinken sloeg. Het resultaat was een mislukte film.

Le Bâtard

1941 | Familiefilm, Drama

Zwitserland 1941. Familiefilm van Edmund Heuberger. Met o.a. Leopold Biberti, Petra Marin, Röbi Rapp, Hans Fehrmann en Walburga Gmür.

Min of meer trouwe bewerking van de succesvolle gelijknamige Zwitserse roman van Paul Ilg, handelend over de teleurstellingen waar een buitenechtelijk kind mee te maken heeft. De regisseur (en zijn producent Markus) heeft aan dit realistische en wrede werk alle pit ontnomen, met name door het een gelukkige afloop te geven. Bovendien is er gefilmd zonder een greintje visuele fantasie. In ieder geval wordt de microkosmos in de provincie aardig, soms meedogenloos, weergegeven. Een van de weinige Franstalige Zwitserse films die in die tijd enig succes in Europa kenden. Ook bekend als TROIS DANS LA VIE.

L' Eternelle victime

1940 | Drama

Zwitserland 1940. Drama van Edmund Heuberger. Met o.a. Léopold Biberti, Marina Reiner, Fritz Schulz, Margarete Fries en Rita Liechti.

Zwaarmoedig melodrama waarin sprake is van een mondaine verleider die de dochter van een gynaecoloog verleidt. Zij wil een abortus en het eindigt allemaal voor de rechtbank. Sinds die tijd heeft Cayatte ons `overstelpt` met dit soort tendensfilms. Deze veroorzaakte een schandaal in Zwitserland, haalde zich de banvloek van de censuur op de hals maar hield een triomftocht langs het publiek. Het verouderde scenario daargelaten vallen een aardige vertolking met het zeer dubbelzinige personage van de gynaecoloog [KA1]en verzorgd camerawerk (Stilly) op. Het moet allemaal zeer gewaagd lijken.

Wachtmeister Studer

1939 | Mysterie

Zwitserland 1939. Mysterie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Heinrich Gretler, Adolf Manz, Armin Schweizer, Robert Troesch en Annemarie Blanc.

Hoofdagent Studer ontmaskert de hooggeplaatste dader van een moord, die men een arme drommel in de schoenen wilde schuiven. Deze Zwitserse speelfilm maakte de Weense regisseur Lindtberg voor het eerst zelfstandig, na in 1935 met Walter Lesch (J[KA3]A SOO) en in 1938 met Hermann Haller (FŸSILIER WIPF) te hebben samengewerkt. Tevens de eerste verfilmde thriller van de Zwitserse auteur Friedrich Glauser, die dank zij Lindtberg en de hoofdrolspeler Gretler, een toetssteen voor alle volgende werd.