Krzysztof Piesiewicz (1945): scenario en muziek.
Er zijn 11 films gevonden.

Heaven

2002 | Drama, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Drama van Tom Tykwer. Met o.a. Cate Blanchett, Giovanni Ribisi, Stefania Rocca, Remo Girone en Alberto Di Stasio.

Niet dat Heaven helemaal mislukt is, daarvoor maakt Duitslands supercineast Tykwer te makkelijk verbluffende beelden en indringende muziek. Het centrale verhaal heeft echter grote gebreken. Lerares Engels Philippa (Blanchett) plant in Turijn een bom in het kantoor van een drugshandelaar, maar de bom vermoordt per ongeluk vier onschuldigen. De corrupte politie ondervraagt haar keihard, maar daar is de als tolk optredende politieman Filippo (Ribisi) die in haar onschuld gelooft, gelijk verliefd wordt, en haar helpt ontsnappen. Het had misschien gekund, maar meeleven met een moordenares en een impulsieve agent lukt niet, hoe goed scenarist Kieslowski en Tykwer elkaar ook kunnen vinden in de thema's schuld, noodlot en vergeving.

Trois couleurs: Blanc

1994 | Drama, Experimenteel, Komedie

Frankrijk​/​​Polen​/​​Zwitserland 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Julie Delpy, Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos, Janosz Goyos en Jerzy Stuhr.

Tweede deel van Kieslowski's trilogie gebaseerd op de Franse begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. Poolse kapper in Parijs (Zamachowski) wordt na een half jaar huwelijk met rijke Dominique (Delpy) gedumpt vanwege zijn impotentie. Hij geraakt in de goot, weet naar Polen te komen, bouwt er opnieuw een leventje op en zint op een dramatische terugkeer naar Dominique. Zwarte komedie waarin de kleur wit domineert, wordt gedragen door charmante Zamachowski, eerder te zien in het tiende gebod van Kieslowski's Dekalog. Trois couleurs: Blanc wordt door mindere mate van weelderigheid beschouwd als de minste van het drieluik, maar is de beste door rake psychologie.

Trois Couleurs: Rouge

1994 | Drama

Polen​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, Jean-Pierre Lorit, Juliette Binoche en Benoît Régent.

Na zijn studie naar de universele waarden van de Tien Geboden boog Kieslowski zich over de symboliek van de Franse driekleur. Rouge, het laatste deel van de trilogie Trois couleurs - deze keer gecentreerd rond het thema broederschap - verhaalt over fotomodel Valentine (Jacob), die op straat een herdershond aanrijdt. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter (Trintignant), die misschien moet worden beschouwd als het alter ego van de regisseur. Valentine: 'Wilt u de hond niet?' De rechter: 'Ik wil niks.' Valentine: 'Dan moet u maar ophouden met ademen.' De rechter: 'Een goed idee.' Een macaber dialoogje gezien het volgens sommigen door Kieslowski 'voorvoelde' feit dat Rouge zijn laatste film zou worden.

Trois Couleurs: Bleu

1993 | Drama

Polen​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Juliette Binoche, Benoît Régent, Florence Pernel, Charlotte Véry en Hélène Vincent.

Emotioneel en visueel virtuoos eerste deel van Kieslowski’s drieluik dat werd gebaseerd op de Franse driekleur, oftewel de begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. De eerste kleur, blauw, slaat op vrijheid. Die moet Julie (Binoche) vinden als haar man en kind omkomen bij een auto-ongeluk en ze zich niet los kan maken van haar verdriet. De korte serie, later aangevuld met Blanc en Rouge, zou Kieslowski’s testament betekenen. Na de voltooiing had hij al aangekondigd te zullen stoppen met filmen omdat hij ‘uitgepraat’ was, in het voorjaar van 1996 stierf de Pool die wel Europa’s meest originele hedendaagse filmmaker werd genoemd.

La double vie de Véronique

1991 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Polen​/​​Frankrijk​/​​Noorwegen 1991. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Halina Gryglaszewska en Kalina Jedrusik.

Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, weten niet van elkaars bestaan, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de een sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze aan een speurtocht begint. Kieslowski wilde, zo blijkt uit een gesprek in het interviewboek 'Kieslowski on Kieslowski', een film maken over muziek en intimiteit. Of iedereen dat uit deze intrigerende maar bepaald niet gemakkelijk te doorgronden film haalt is de vraag.

Dekalog III

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis, Daniel Olbrychski, Joanna Szczepkowska, Artur Barcis en Henryk Baranowski.

Stanley Kubrick vond Kieslowski een genie. In zijn voorwoord bij een gedrukte uitgave van de scenario's voor de Decaloog schreef hij dat 'de ideeën niet verteld worden, maar gedramatiseerd. Zo zie je ze niet aankomen en ontdek je pas later hoe ze je in je hart hebben geraakt.' In de derde aflevering vertelt Kieslowski het verhaal van een man die op Kerstavond naar zijn minnares gaat in plaats van bij zijn gezin te zijn. Dat moet wel fout aflopen. 'Eert de sabbat' is immers het derde gebod.

Dekalog VII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Anna Polony, Maja Barelkowska, Wladyslaw Kowalski, Bugoslaw Linda en Bozena Dykiel.

Zoals wel vaker in het werk van Kieslowski is hier niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel zit. Een jonge vrouw lijkt haar zesjarig zusje te ontvoeren, maar is het wel haar zusje? En is de moeder van het meisje het slachtoffer of de dief? In de versie van het zwaarmoedige genie gaat het bij 'Gij zult niet stelen' in elk geval niet om de diefstal van triviale zaken als geld of goederen. Eerder van liefde, deugd of trouw.

Dekalog VI

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Artur Barcis en Piotr Machalica.

Een van de twee in de bioscoop uitgebrachte afleveringen van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde televisiecyclus. In dit op het zesde gebod (Gij zult niet echtbreken) gebaseerde drama wordt een mooie, promiscue vrouw bespied door een jonge man. Maar als hij haar uiteindelijk echt durft te benaderen maakt zij met snelle achteloze seks een einde aan zijn adoratie. Gedesillusioneerd probeert hij een eind aan zijn leven te maken. Zij krijgt wroeging en de rollen zijn omgedraaid, ze wil hem terug en gaat zijn appartement bespieden.

Dekalog V

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Miroslaw Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz, Zbigniew Zapasiewicz en Barbara Dziekan.

Van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde cyclus was dit een van de twee afleveringen die - iets verlengd - in de bioscoop werden uitgebracht. Deel vijf was gebaseerd op 'Gij zult niet doden'. Een jonge man neemt een taxi en vermoordt de chauffeur. De scène waarin dat gebeurt duurt lang, erg lang, en is onthutsend gedetailleerd in beeld gebracht. En daarna volgt nog de scène waarin de jongen ter dood wordt gebracht. Kieslowski maakte een zeer realistisch, monumentaal, oersomber drama, dat kan worden gezien als een statement tegen de nonchalance waarmee vooral Hollywood het thema moord doorgaans behandelt.

A Short Film About Love

1988 | Drama

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Stefania Iwinski, Olaf Lubaszenko en Grazyna Szapolowska.

Elke avond bespiedt de negentienjarige Tomek met een verrekijker vanuit zijn raam een vrouw in haar flat aan de overkant. Magda is een mooie vrouw van in de dertig die een ongebonden sexueel leven leidt. Lange tijd heeft zij geen idee dat zij geobserveerd wordt in haar persoonlijke doen en laten en als ze met haar minnaars is. Soms belt Tomek Magda op zonder iets te zeggen of stuurt hij haar valse kennisgevingen om haar naar het postkantoor te laten komen waar hij werkt. Later brengt hij 's morgens vroeg de melk, om haar stem te kunnen horen. Na verloop van tijd houdt hij het niet meer uit en vertelt haar alles. Magda is eerst woedend en dan verbijsterd: zij gelooft allang niet meer in de liefde en kan de passie van de jongen niet begrijpen. Zij besluit hem te verleiden om hem te bewijzen dat echte liefde niet bestaat. Tomek is zo geshockeerd dat hij tot niets in staat is. Magda is inmiddels geïntrigeerd geraakt en accepteert Tomeks onvermogen als iets natuurlijks. Maar voor hem is het een ware tragedie en Magda begint te beseffen dat zij zijn gevoelens zwaar onderschat. Nu is zij degene die zijn raam bespiedt. Zij wordt wakker van het geluid van melkflessen en gaat naar het postkantoor om zijn plaats leeg aan te treffen. Als zij begrijpt wat er gebeurd is zoekt zij Tomek op in het ziekenhuis. Bij de aanblik van het dikke verband om zijn polsen dringt het tot haar door dat zij haar cynische kijk op het leven en de liefde moet herzien.

A Short Film About Killing

1988 | Drama, Experimenteel

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jan Tesarz, Mirsolaw Baka, Krzysztof Globisz, Zbigniew Zapasiewicz en Aleksander Bednarz.

De jonge Jacek neemt in Warschau een taxi en vermoordt even later de chauffeur. Hij wordt gepakt, berecht en tot de doodstraf veroordeeld. Die wordt voltrokken. De plot van A Short Film About Killing is simpel, de uitwerking is indrukwekkend: regisseur Kieslowski koos ervoor om de moord in al zijn gruwelijkheid langdurig in beeld te brengen, met verpletterend resultaat. En dan krijgt de terechtstelling dezelfde benadering. Een van de sterkste afleveringen van de Dekalog, een tiendelige serie tv-films die de Poolse meesterfilmer baseerde op de tien geboden.