Dai Sijie: regie, cast, scenario en schrijver.
Er zijn 5 films gevonden.

The Little Chinese Seamstress

2002 | Romantiek, Drama, Historische film, Biografie

China​/​​Frankrijk 2002. Romantiek van Dai Sijie. Met o.a. Zhou Xun, Liu Ye en Kun Chen.

Begin jaren zeventig worden de tandartszoon Luo (Chen) en vioolspelende leeftijdgenoot Ma (Liu) om uiteenlopende redenen naar een Maoïstisch heroepvoedingsdorp gestuurd om de laatste restjes bourgeois denken uit hun geest te laten wringen. Aldaar veranderen een lieftallig naaistertje (Zhou) en een verborgen stapel Franse literatuur voorgoed hun leven. Voor dit zachtmoedige sprookje vol aimabele personages en anekdotische scènes baseerde regisseur Dai Sijie zich op zijn eigen autobiografische roman. De roerende epiloog, die zo'n dertig jaar later speelt, verwijst mede naar de bouw van de reusachtige Drieklovendam, waarvoor de Chinese overheid een hele regio liet verzinken.

Rends-moi mon nom

2000 | Komedie, Drama

Frankrijk 2000. Komedie van Patrice Martineau. Met o.a. Steve Tran, XuJian Huang, Heling Li, Dai Sijie en Lianxa Li.

Begin jaren zeventig worden de tandartszoon Luo (Chen) en vioolspelende leeftijdgenoot Ma (Liu) om uiteenlopende redenen naar een Maoïstisch heroepvoedingsdorp gestuurd om de laatste restjes bourgeois denken uit hun geest te laten wringen. Aldaar veranderen een lieftallig naaistertje (Zhou) en een verborgen stapel Franse literatuur voorgoed hun leven. Voor dit zachtmoedige sprookje vol aimabele personages en anekdotische scènes baseerde regisseur Dai Sijie zich op zijn eigen autobiografische roman. De roerende epiloog, die zo'n dertig jaar later speelt, verwijst mede naar de bouw van de reusachtige Drieklovendam, waarvoor de Chinese overheid een hele regio liet verzinken.

Nguol thuà

1998 | Fantasy

Canada​/​​Frankrijk​/​​Vietnam 1998. Fantasy van Dai Sijie. Met o.a. Akihiro Nishida, Tapa Sudana, Nguyen Minh Chau, Nguyen Hoa Thuy en Trinh Nguyen Chan Cuong.

Begin jaren zeventig worden de tandartszoon Luo (Chen) en vioolspelende leeftijdgenoot Ma (Liu) om uiteenlopende redenen naar een Maoïstisch heroepvoedingsdorp gestuurd om de laatste restjes bourgeois denken uit hun geest te laten wringen. Aldaar veranderen een lieftallig naaistertje (Zhou) en een verborgen stapel Franse literatuur voorgoed hun leven. Voor dit zachtmoedige sprookje vol aimabele personages en anekdotische scènes baseerde regisseur Dai Sijie zich op zijn eigen autobiografische roman. De roerende epiloog, die zo'n dertig jaar later speelt, verwijst mede naar de bouw van de reusachtige Drieklovendam, waarvoor de Chinese overheid een hele regio liet verzinken.

Le mangeur de lune

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Dai Sijie. Met o.a. Chick Ortega, Rufus, Mohamed Camara, Catherine Hiegel en Geneviève Fontanel.

Satire over Popov, de zwarte, Russische clown van een circus, die een nummer heeft met een arend. Als ze in Parijs optreden, ontsnapt het beest en Popov moet hem vangen. Hij mist daardoor het vertrek van de troep en moet ze per trein (naar Venetië) achterna reizen. Tegelijkertijd verlaat een boerenkinkel de hoeve, die het leven van vogelverschrikker beu is als zijn moeder een plaatselijke lijkdrager huwt waardoor zijn kansen op eventueel bezit uitzichtloos worden. In diezelfde trein onmoet hij de zwarte cirusartiest en raakt gefascineerd van hem en diens roofvogel. Vervolgens wijkt hij nimmer meer van diens zijde. Een wonderlijke film met een komische noot. Het scenario is van Nadine Perront en regisseur Sijie. Het camerawerk is van Ricardo Aronovich.

Chine ma douleur

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Dai Sijie. Met o.a. Guo Liang Yi, Tien Quan Nghien, Vuon Han Lai en Chi Vy Sam.

Een jongen van dertien jaar zit gevangen in een Chinees heropvoedingskamp omdat hij tijdens de Culturele Revolutie naar 'opruiende redevoeringen' op verboden grammofoonplaten heeft geluisterd. Hij legt contact met een jonge dief en een oude monnik. De autoriteiten willen echter diè gevangene vrijlaten die zijn gedrag het meest verbetert, wat een onterende concurrentiestrijd ontketent. Een heel interessant onderwerp maar de film is in Frankrijk opgenomen, waardoor hij iets bedrieglijks krijgt als het gaat om de geloofwaardigheid van de omgeving waar het speelt. De acteurs zijn allemaal Aziatisch maar niet noodzakelijkerwijs Chinees. Enkele niet echt ernstige fouten worden goedgemaakt door de kwaliteit van het spel en de virtuoze aanpak van een delicaat thema.