Sinoël: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Ils étaient neuf célibataires

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Elvire Popesco, Max Dearly, Marguerite Moreno en Victor Boucher.

Aan de vooravond van WO II neemt de regering een besluit dat het verblijf van buitenlanders in Frankrijk aan strenge regels bindt. Voor bepaalde immigranten is trouwen met een Frans staatsburger(es) de enige oplossing. Guitry heeft geen tijd verloren laten gaan en (te) snel een scenario rond dit thema in elkaar willen zetten. Wel aardig, zeer oppervlakkig en minder belangrijk dan zijn overige werk. Deze film is in de eerste plaats een sprankelende show van de acteurs! Er bestaat ook een versie van 108m.

Farinet

1938 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alexandre Rignault, André Gérald en Janine Crispin.

Hedendaagse bewerking van het leven van de smokkelaar Farinet, een populaire valsemunter in de Val d'Aoste. We volgen zijn avonturen en zijn liefdes tot aan het tragische slot. Het gaat om een provocerende film die een enorm schandaal teweegbracht, want het is een verfilming van de roman Farinet ou la fausse monnaie van Ramuz. Hij was het zwarte schaap van Zwitserland omdat hij had verklaard: 'Hoe kan ik spreken over een land dat niet bestaat?' Innemende, gevoelige en opmerkelijke regie van Haufler, verwant aan het Franse poëtisch realisme. Deze film onthutste, stoorde en shockeerde het publiek en dat betekende een fiasco die de carrière van Haufler veel schade berokkende. Het scenario is van Louis Robert, Charles-Ferdinand Vaucher en regisseur Haufler naar het boek van C.F. Ramuz. Achter de camera stonden Georges Million en Maurice Barry. Ook bekend als L'OR DANS LA MONTAGNE en L'HORS-LA-LOI.

Bossemans et Coppenolle

1938 | Komedie

België 1938. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Marcel Roels, Colette Darfeuil, Aimos en Charlette Duchesne.

De Bossemans en de Coppenolles zijn twee bevriende Brusselse families. Bossemans (Libeau) is weduwnaar en heeft een zoon (Carny). Coppenolle (Roels) zit onder de plak van zijn vrouw en heeft een dochter, Georgette (Duchesne). Beiden hopen natuurlijk op een huwelijk dat de band tussen de twee families nog meer zal bestendigen. Maar dan slaat het noodlot toe. Door toedoen van een vrouw (Darfeuil) verandert Bossemans van supportersclub en dat kunnen de Coppenolles niet verkroppen. Brusselse volkskomedie die destijds een gigantisch (lokaal) succes kende, maar die nu hopeloos verouderd is, ook al zitten er leuke dialogen in. Het spel is erg amateuristisch, maar liefhebbers van deze nostalgische (verdwenen) Brusselse sfeer zullen er plezier aan beleven. Het scenario van regisseur Schoukens, die op de aftiteling vermeld staat als Félix Bell, is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Joris d'Hanswijck en Paul Van Stalle. Vijftig jaar na dato werd de film door de Cinématèque Royale de Belgique gerestaureerd en bewaard voor het nageslacht. Het camerawerk is van Paul Flon en is nogal statisch. Mono.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

Ne t'promène donc pas toute nue !

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Arletty, Félix Oudart, Sinoël, Charles Redgie en Jean Tissier.

Volksvertegenwoordiger Ventroux (Oudart) is niet erg gelukkig met het feit dat zijn vrouw Clarisse (Arletty) graag schaars gekleed rondloopt in hun appartement, temeer daar hun knecht hier duidelijk helemaal geen aanstoot aan neemt. Maar ze heeft het ook altijd zo warm en haar man heeft de tijd niet om met haar naar het strand te gaan. Zo is het zesendertig graden en ze zijn nog altijd in een uitgestorven Parijs dank zij het parlement. Maar Ventroux ontvangt belangrijke mensen en Clarisse blijft maar rondlopen in haar lingerie. Erg theatrale, maar leuk gespeelde komedie met goede dialogen. Het geheel is sterk verouderd, maar is een waardevol document dat een idee geeft van wat de mensen ontspannend vonden in de jaren voor de televisie en bovendien geeft het de gelegenheid om Arletty nog eens te bewonderen. Georges Feydeau baseerde het scenario op zijn eigen eenakter. Achter de camera werd plaatsgenomen door Christian Matras.

Les Deux Gamines

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Hervil en Maurice Champreux. Met o.a. Alice Tissot, Fanely Révoil, Maurice Escande, Abel Tarride en Jacqueline Daix.

Remake van de zwijgende film van Louis Feuillade, die op zijn beurt LES DEUX ORPHELINES (twaalf delen, 1920) had geplagieerd. Twee zusjes staan aan verschillende kwellingen bloot maar alles loopt goed af. Een soort stuiverroman, die toen wellicht op de sentimenten werkte maar vandaag de dag slechts op de lachspieren.

Variétés

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Fernand Gravey, Jean Gabin, Nicolas Koline en Sinoël.

Amoureuze rivaliteit brengt het voortbestaan en de veiligheid van een trio trapezewerkers in gevaar. De versmade partij dreigt zijn rivaal tijdens een optreden te laten verongelukken, maar de vrouw weet dat net te voorkomen. Deze [KL]remake[KLE] van een beroemde zwijgende UFA-film werd gelijktijdig in Engeland gemaakt door Herbert Wilcox (THE SHOW MUST GO ON met Anna Neagle). De doublures-in -de-lucht van het stertrio zijn nogal doorzichtig. Gabin in een antipathieke rol als de jaloerse partner.

Tartarin de Tarascon

1934 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1934. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Raimu, Fernand Charpin, Sinoël, Paul Ollivier en Milly Mathis.

Een brave burger boeit zijn plaatsgenoten met kleurrijke, maar volledig verzonnen avonturen over jacht op groot wild in Afrika. Hij heeft echter zó vaak aangekondigd weer te zullen vertrekken, dat hij vanwege zijn geloofwaardigheid wel moet gaan, hoewel hij nog nooit een geweer heeft vastgehouden. De scenariobewerking door Marcel Pagnol, naar de roman van Alphonse Daudet, werd door diens vaste acteurs - met Raimu in de titelrol - met allure geacteerd, maar de film zelf kreeg van Bernard méér aandacht in de opmerkelijke fotografie van Jules Kruger. De muzikale ondersteuning van Darius Milhaud onderscheidt de film toch van die van Pagnol zelf. Het camerawerk is van Jules Krüger en Robert Le Febvre.

Le Dernier milliardaire

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van René Clair. Met o.a. Max Dearly, Renée Saint-Cyr, Marthe Mellot, Paul Ollivier en Charles Redgie.

Staatskas van Balkanlandje is leeg waardoor enige rijkaard zich als dictator kan opwerpen. Ongeluk tast zijn oordeelsvermogen aan en eenmaal hersteld heeft hij zich geruïneerd. Hij blijft toch staatshoofd als prins-gemaal. Hoewel satirische toespelingen weinig actualiteit verloren hebben blijft Clair in scenario zo uitdrukkelijk vriendelijk dat film eerder operette-zonder-zang lijkt dan sociale parodie. Als zodanig sierlijk en onderhoudend gemaakt.

La Chanson d'une nuit

1932 | Musical, Komedie

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1932. Musical van Anatole Litvak. Met o.a. Jan Kiepura, Magda Schneider, Pierre Brasseur, Lucien Baroux en Charlotte Lysés.

Een belcanto-zanger zoekt rust in een Zwitsers dorpje in het toevallige gezelschap van een voortvluchtige misdadiger. De laatste geeft zich uit voor de beroemde tenor, zodat de zanger zelf incognito de burgemeestersdochter het hof kan maken. Deze in drie talen gemaakte musical rond Kiepura en Schneider is naar Europese maatstaven met een ongewone vlotheid gemaakt, maar blijft in de eerste plaats een aanleiding voor de zangsolo's van Kiepura en is daarmee strikt voor de liefhebbers.

Embrassez-moi

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Léon Mathot. Met o.a. Tania Fédor, Jeanne Helbling, Raymonde Bonnet, Odette Valensay en Georges Milton.

De confrontatie tussen een zeer rijke, maar ordinaire wijnhandelaar met een goed hart en een geruïneerde adellijke familie die hem wel moet accepteren aangezien hij de beschermer van de familie is geworden. Wrange humor en goede acteurs. Gebaseerd op het toneelstuk van Tristan Bernard.

Calais-Douvres

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Robert Darthez, Sinoël, Guy Sloux, Frédéric Mariotti en André Gabriello.

Franse versie van NIE WIEDER LIEBE. De muziek is in beide films dezelfde. Nog middelmatiger dan Litvak's film naar Julius Berstel's stuk Dover-Calais. Meer valt er niet over te zeggen.