Zbigniew Preisner

Componist

Zbigniew Preisner is componist.
Er zijn 43 films gevonden.

Anonyma

2008 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Polen 2008. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Nina Hoss, Yevgeni Sidikhin, Irm Hermann, Rüdiger Vogler en Ulrike Krumbiegel.

In de maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werden Duitse vrouwen stelselmatig verkracht door Russische soldaten. De situatie stelt Anonyma (Hoss) voor de keuze: óf ze zoekt iemand die haar - in ruil voor seks - kan beschermen, of ze is een vogelvrije prooi voor de verkrachters. De relatie die Anonyma krijgt met een Russische officier wordt uiteindelijk een gewone romance, maar het is knap dat regisseur Färberböck er niet voor kiest om de Russen alleen af te schilderen als grote boemannen en de vrouwen als zielige slachtoffers. Gebaseerd op een gelijknamig boek van een anonieme journaliste.

Un secret

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Claude Miller. Met o.a. Cécile de France, Patrick Bruel, Ludivine Sagnier, Julie Depardieu en Mathieu Amalric.

Drama van Claude Miller over de geheimen van Frans-joodse familie.

Sportman van de eeuw

2006 | Romantische komedie, Sportfilm, Drama

Nederland/Duitsland/Zweden 2006. Romantische komedie van Mischa Alexander. Met o.a. Jochum ten Haaf, Ricky Koole, Bastiaan Ragas, Joke Tjalsma en Rients Gratama.

In het provinciehuis is een commissie bijeen om te bepalen wie de Friese Sportman van de Eeuw moet worden. De namen van skûtsjesilers, fierljeppers, kaatsers, Elfstedentochtwinnaars en kortebaanschaatsers vliegen over tafel. Dan komt het zesde lid van de commissie binnen. De paalzitter Taeke Jongsma moet het worden, meldt hij zonder een spoor van twijfel. Regiedebuut van Mischa Alexander is een kruising tussen een romantische komedie, sportfilm en biopic, dat balanceert op de grens van oubolligheid en ouderwets vakmanschap.

The Beautiful Country

2004 | Drama

Verenigde Staten/Noorwegen 2004. Drama van Hans Petter Moland. Met o.a. Damien Nguyen, Nick Nolte, Tim Roth, Temuera Morrison en Bai Ling.

Binh, een Vietnamese jongen van een jaar of twintig, werd tijdens de Vietnamoorlog verwekt door een Amerikaanse soldaat, wat hem de bijnaam 'minder dan stof' opleverde. Na een miserabele jeugd besluit hij de oceaan over te steken om zijn vader op te sporen. Het wordt een barre tocht, langs vluchtelingenkampen, mensensmokkelaars en vergelijkbare ellende. Moland, de Noorse regisseur van oa Zero Kelvin (1995), heeft het allemaal prachtig gefilmd, maar voor de hoopvolle slotscène is bereikt geeft hij de kijker wel veel te verwerken.

Supertex

2003 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Nederland/Duitsland 2003. Komedie van Jan Schütte. Met o.a. Stephen Mangan, Jan Decleir, Maureen Lipman, Elliot Levey en Tracy-Ann Oberman.

Engels gesproken verfilming van het gelijknamige boek van Leon de Winter, over een zoon en zijn dominante vader (Jan Decleir).

It's All About Love

2003 | Thriller, Drama

Verenigde Staten/Japan/Zweden/Verenigd Koninkrijk/Denemarken/Duitsland/Nederland 2003. Thriller van Thomas Vinterberg. Met o.a. Joaquin Phoenix, Claire Danes, Sean Penn, Douglas Henshall en Margo Martindale.

In 2021 ondervinden twee echtelieden (Phoenix en Danes) de kilte van het bestaan in een naargeestige wereld waarin de aarde is bevroren, Oegandezen kunnen vliegen en mensen worden vervangen door klonen. 'Een droom,' noemde voormalig Dogma-filmer Vinterberg (Festen) zijn film, 'over de betekenis van globalisering voor individuen.' Het festival in Cannes bedankte voor de eer en de internationale pers was verdeeld. Sommigen vonden It's All About Love een gekunstelde stijloefening met een onwaarachtige boodschap, anderen vonden het een prachtig - maar somber - sprookje.

Aberdeen

2000 | Drama

Noorwegen/Zweden/Verenigd Koninkrijk 2000. Drama van Hans Petter Moland. Met o.a. Stellan Skarsgård, Lena Headey, Ian Hart, Charlotte Rampling en Louise Goodall.

Kaisa is een succesvolle Schotse advocate in Londen. Ze snuift cocaine en heeft one-night stands met vreemden. Haar moeder belt haar op uit Aberdeen met de smeekbede naar Noorwegen te vliegen om haar alcoholistische vader op te halen die ze in jaren niet gezien heeft. Schoorvoetend belooft Kaisa te gaan. Het verhaal is een dekmantel: moeder ligt op sterven en wil haar ex en haar dochter weer samenbrengen. De reis wordt een ramp: pa is te dronken om te kunnen vliegen en door de opvliegerige Kaisa worden ze uit het vliegtuig gezet. Ze gaan dan per boot en auto, waarbij ze de hulp van de aardige vrachtwagenchauffeur Clive maar al te hard nodig hebben.

The Last September

1999 | Drama, Historische film

Frankrijk/Ierland/Verenigd Koninkrijk 1999. Drama van Deborah Warner. Met o.a. Maggie Smith, Michael Gambon, Jane Birkin, Fiona Shaw en Lambert Wilson.

Zuid-Ierland, Danielstown, County Cork, september 1920. Op dat moment brandt de Ierse vrijheidsstrijd in alle hevigheid los. Sir Richard Naylor (Ganbom) afkomstig uit de Britse aristocratie, maar al heel wat generaties in Ierland en zijn vrouw Lady Myra (Smith) zijn de `laatsten der Mohikanen` van hun geslacht. De verarming, die sedert de Franse Revolutie had ingezet, eist binnenkort zijn tol. Op hun estate verblijft hun nichtje Lois Farquar (Hawes), die een goede partij moet huwen. Uit Engeland arriveert het neefje van Lady Myra, Laurence (Slinger) die in Oxford studeert. Neergestreken uit Frankrijk zijn Francie (Birkin) en Hugo Montgomery (Wilson), die verhullen dat ze geen thuis meer hebben. Lois leert in het geheim de Britse Captain Colthurst (Tennant) kennen, maar wordt later verliefd op de rebel Peter Connolly (Lydon) die zich in een oude molen heeft verstopt. Ze kan niet kiezen. Als de film al lang op weg is, komt Marda Norton (Shaw), een mondaine mannenverslindster uit Londen over. Ze wordt Lois' vertrouwelinge, terwijl Hugo een pass naar haar maakt. Debuterend regisseuse Warner heeft de nodige ervaring met opera en toneelstukken van William Shakespeare opgedaan. Dit is te merken in de film die daardoor nogal verrassingsloos en statisch is. Ook de vaardige hoofdrollen Campion en Smith komen hierdoor niet goed uit de voeten, terwijl Birkin gereduceerd is tot een onnozele hals; je komt er niet goed achter of dat nu aan haar ligt of aan de regie. Wilson probeert er het beste van te maken, legt enig gewicht in de schaal, maar hij heeft slechts een bijrol. Hawes is fris en lijkt veelbelovend voor de toekomst. Het scenario met gezwollen en idioot klinkend aristocratisch dialoog van John Banville naar de roman van Elizabeth Bowen uit 1929 is nogal traag en hij heeft met Warner niet het niveau bereikt van bijvoorbeeld het Merchant Ivory team. Het camerawerk van Slawomir Idziak is prima en de vormgeving heel mooi, maar niet meer en niet minder dan de talloze kostuumfilms, waarin de Britten zo uitblinken.

The Island on Bird Street

1997 | Oorlogsfilm, Familiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Denemarken/Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Søren Kragh-Jacobsen. Met o.a. Patrick Bergin, Jordan Kiziuk, Jack Warden, James Bolam en Simon Gregor.

Sommige mensen zijn voor het geluk geboren. Dat lijkt echter niet op te gaan voor Alex, een elfjarige jongen die gedurende de Tweede Wereldoorlog in een joods getto in Polen moet overleven. Tijdens de voortdurende invallen van de nazi's zoekt hij zijn toevlucht in zijn favoriete boek: Robinson Crusoe. Op een dag slaat het noodlot toe, de nazi's vallen het huis van Alex binnen. Ternauwernood weet hij zich te verbergen, maar hij moet toezien hoe zijn vader en zijn oom worden weggevoerd. De jonge Alex blijft alleen achter, op de bovenste etage van een gebombardeerd flatgebouw in Bird Street. Daarvandaan ziet hij hoe andere kinderen buiten het getto een normaal leven leiden.

Fairytale: A True Story

1997 | Animatie, Drama, Fantasy, Mysterie, Familiefilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1997. Animatie van Charles Sturridge. Met o.a. Florence Hoath, Elizabeth Earl, Paul McGann, Peter O'Toole en Bill Nighy.

De toevoeging `a true story´ wordt snel geassocieerd met bedroevende familiefilms maar bij deze volwassen kinderfilm is meer aan de hand. Harvey Keitel als Houdini bijvoorbeeld. En Peter O´Toole als Sir Arthur Conan Doyle, de geestelijk vader van Sherlock Holmes, die vlak na WO I twee meisjes treft die feeën hebben gefotografeerd. Houdini is de scepticus maar Doyle, de meisjes en velen met hen willen na de gruwelen van de oorlog graag geloven dat de doden niet werkelijk dood zijn.

Élisa

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Jean Becker. Met o.a. Vanessa Paradis, Gérard Depardieu, Clotilde Courau, Sekkou Sall en Florence Thomassin.

Nadat haar moeder zelfmoord pleegde bracht Marie (Paradis) jaren door in een treurig weeshuis, sloot zich later in de straten van Parijs aan bij een bende boefjes, en besluit op zeventienjarige leeftijd op zoek te gaan naar haar vader (Depardieu) om eens een flink appeltje met hem te schillen; was hij immers niet in hoge mate verantwoordelijk voor de dood van haar moeder? Sterk acteerwerk van Paradis, Depardieu en de anderen zorgt dat Élisa blijft boeien. Regisseur Becker maakte in 1983 L'été meurtrier, waarin Isabelle Adjani ook al op zoek ging naar het verleden.

The Perez Family

1995 | Komedie

Verenigde Staten 1995. Komedie van Mira Nair. Met o.a. Marisa Tomei, Alfred Molina, Anjelica Huston, Chazz Palminteri en Trini Alvarado.

Indiase regisseuse Nair (SALAAM BOMBAY, MISSISSIPPI MASALA) heeft een film gemaakt over Cubaanse vluchtelingen, die in de jaren 1970 naar Florida vluchtten. De politiek-historische en sociale achtergronden komen te weinig aan bod. Ook is de film te sentimenteel.

Radetzkymarsch

1995 | Drama, Historische film

Oostenrijk/Duitsland/Frankrijk 1995. Drama van Axel Corti en Gernot Roll. Met o.a. Max von Sydow, Charlotte Rampling, Claude Rich, Julia Stemberger en Tilman Günther.

Het verlangen van schrijver Joseph Roth (1894-1939) naar vader en vaderland loopt als een rode draad door deze indrukwekkende verfilming van het boek dat de eeuwige reiziger in 1932 publiceerde. In Radetzkymarsch beschrijft Roth de opkomst en ontmanteling van de Oostenrijks-Hongaarse monarchie (1867-1918) aan de hand van drie generaties van de fictieve familie Trotta. Max von Sydow speelt de burgerlijke beambte Franz von Trotta und Sipolje, de zoon van een omhooggevallen boer en vader van een onwillige soldaat (Günther). Een prachtige verfilming dankzij solide acteerwerk, fraai camerawerk op locatie en aandacht voor historisch detail. Deze 255 minuten durende miniserie werd oorspronkelijk uitgebracht in drie delen.

Feast of July

1995 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1995. Drama van Christopher Menaul. Met o.a. Embeth Davidtz, Ben Chaplin, Tom Bell, Gemma Jones en James Purefoy.

De naam van de executive producer van Feast of July is Ismail Merchant (Howards End, The remains of the day) en ja hoor, we hebben hier te maken met een historisch drama. Davidtz (Schindler´s list) speelt de arme Victoriaanse vrouw Bella die zwanger gemaakt wordt door Wilson (Wise), vervolgens door hem wordt verlaten en daarna opgevangen door de familie Wainwright. Ongewild fungeert Bella als wig in het gezin omdat drie zonen op haar vallen. Feast of July is absoluut knap gemaakt (met beelden van Peter `Donnie Brasco´ Sova), maar mist ware zeggingskracht. (IdH/VPRO Gids)

When a Man Loves a Woman

1994 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1994. Drama van Luis Mandoki. Met o.a. Andy Garcia, Meg Ryan, Ellen Burstyn, Tina Majorino en Mae Whitman.

Michael Green (Garcia) geniet met volle teugen van zijn gezinnetje maar weet niet dat vrouwlief Alice (Ryan) iedere dag een liter wodka weglurkt. Is ze ongelukkig omdat ze drinkt of drinkt ze omdat ze ongelukkig is? Tenenkrommend drama is het gevolg wanneer Meg Ryan zich door het stroperige scenario worstelt richting een allesbehalve sobere finale. Andy Garcia is dan al gedegradeerd tot louter figurant met weeïge ‘Maar liefje…?’ teksten. Burstyn verdiende als moeder van Alice ook een beter lot, en vooral betere dialogen. Ook bekend als Pour l'amour d'une femme. Niet geschikt voor (nuchtere) kijkers.

Trois couleurs: Blanc

1994 | Drama, Experimenteel, Komedie

Frankrijk/Polen/Zwitserland 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Julie Delpy, Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos, Janosz Goyos en Jerzy Stuhr.

Tweede deel van Kieslowski's trilogie gebaseerd op de Franse begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. Poolse kapper in Parijs (Zamachowski) wordt na een half jaar huwelijk met rijke Dominique (Delpy) gedumpt vanwege zijn impotentie. Hij geraakt in de goot, weet naar Polen te komen, bouwt er opnieuw een leventje op en zint op een dramatische terugkeer naar Dominique. Zwarte komedie waarin de kleur wit domineert, wordt gedragen door charmante Zamachowski, eerder te zien in het tiende gebod van Kieslowski's Dekalog. Trois couleurs: Blanc wordt door mindere mate van weelderigheid beschouwd als de minste van het drieluik, maar is de beste door rake psychologie.

Trois Couleurs: Rouge

1994 | Drama

Polen/Zwitserland/Frankrijk 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Irène Jacob, Jean-Pierre Lorit, Juliette Binoche en Benoît Régent.

Na zijn studie naar de universele waarden van de Tien Geboden boog Kieslowski zich over de symboliek van de Franse driekleur. Rouge, het laatste deel van de trilogie Trois couleurs - deze keer gecentreerd rond het thema broederschap - verhaalt over fotomodel Valentine (Jacob), die op straat een herdershond aanrijdt. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter (Trintignant), die misschien moet worden beschouwd als het alter ego van de regisseur. Valentine: 'Wilt u de hond niet?' De rechter: 'Ik wil niks.' Valentine: 'Dan moet u maar ophouden met ademen.' De rechter: 'Een goed idee.' Een macaber dialoogje gezien het volgens sommigen door Kieslowski 'voorvoelde' feit dat Rouge zijn laatste film zou worden.

Mouvements du désir

1994 | Romantiek

Canada/Zwitserland 1994. Romantiek van Léa Pool. Met o.a. Valérie Kaprisky, Jean-François Pichette, Jolianne L'Allier-Matteau, William Jacques en Mathew Mackay.

Catherine (Kaprisky) probeert een mislukte relatie te vergeten en reist per trein, samen met haar zeven-jarig dochtertje Charlotte (L`Allier-Matteau) van Montreal naar Vancouver, dwars door Canada. Een lange reis. In dezelfde coup[KA1]e zit computerspecialist Vincent (Pichette), een knappe man die op weg is naar zijn geliefde. Hij wil de eentonigheid doorbreken door met de aantrekkelijke Catherine aan te pappen, zonder bijbedoelingen, maar de weg naar de hel is nu eenmaal geplaveid met goede voornemens. Ergens ten Westen van Toronto beginnen de eerste sensuele vonken over te springen en als ze de Rocky Mountains door zijn, staan de ruiten bol van de erotiek en de passie. Leuk is daarbij de wijze waarop veterane Pool, die ook het scenario voor haar rekening nam, de kleine L'Allier-Matteau als katalysator inzet en handig flashbacks met dromen vermengt. Cameraman Pierre Mignot heeft op een subtiele manier de claustrofobische treininterieurs uitgebuit en de prachtige Canadese landschappen magistraal vastgelegd. De Poolse lievelings componist van wijlen regisseur Krzysztof Kieslowski, Zbigniew Preisner zorgde voor een subtiele muziekscore.

Trois Couleurs: Bleu

1993 | Drama

Polen/Frankrijk/Zwitserland/Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Juliette Binoche, Benoît Régent, Florence Pernel, Charlotte Véry en Hélène Vincent.

Emotioneel en visueel virtuoze eerste deel van Kieslowski's drieluik is gebaseerd op de Franse driekleur, oftewel de begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. Blauw slaat op vrijheid. Die moet Julie (Binoche) vinden als haar man en kind omkomen bij een auto-ongeluk en ze zich niet los kan maken van haar verdriet. De korte serie, later aangevuld met Blanc en Rouge, zou Kieslowski's testament betekenen. Had hij na de voltooiing al aangekondigd te zullen stoppen met filmen omdat hij 'uitgepraat' was, in het voorjaar van 1996 stierf de Pool die wel Europa's meest originele hedendaagse filmmaker werd genoemd.

The Secret Garden

1993 | Familiefilm, Drama, Avonturenfilm, Mysterie, Fantasy

Verenigde Staten 1993. Familiefilm van Agnieszka Holland. Met o.a. Kate Maberly, Andrew Knott, John Lynch, Maggie Smith en Laura Crossley.

Populaire verfilming van Frances Hodgson Burnetts aanvankelijk voor volwassenen gepubliceerde jeugdverhaal uit 1910 over een verweesd meisje met groene vingers. Na de dood van haar ouders wordt Mary (Maberly) opgevangen in een stijf Brits milieu doordrenkt met rouw, ziekte en zelfbeklag. De langzaam opbloeiende titeltuin symboliseert de lente in het leven van het meiske en haar treurige familieleden. De ouderwetse zedenles leert kinderen over ziekte, dood, rouw en stugge volwassenen, verpakt in een avontuurlijk verhaal vol mysterieuze zijpaden. Grotendeels gefilmd op locatie in lommerrijk Yorkshire.

A Linha do horizonte

1993 | Drama, Thriller

Portugal 1993. Drama van Fernando Lopes. Met o.a. Luis Santos, Nicolau Breyner, Miguel Guilherme, Antonio Valero en Ana Padrao.

Populaire verfilming van Frances Hodgson Burnetts aanvankelijk voor volwassenen gepubliceerde jeugdverhaal uit 1910 over een verweesd meisje met groene vingers. Na de dood van haar ouders wordt Mary (Maberly) opgevangen in een stijf Brits milieu doordrenkt met rouw, ziekte en zelfbeklag. De langzaam opbloeiende titeltuin symboliseert de lente in het leven van het meiske en haar treurige familieleden. De ouderwetse zedenles leert kinderen over ziekte, dood, rouw en stugge volwassenen, verpakt in een avontuurlijk verhaal vol mysterieuze zijpaden. Grotendeels gefilmd op locatie in lommerrijk Yorkshire.

Olivier Olivier

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. François Cluzet, Brigitte Roüan, Grégoire Colin, Marina Golovine en Jean-François Stévenin.

Holland gebruikt als uitgangspunt een ware gebeurtenis om te kunnen vertellen over welk drama zich afspeelt als een kind wordt vermist. Zij vertelt de roerende geschiedenis over een familie die uit elkaar valt, over de hoop en de enorme wilskracht van de moeder om te blijven geloven in een oplossing. Holland bracht hier en daar wat mooie esthetisch-lyrische momenten in de film aan maar vanaf het moment dat zij op de suspense overgaat - vanaf het moment dat haar camera de gangen van het politiebureau betreedt - verliest zij de greep op haar film en krijgt de kijker banaliteiten voorgeschoteld. Deze film, waarin de prestaties van Roüan, Cluzet en de jonge Colin, de ontdekking van L'ANNÉE DE L'ÉVEIL, alle lof verdienen, is, kortom, deels wel en deels niet geslaagd te noemen. Scenario van regisseur Holland en Régis Debray. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

Damage

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland 1992. Drama van Louis Malle. Met o.a. Jeremy Irons, Juliette Binoche, Miranda Richardson, Rupert Graves en Ian Bannen.

Voorlaatste film van maestro Malle verhaalt over een louter op seks gebaseerde verhouding tussen een wat oudere Britse politicus (Irons) en Anna (Binoche), de verloofde van zijn zoon. Critici stoorden zich nogal aan de veelvuldige vrijages tussen Irons en Binoche, terwijl die nu precies sporen met het centrale thema van de film: seksuele passie die op niets anders is gebaseerd dan op dierlijke aantrekkingskracht. Het knappe scenario - gebaseerd op geruchtmakende, gelijknamige roman van Josephine Hart - is van David Hare.

La double vie de Véronique

1991 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Polen/Frankrijk/Noorwegen 1991. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Halina Gryglaszewska en Kalina Jedrusik.

Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, weten niet van elkaars bestaan, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de een sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze aan een speurtocht begint. Kieslowski wilde, zo blijkt uit een gesprek in het interviewboek 'Kieslowski on Kieslowski', een film maken over muziek en intimiteit. Of iedereen dat uit deze intrigerende maar bepaald niet gemakkelijk te doorgronden film haalt is de vraag.

Eminent Domain

1991 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1991. Thriller van John Irvin. Met o.a. Donald Sutherland, Anne Archer, Jodhi May, Paul Freeman en Bernard Hepton.

Sutherland bekleedt een hoge post bij het Poolse politbureau in 1979. Hij en zijn gezin genieten vele voorrechten, tot hen op een dag alles ontnomen wordt, zonder opgave van reden. Hij krijgt de geheime politie op de hielen en niemand wil hem nog helpen. Dit is het begin van een verschrikkelijke nachtmerrie. Deprimerende film, naar een verhaal van Andrzej Krakowski en tot scenario bewerkt door Krakowski en Richard Gregson, duidelijk gebaseerd op Kafka's Het Proces. Een aangrijpende thriller, die niet altijd even duidelijk is. Sutherland en Archer acteren subliem. Prachtige fotografie van Witold Adamek en knappe, symfonische muziek van Zbigniew Preisner ronden het geheel af. Gefilmd in Polen in 1989.

At Play in the Fields of the Lord

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Hector Babenco. Met o.a. Aidan Quinn, Tom Berenger, John Lithgow, Daryl Hannah en Kathy Bates.

Berenger en Quinn arriveren ongeveer tegelijktijd als protestantse missionarissen in een Amazonedorpje in het regenwoud. Berenger komt er met zijn partner Waits om vage, opportunistische redenen terecht om een raid uit te voeren op een afgelegen gebied van een stam, in ruil voor hun in beslag genomen papieren. Quinn is een fundamentalist die dweept met de Indianen die in opdracht van zijn geloofsgenoot Lithgow een verlaten missiepost gaat bemannen. Tenslotte weigert Berenger de aanval uit te voeren en laat zich zelfs in de stam opnemen. Quinn slaagt erin contact te krijgen met de stam maar het lot is hem ongunstig gestemd. Met de dood van zijn zoontje en het overbrengen van een griepvirus loopt alles uit de hand. Geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Peter Matthiessen over de rampzalige werking van de moderne beschaving op onaangetaste primitieve culturen. Een diepmenselijke bedoening maar als film te lang en vervelend en beslist geen lyrisch meesterwerk. De vertolkingen zijn niet helemaal harmonieus. Bates en Hannah zijn de missionarisvrouwen.

Europa, Europa

1990 | Biografie, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland/Frankrijk 1990. Biografie van Agnieszka Holland. Met o.a. Marco Hofschneider, Piotr Kozlowski, Klaus Abramowski, Michèle Gleizer en Andrzej Mastalerz.

Hier herleeft het waar gebeurde en ontstellende verhaal van de jonge Duitse jood Salmon P[KA1]erel, die in 1925 geboren werd. Na een samenloop van omstandigheden (hij sprak vloeiend Duits) geeft hij zich uit voor een Ari[KA3]er. Hij wordt door het regime als een held beschouwd en als beloning (!) naar een eliteschool van de Hitlerjugend gestuurd. Daar moet hij tot aan het einde van de oorlog zijn rol spelen als de volmaakte kleine nazi.

Dekalog III

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis, Daniel Olbrychski, Joanna Szczepkowska, Artur Barcis en Henryk Baranowski.

Stanley Kubrick vond Kieslowski een genie. In zijn voorwoord bij een gedrukte uitgave van de scenario's voor de Decaloog schreef hij dat 'de ideeën niet verteld worden, maar gedramatiseerd. Zo zie je ze niet aankomen en ontdek je pas later hoe ze je in je hart hebben geraakt.' In de derde aflevering vertelt Kieslowski het verhaal van een man die op Kerstavond naar zijn minnares gaat in plaats van bij zijn gezin te zijn. Dat moet wel fout aflopen. 'Eert de sabbat' is immers het derde gebod.

Dekalog II

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Krystyna Janda, Aleksander Bardini en Olgierd Lukaszewicz.

Het tweede verhaal in Kieslowski's morele tv-tienluik is gebaseerd op het tweede gebod (Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken) en gaat over een vrouw die zwanger is van een minnaar en wiens echtgenoot aan een dodelijke ziekte lijkt te lijden. Als haar man zou komen te overlijden wil ze het kind wel houden, anders niet. Ze consulteert de arts in het ziekenhuis en deze verzekert haar dat haar echtgenoot ten dode is opgeschreven. Maar hij wordt beter en abortus is dan te laat.

City Life

1990 |

Nederland 1990. Bela T rr, Mrinal Sen, Mildred van Leeuwaarden, Carlos Reichenbach en Eagle Pennell.

Het tweede verhaal in Kieslowski's morele tv-tienluik is gebaseerd op het tweede gebod (Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken) en gaat over een vrouw die zwanger is van een minnaar en wiens echtgenoot aan een dodelijke ziekte lijkt te lijden. Als haar man zou komen te overlijden wil ze het kind wel houden, anders niet. Ze consulteert de arts in het ziekenhuis en deze verzekert haar dat haar echtgenoot ten dode is opgeschreven. Maar hij wordt beter en abortus is dan te laat.

Krotki film o milosci

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Piotr Machalica en Artur Barcis.

Bioscoopversie van DEKALOG VI over een jonge gluurder, die door de koude reactie van het slachtoffer als hij met haar in contact komt, tot zelfmoord gedreven werd. Kieslowski's vaak crue benadering zal lang niet iedereen aanspreken, al schudt hij de kijker dikwijls wakker ondanks de beperkte productiemiddelen die hem ten dienste stonden. Het spel is altijd heel behoorlijk en het scenario dat regisseur Kieslowski samen met Krysztof Piesiewicz schreef is van een goed niveau. Het camerawerk is van Witold Adamek. Handig uitgemolken door de maker... en gelijk had hij. Zie ook DEKALOG VI.

Dekalog X

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Zbigniew Zamachowski en Henryk Bista.

Het Tiende Gebod (Gij zult niet stelen) in Kieslowski's tv-tienluik gaat over twee broers, die een waardevolle (en in Polen moeilijk te verkopen) postzegelverzameling erven. Ze beginnen zich in de collectie te verdiepen en raken verslingerd aan het verzamelen van postzegels. Op een dag kunnen zij een hele bijzondere zegel verkrijgen, maar de prijs is uitzonderlijk hoog: een menselijk orgaan. Als één der broers in het ziekenhuis ligt, wordt er in het ouderlijke huis ingebroken en wordt de verzameling gestolen. Hij verdenkt zijn broer.

Dekalog VIII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Koscialkowska, Teresa Maroczewska, Artur Barcis en Tadeusz Lomnicki.

In het achtste gebod (Gij zult geen valse getuigenis afleggen tegen uw naaste) wordt een wereldberoemde 65-jarige vrouwelijke professor in de ethiek geconfronteerd met het belastende verleden. Tijdens WO II weigerde zij op grond van het achtste gebod een ouderloos meisje, ontsnapt uit het ghetto, bij zich te laten onderduiken, hoewel het kind speciaal gedoopt was. Vanaf dat moment heeft zij onder haar botte besluit geleden. Zij wordt tijdens het college geconfronteerd met het slachtoffer van toen, die haar de geschiedenis als ethisch vraagstuk voorlegt. Zij besluiten het onder vier ogen uit te praten.

Dekalog VII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Anna Polony, Maja Barelkowska, Wladyslaw Kowalski, Bugoslaw Linda en Bozena Dykiel.

Zoals wel vaker in het werk van Kieslowski is hier niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel zit. Een jonge vrouw lijkt haar zesjarig zusje te ontvoeren, maar is het wel haar zusje? En is de moeder van het meisje het slachtoffer of de dief? In de versie van het zwaarmoedige genie gaat het bij 'Gij zult niet stelen' in elk geval niet om de diefstal van triviale zaken als geld of goederen. Eerder van liefde, deugd of trouw.

Dekalog VI

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Artur Barcis en Piotr Machalica.

Een van de twee in de bioscoop uitgebrachte afleveringen van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde televisiecyclus. In dit op het zesde gebod (Gij zult niet echtbreken) gebaseerde drama wordt een mooie, promiscue vrouw bespied door een jonge man. Maar als hij haar uiteindelijk echt durft te benaderen maakt zij met snelle achteloze seks een einde aan zijn adoratie. Gedesillusioneerd probeert hij een eind aan zijn leven te maken. Zij krijgt wroeging en de rollen zijn omgedraaid, ze wil hem terug en gaat zijn appartement bespieden.

Dekalog V

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Miroslaw Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz, Zbigniew Zapasiewicz en Barbara Dziekan.

Van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde cyclus was dit een van de twee afleveringen die - iets verlengd - in de bioscoop werden uitgebracht. Deel vijf was gebaseerd op 'Gij zult niet doden'. Een jonge man neemt een taxi en vermoordt de chauffeur. De scène waarin dat gebeurt duurt lang, erg lang, en is onthutsend gedetailleerd in beeld gebracht. En daarna volgt nog de scène waarin de jongen ter dood wordt gebracht. Kieslowski maakte een zeer realistisch, monumentaal, oersomber drama, dat kan worden gezien als een statement tegen de nonchalance waarmee vooral Hollywood het thema moord doorgaans behandelt.

Dekalog IX

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Ewa Plaszyzyk en Piotr Machalica.

Het negende deel (Gij zult de vrouw van uw buurman niet begeren) in Kieslowski's tv-tienluik gaat over een chirurg van rond de veertig, die denkt dat hij impotent is en zijn vrouw hem ontrouw. Dat laatste is ook waar. Hun huwelijk staat op het spel en als zijn vrouw gaat skiën om de zaak te overdenken, ziet hij haar minnaar ook voor een skivakantie vertrekken. Als hij op zijn werk in het ziekenhuis is, belt zijn vrouw om hem te zeggen dat er niets aan de hand is. Hij gelooft haar niet.

Dekalog IV

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Adrianna Biedesynska, Janusz Gajos en Artur Barcis.

De vierde film in de Tien Geboden tv-tienluik (Eert uw vader en uw moeder) gaat over het vader-complex van een moederloze jonge actrice, dat aangewakkerd wordt door een ongelezen brief van haar moeder, die ze pas na de dood van haar vader mag lezen.

Dekalog I

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Henryk Baranowski, Wojciech Klata en Maja Komorowska.

De afleveringen van Kieslowski's tienluik zijn gebaseerd op de Tien Geboden en hij maakte ze voor de Poolse televisie. De verhalen spelen zich allemaal af in het grauwe Warschau met zijn kleurloze woonkazernes van vlak voor 1990 en ze zijn vagelijk aan elkaar geknoopt door een figuur die in beeld komt als een toevallige passant, een wielrijder en een man die een vuurtje stookt. De op zichzelf staande episodes zijn van uiteenlopende kwaliteit. Ze zijn in Nederland in twee bioscopen gedurende een weekje uitgebracht, wat de afleveringen een beetje ten onrechte het predikaat bioscoopfilm meegeeft. De eerste aflevering is gebaseerd op het eerste gebod 'Gij zult geen afgoden vereren' en gaat over een vader en een zoon die verslaafd zijn aan een homecomputer, die ze voor alles gebruiken. Als ze in de winter het weerbericht vergelijken met de in de computer opgeslagen statistieken zegt de computer dat het ijs betrouwbaar is. Bij het baantje glijden zakt de zoon door het ijs en verdrinkt.

Smierc Johna L.

1988 | Drama, Muziek

Polen 1988. Drama van Tomasz Zygadlo. Met o.a. Wojciech Wysocki, Grzegorz Wons, Beata Paluch, Grazyna Strachota en Jolanta Pietek-Gorecka.

Evenals ODWET (1982) een zeer persoonlijke film van Zygadlo, ditmaal een bittere satire op morele onverschilligheid en conformisme. Zbyszek, een 35-jarige leider van een popgroep, is teleurgesteld in de ijdele wensen van zijn hippie-vrienden. Symbolisch beschuldigt hij het portret van John Lennon er van, hem te bedriegen met de waan van artistieke onafhankelijkheid. Hoewel de film grillig en vaak pretentieus is, is hij toch pakkend door het commentaar op de sfeer van de jaren tachtig.

A Short Film About Love

1988 | Drama

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Stefania Iwinski, Olaf Lubaszenko en Grazyna Szapolowska.

Elke avond bespiedt de negentienjarige Tomek met een verrekijker vanuit zijn raam een vrouw in haar flat aan de overkant. Magda is een mooie vrouw van in de dertig die een ongebonden sexueel leven leidt. Lange tijd heeft zij geen idee dat zij geobserveerd wordt in haar persoonlijke doen en laten en als ze met haar minnaars is. Soms belt Tomek Magda op zonder iets te zeggen of stuurt hij haar valse kennisgevingen om haar naar het postkantoor te laten komen waar hij werkt. Later brengt hij 's morgens vroeg de melk, om haar stem te kunnen horen. Na verloop van tijd houdt hij het niet meer uit en vertelt haar alles. Magda is eerst woedend en dan verbijsterd: zij gelooft allang niet meer in de liefde en kan de passie van de jongen niet begrijpen. Zij besluit hem te verleiden om hem te bewijzen dat echte liefde niet bestaat. Tomek is zo geshockeerd dat hij tot niets in staat is. Magda is inmiddels geïntrigeerd geraakt en accepteert Tomeks onvermogen als iets natuurlijks. Maar voor hem is het een ware tragedie en Magda begint te beseffen dat zij zijn gevoelens zwaar onderschat. Nu is zij degene die zijn raam bespiedt. Zij wordt wakker van het geluid van melkflessen en gaat naar het postkantoor om zijn plaats leeg aan te treffen. Als zij begrijpt wat er gebeurd is zoekt zij Tomek op in het ziekenhuis. Bij de aanblik van het dikke verband om zijn polsen dringt het tot haar door dat zij haar cynische kijk op het leven en de liefde moet herzien.

A Short Film About Killing

1988 | Drama, Experimenteel

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jan Tesarz, Mirsolaw Baka, Krzysztof Globisz, Zbigniew Zapasiewicz en Aleksander Bednarz.

De jonge Jacek neemt in Warschau een taxi en vermoordt even later de chauffeur. Hij wordt gepakt, berecht en tot de doodstraf veroordeeld. Die wordt voltrokken. De plot van A Short Film About Killing is simpel, de uitwerking is indrukwekkend: regisseur Kieslowski koos ervoor om de moord in al zijn gruwelijkheid langdurig in beeld te brengen, met verpletterend resultaat. En dan krijgt de terechtstelling dezelfde benadering. Een van de sterkste afleveringen van de Dekalog, een tiendelige serie tv-films die de Poolse meesterfilmer baseerde op de tien geboden.

Bez Konca

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Gra[KA1]zyna Szapolowska, Maria Pakulnis, Aleksander Bardini, Jerzy Radziwilowicz en Artur Barcis.

Hedendaags politiek drama over de sympathisanten van 'Solidariteit' tijdens de crisis van 1982. Het verhaal gaat over een jonge weduwe die wordt achtervolgd door de geest van wijlen haar man en over haar ontmoetingen met advocaten die een stakingsleider verdedigen. De uiteindelijke zelfmoord van de vrouw dient als metafoor voor de morele verwarring. Het geheel is ambitieus maar niet overtuigend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Zbigniew Preisner op televisie komt.

Reageer