Mary Astor: cast.
Er zijn 54 films gevonden.

Youngblood Hawke

1964 | Drama

Verenigde Staten 1964. Drama van Delmer Daves. Met o.a. James Franciscus, Suzanne Pleshette, Mary Astor, Eva Gabor en Kent Smith.

Een alledaags maar toch onderhoudend verslag over een Zuidelijke schrijver die succes krijgt in New York en allerlei aardige vrouwen tegenkomt. Astor doet het het beste als Broadway- ster. Andrews heeft een prima rol als een zure criticus. Naar de roman van Herman Wouk.

Hush...Hush, Sweet Charlotte

1964 | Drama, Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1964. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead en Cecil Kellaway.

Voormalige Southern belle Charlotte Hollis, van wie men zegt dat zij veertig jaar eerder de hakbijlmoord op haar minnaar pleegde, woont met dienstmeid Velma in haar somber-statige herenhuis in Louisiana. Wanneer ze dreigt te worden onteigend roept ze de hulp in van nicht Miriam. Nichtlief, echter, heeft zo haar eigen agenda. Gillend gekke American gothic toont Aldrich op zijn genrebest. In de fantastische fotografie van Joseph F. Biroc (1903-1996), een spooksymfonie van halflicht en kruipschaduw, vervloeien het horrorhuis en de wilde gezichtsuitdrukkingen van de topspelers bijna met elkaar. Laatste (bij)rol van Mary Astor voor haar pensioen.

Return to Peyton Place

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van José Ferrer. Met o.a. Jeff Chandler, Eleanor Parker, Carol Lynley, Mary Astor en Tuesday Weld.

Dit verwarde vervolg op PEYTON PLACE lijdt aan onvakkundige regie, goedkope productie en slechte rolverdeling, behoudens oudgedienden Astor en Parker.

A Stranger in My Arms

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. June Allyson, Jeff Chandler, Sandra Dee, Charles Coburn en Mary Astor.

Piloot Chandler werd reeds meermaals op het matje geroepen wegens zijn roekeloze vliegstijl. Uiteindelijk krijgt hij startverbod. In deze onledige periode wordt hij verliefd op de rijke Allyson, weduwe van een vriend van hem die in Korea is gesneuveld. Zakdoekendrama van de bovendste plank waarbij liefhebbers flink kunnen snotteren. Het is allemaal zo stereotiep en clichématig in beeld gebracht dat het niet meer kan boeien, ook al is de film erg goed verzorgd en valt er op de acteerprestaties weinig aan te merken. Vooral Astor is grandioos als de dominerende schoonmoeder. Peter Berneis bewerkte de roman And Ride A Tiger van Robert Wilder. Voor de fotografie tekende William Daniels. Gefilmd in CinemaScope.

This Happy Feeling

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Blake Edwards. Met o.a. Debbie Reynolds, Curd Jürgens, John Saxon, Alexis Smith en Estelle Winwood.

Een zeer innemende rolbezetting fleurt het eenvoudige verhaal op van Reynolds die weg is van acteur Jürgens, maar houdt van haar geliefde Saxon. Winwood is prima als buitenissige huishoudster.

The Devil's Hairpin

1957 |

Verenigde Staten 1957. Cornel Wilde. Met o.a. Cornel Wilde, Jean Wallace, Mary Astor en Arthur Franz.

Wilde is een roekeloze kampioen in de sportwagen-klasse, hij leert wat eerlijk spel betekent op de baan; verplichte racing scènes zijn meer dan gemiddeld.

The Power and the Prize

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Henry Koster. Met o.a. Robert Taylor, Elisabeth Mueller, Burl Ives, Charles Coburn en Mary Astor.

Sporadisch doelmatige studie van industriebaronnen en hun privéleven.

A Kiss Before Dying

1956 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Film noir van Gerd Oswald. Met o.a. Robert Wagner, Jeffrey Hunter, Joanne Woodward, Virginia Leith en Mary Astor.

Minder spannend en bloederig dan de versie uit 1991, met Matt Dillon in de hoofdrol, deze eerste verfilming van de roman van Ira Levin. Wel amusanter. Wagner is de personificatie van fifties cool als de psychopathische student Bud Corliss, die moeiteloos zijn vriendinnetje uit de weg ruimt wanneer die hem in een lastig parket brengt. De opbouw vertoont opvallende gelijkenissen met de latere Hitchcock-klassieker Psycho, en Corliss werd in 1999 min of meer gereïncarneerd als hoofdpersoon in The Talented Mr. Ripley. Mooie fotografie in Technicolor en CinemaScope.

Little Women

1949 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. June Allyson, Margaret O'Brien, Elizabeth Taylor, Janet Leigh en Peter Lawford.

Teerhartige verfilming van het gelijknamige wereldbefaamde autobiografische werk van schrijfster Louisa May Alcott (1832-1888), in Nederland uitgebracht onder de titel Onder moeders vleugels. Actrice June Allyson speelt Jo, één van vier zussen die rond 1860 in New England een pover maar opgewekt bestaan leiden met hun moeder terwijl vader vecht in de burgeroorlog. De triomfen en tragedies van de opgroeiende meisjes spelen tegen de achtergrond van prachtige decors (goed voor een Oscar). Little Women is vele malen verfilmd met deze versie en die uit 1933 en 1994 (met respectievelijk Katharine Hepburn en Winona Ryder in de rol van Jo) als positieve uitschieters.

Any Number Can Play

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Clark Gable, Alexis Smith, Wendell Corey, Audrey Totter en Mary Astor.

Eenvoudig drama over een eigenaar van een gokhuis, Charley Enley Kyng (Gable), die van zijn vrouw Lon (Smith) en zoon Paul (Hickman) is vervreemd. Goede karakterrollen brengen nog wat leven in de film. Richard Brooks bewerkte een roman van Edward Harris Heth tot scenario. Camerawerk van Harold G. Rosson.

Act of Violence

1948 | Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1948. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Van Heflin, Robert Ryan, Janet Leigh, Mary Astor en Phyllis Thaxter.

De kreupele, verbitterde Ryan gaat op zoek naar Heflin, de man die tijdens de oorlog in een krijgsgevangenenkamp zijn mensen verraadde. Een adembenemend spannende 'kleine' film, die door de ontvangst bij het publiek destijds 'groot' werd. Het verhaal wordt in een razend ritme verteld, en op het sentimentele einde na zit er geen enkel zwak punt in de film. Heflin en Ryan schitteren in hun rol, maar ook sympathieke prostituée Astor steelt een deel van de show. Het sterk realistische scenario van Robert I. Richards is gebaseerd op een verhaal van Collier Young. Prachtige fotografie van Robert Surtees.

Fiesta

1947 | Komedie, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1947. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Esther Williams, Akim Tamiroff, Ricardo Montalban, John Carroll en Mary Astor.

Williams ruilt haar badpak in voor het kostuum en de uitrusting van een stierenvechter in dit zwakke muzikale werk.

Desert Fury

1947 | Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1947. Romantiek van Lewis Allen. Met o.a. John Hodiak, Lizabeth Scott, Burt Lancaster, Mary Astor en Wendell Corey.

Flauw drama over liefde en mysterie onder gokkers maar de show wordt door Astor met haar rol van obstinaat wezentje gestolen. Scenario van Robert Rossen naar een verhaal van Ramona Stewart. Camerawerk van Charles Lang en Edward Cronjager.

Cynthia

1947 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1947. Drama van Robert Z. Leonard. Met o.a. Elizabeth Taylor, George Murphy, S.Z. Sakall, Mary Astor en Gene Lockhart.

Suikerzoete film over ziek meisje Taylor dat een uitlaatklep vindt in muziek; verspilling van goede acteurs. Scenario van Charles Kaufman en Harold Buchmandie het toneelstuk van Vina Delmar The Rich, Full Life bewerkten. Camerawerk van Charles Schoenbaum.

Cass Timberlane

1947 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Drama van George Sidney. Met o.a. Spencer Tracy, Lana Turner, Zachary Scott, Tom Drake en Mary Astor.

Opgeblazen bewerking van het boek van Sinclair Lewis over een rechter, die hoog in aanzien staat en grote moeite heeft zijn dartele, jonge en nieuwe vrouw bij te benen. Niets voor Spencer Tracy. Scenario van Donald Oldgen Stewart en Sonja Levien. Camerawerk van Robert Planck.

Claudia and David

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Walter Lang. Met o.a. Dorothy McGuire, Robert Young, Mary Astor, John Sutton en Gail Patrick.

Genietbaar vervolg op CLAUDIA met McGuire en Young die een baby krijgen en zich aanpassen aan het leven in een voorstad; absorberend en goed geacteerd.

Meet Me in St. Louis

1944 | Musical

Verenigde Staten 1944. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Judy Garland, Margaret O'Brien, Tom Drake, Lucille Bremer en Mary Astor.

Bonte technicolor-musical uit de gloriedagen van het genre, met begintwintiger Judy Garland, toen nog als vrijgezel, voordat regisseur en beginveertiger Vincente Minnelli haar strikte voor een zesjarig huwelijk. Minnelli bleef tijdens de productie netjes achter de camera en liet de romantiek op het doek over aan acteur Tom Drake. Hij speelt de beminnelijke buurjongen terwijl de ouders van Garlands personage net hebben bedacht dat het gezin gaat verhuizen. ‘Als je de film al hebt gezien, wil je nog een keer kijken,’ luidde de slagzin terecht. Met de evergreens 'The Boy Next Door' en 'Have Yourself a Merry Little Christmas'.

Blonde Fever

1944 | Romantiek

Verenigde Staten 1944. Romantiek van Richard Whorf. Met o.a. Philip Dorn, Mary Astor, Felix Bressart, Gloria Grahame en Marshall Thompson.

Astor geeft klasse aan dit milde verslag over een weduwe die in Europa rondzwerft en op Dorn verliefd wordt, met Grahame als zwoele rivale. Frits van Dongen staat als Philip Dorn in de cast vermeld.

Young Ideas

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Jules Dassin. Met o.a. Susan Peters, Herbert Marshall, Mary Astor, Elliott Reid en Richard Carlson.

Een maffe komedie over een schrijfster die verdwijnt en weer opduikt, waarbij ze intussen getrouwd blijkt met een man die door de familie niet wordt gepruimd.

The Palm Beach Story

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Claudette Colbert, Joel McCrea, Mary Astor, Rudy Vallee en William Demarest.

Na vijf jaar huwelijk met ingenieur McCrea wil Colbert er eens uit. Ze trekt naar Florida, in de hoop er een miljonair te vinden die het vliegtuigproject van haar man kan financieren. In de trein raakt ze verzeild in de krankzinnige Ale & Quail Club, die haar als hun mascotte willen gebruiken. Ze ontmoet eveneens de schatrijke Vallee, die voor haar charmes valt. McCrea, die haar is gevolgd, wacht ondertussen op haar in Florida. Colbert is echter vastbesloten hem een lesje te leren. Dat vormt het hoogtepunt van de gekke humor van Sturges, die met dolle situaties en snelle dialogen wel raad weet. Een film vol verrassingen, met zowel slapstick als verfijnde humor. Een zalig scenario, door Sturges zelf geschreven. Alle acteurs zijn steengoed. Fotografie is van Victor Milner, terwijl Victor Young voor de muziek instond.

Across the Pacific

1942 | Oorlogsfilm, Thriller, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van John Huston en Vincent Sherman. Met o.a. Humphrey Bogart, Mary Astor, Keye Luke, Sydney Greenstreet en Charles Halton.

De drie hoofdrolspelers uit The Maltese Falcon weer bijeen in een genietbaar WO II-avontuur. Rick Leland (Bogart), die oneervol werd ontslagen uit het Amerikaanse leger, speurt naar spionnen in Panama, voert tijdens een bootreis een voortdurend gevecht in spitsvondigheden met Jappen-vriend Dr. Lorenz (Greenstreet), terwijl hij ondertussen Alberta Marlow (Astor) het hof maakt; die laatste maakt het de moeite waard de film te gaan zien.

The Maltese Falcon

1941 | Film noir, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Film noir van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Mary Astor, Peter Lorre, Sydney Greenstreet en Gladys George.

De partner van privédetective Sam Spade (Bogart) wordt doodgeschoten tijdens een opdracht. Spade gaat op zoek naar de moordenaar en komt er al snel achter dat de moord te maken heeft met The Maltese Falcon, een kostbaar beeldje dat al jaren onvindbaar is. Allerlei louche types zijn op zoek naar het juweel. Een film noir waarbij humor, spanning, drama en romantiek op de seconde zijn afgemeten. Bogart speelt voortreffelijk de rol van een koele privédetective die verstrikt raakt in een web van intriges. Een klassieker die de film noir-liefhebber gezien moet hebben.

The Great Lie

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Mary Astor, George Brent, Lucile Watson en Hattie McDaniel.

Brent trouwt met Davis als zijn verbintenis met Astor is verbroken. Hij komt om bij een vliegtuigongeluk, waardoor Davis en de zwangere Astor achterblijven om met elkaar en met de elementen te vechten. Goed opgebouwde soap-opera die Astor een Oscar bezorgde voor haar rol van vurige concertpianiste. Scenario van Leonore Coffee. Camerawerk van Tony Gaudio.

Turnabout

1940 | Komedie, Fantasy

Verenigde Staten 1940. Komedie van Hal Roach. Met o.a. John Hubbard, Carole Landis, Adolphe Menjou, Mary Astor en William Gargan.

Twee kijvende echtelieden hebben samen een reclamebureautje dat gesierd wordt door een (magisch) boeddahbeeld. Dat beeldje krijgt schoon genoeg van al dat geruzie, en besluit dat ze een lesje moeten leren door van lichaam te verwisselen, zodat ze elkanders standpunt kunnen inzien, en daardoor tot bedaren komen. Een unieke klucht voor zijn tijd, want het idee was gewaagd; het resultaat houdt echter niet over. Naar een verhaal van Thorne Smith. Later een kortlopende tv-serie.

Brigham Young-Frontiersman

1940 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1940. Drama van Henry Hathaway. Met o.a. Tyrone Power, Linda Darnell, Dean Jagger, Brian Donlevy en John Carradine.

Goedbedoeld, maar belachelijk portret van de Mormonenleider uit de titel met Jagger in een symbolische hoofdrol. De meeste aandacht gaat echter uit naar de lauwe romance tussen Power en Darnell. Astor komt helemaal niet over als de eenvoudige huisvrouw.

Midnight

1939 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Claudette Colbert, Don Ameche, John Barrymore, Francis Lederer en Mary Astor.

Colbert, berooid in Parijs, krijgt een job aangeboden door aristocraat Barrymore. Zich uitgevend als Hongaarse gravin moet ze de gigolo verleiden, die net teveel aandacht aan de dag legt voor zijn gade. Zalig scenario van Billy Wilder en Charles Brackett, wordt op onvergetelijke wijze gestalte gegeven door de hoofdrollen. De humor is sofisticated en staat op zeer hoog peil, ook al zullen velen de finale wat ontgoochelend vinden. Charles Lang fotografeerde alles op een studio-set. De situaties mogen nu dan wat verouderd overkomen, toch blijft het een tractatie om de spelers aan het werk te zien, die op het hoogtepunt van hun artistieke prestaties zijn. Opnieuw verfilmd als MASQUERADE IN MEXICO, 1945.

There's Always a Woman

1938 | Thriller

Verenigde Staten 1938. Thriller van Alexander Hall. Met o.a. Joan Blondell, Melvyn Douglas, Mary Astor, Frances Drake en Jerome Cowan.

Een prima combinatie van mysterie en komedie. Officier van justitie Douglas en zijn speurders-echtgenote proberen dezelfde misdaad op te lossen.

Paradise for Three

1938 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Drama van Edward Buzzell. Met o.a. Frank Morgan, Robert Young, Mary Astor, Edna May Oliver en Florence Rice.

Een vreemd verhaal over een Amerikaans zakenman die zich onder het Duitse volk begeeft om hun wijze van leven te leren kennen. De goede rolbezetting steunt het redelijke scenario van George Oppenheimer en Harry Ruskin naar de roman Drei Männer im Schnee van Erich Kästner. Het camerawerk is van Leonard Smith.

Listen, Darling

1938 | Muziek, Komedie

Verenigde Staten 1938. Muziek van Edwin L. Marin. Met o.a. Judy Garland, Freddie Bartholomew, Mary Astor, Walter Pidgeon en Alan Hale.

Judy en Freddie proberen moeder (Astor) een echtgenoot te bezorgen. Garland zingt 'Zing Went The Strings Of My Heart'.

Darling Listen

1938 |

1938. Edwin L. Marin. Met o.a. Freddie Bartholomew, Judy Garland, Walter Pidgeon, Alan Hale en Mary Astor.

Judy en Freddie proberen moeder (Astor) een echtgenoot te bezorgen. Garland zingt 'Zing Went The Strings Of My Heart'.

The Prisoner of Zenda

1937 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film, Romantisch drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van John Cromwell. Met o.a. Ronald Colman, Madeleine Carroll, Raymond Massey, David Niven en Mary Astor.

Intrige, avontuur, romantiek en degengekletter: The Prisoner of Zenda heeft het allemaal én is na al die tijd nog altijd onderhoudend. Energieke acteur Colman is hoofdverantwoordelijk voor de opwinding in een dubbelrol als de bedwelmde kroonprins van fantasiekoninkrijk Ruritania en als de Britse dubbelganger die de kroon moet bestijgen terwijl de prins zijn giftige roes uitslaapt. Carroll is subliem theatraal als de prinses die smacht naar de Brit. Een magnifieke film dankzij innemend spel, vlotte montage en vooruitstrevend camerawerk en decorbouw. De gangmaker voor het nieuwbakken avonturengenre Ruritania Romance. Gebaseerd op het boek van Anthony Hope uit 1894.

The Hurricane

1937 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1937. Avonturenfilm van John Ford. Met o.a. Jon Hall, Dorothy Lamour, Mary Astor, C. Aubrey Smith en Raymond Massey.

Eersteklas escapisme op het eiland Manikoora, waar het idyllische leventje van Hall en Lamour door de rancuneuze gouverneur Massey uiteengerukt wordt. Orkaaneffecten die nooit geëvenaard zijn. Een afschuwelijke nieuwe versie volgt in 1979. Dudley Nichols en Oliver H.P. Garrett bewerkten de roman van Charles Nordhoff en James Norman Hall tot scenario. Bert Glennon bemande de camera.

Dodsworth

1936 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Drama van William Wyler. Met o.a. Walter Huston, Ruth Chatterton, Paul Lukas, Mary Astor en David Niven.

Prima bewerking van de roman van Sinclair Lewis over een Amerikaanse industrieel van middelbare leeftijd die met pensioen gaat, naar Europa trekt, waar hij en zijn vrouw een nieuwe stel waarden en nieuwe relaties ontdekken. Intelligent geschreven, mooi gefilmd en heel erg goed geacteerd. John Payne debuteert in kleine rol.

And So They Were Married

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Melvyn Douglas, Mary Astor, Edith Fellows, Dorothy Stickney en Jackie Moran.

Voorspelbare, maar amusante, kleine komedie met goede medespelenden.

Page Miss Glory

1935 |

Verenigde Staten 1935. Mervyn LeRoy. Met o.a. Marion Davies, Pat O'Brien, Dick Powell, Mary Astor en Frank McHugh.

De goede rolbezetting overschaduwt Davies in deze beminnelijke parodie op publiciteitsstunts, waarin oplichter O'Brien een schoonheidswedstrijd wint met een collagefoto van een niet-bestaand meisje.

I Am a Thief

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Robert Florey. Met o.a. Mary Astor, Ricardo Cortez, Dudley Digges, Robert Barrat en Irving Pichel.

Een hoogdravend avontuur rond juwelendieven en verzekeringsfraude op de Orient Express. De goede rolbezetting kon het slome script niet redden.

Dinky

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Ross Lederman, Howard Bretherton en D. Ross Lederman. Met o.a. Jackie Cooper, Mary Astor, Roger Pryor en Henry Armetta.

Astor wordt vals beschuldigd van fraude. Ze probeert dit achter te houden voor haar zoon Cooper die op de militaire academie zit. Redelijk interessant verhaal biedt niets bijzonders.

Upperworld

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Roy Del Ruth. Met o.a. Warren William, Mary Astor, Ginger Rogers, Dickie Moore en Andy Devine.

William speelt een rijke zakenman die getrouwd is met Astor en zich - zeer tot zijn spijt - inlaat met een vari[KA1]et[KA1]e- artieste (Rogers). Een onderhoudend drama van Ben Hecht, dat aan kracht wint door de charme van Wiliam en de aanwezigheid van Rogers en dat alleen ontsierd wordt door het onbevredigende einde.

The Man With Two Faces

1934 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1934. Drama van Archie Mayo. Met o.a. Edward G. Robinson, Mary Astor, Ricardo Cortez, Mae Clarke en Louis Calhern.

Een niet wereldschokkend maar toch best boeiend verhaal (naar een toneelstuk van Alexander Woollcott en George S. Kaufman) over een acteur van bijrolletjes die probeert zijn zus te beschermen tegen haar sinistere echtgenoot.

The Case Of The Howling Dog

1934 |

1934. Alan Crosland. Met o.a. Helen Trenholme, Warren William, Allen Jenkins, Mary Astor en Grant Mitchell.

Een niet wereldschokkend maar toch best boeiend verhaal (naar een toneelstuk van Alexander Woollcott en George S. Kaufman) over een acteur van bijrolletjes die probeert zijn zus te beschermen tegen haar sinistere echtgenoot.

Return of the Terror

1934 | Horror

Verenigde Staten 1934. Horror van Howard Bretherton. Met o.a. Mary Astor, Lyle Talbot, John Halliday, Frank McHugh en Irving Pichel.

Een wetenschapper probeert zich krankzinnig voor te doen om onder beschuldiging van moord vandaan te komen. Hij vlucht naar een sanatorium, waar opnieuw een moord gebeurt. Mysterieuze misdaadfilm, goed van opzet. Voor horror- en thrillergekken.

The World Changes

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Paul Muni, Mary Astor, Aline MacMahon, Donald Cook en Alan Dinehart.

Zeker het aanzien waard, dit verhaal over de boerenjongen Muni, die zijn ambities nastreeft in het Chicago van eind 19e eeuw. Hij wordt multimiljonair in de vleesindustrie, maar moet wel aanzien dat zijn gezinsleven afbrokkelt. Astor speelt uitstekend als zijn egoïstische vrouw, MacMahon levert weer een energieke prestatie als zijn moeder. Veel bekende gezichten, ook de jonge Mickey Rooney, en Sidney Toler vóór zijn CHARLIE CHAN-films.

The Little Giant

1933 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1933. Komedie van Roy Del Ruth. Met o.a. Edward G. Robinson, Mary Astor, Helen Vinson, Kenneth Thomson en Russel Hopton.

Na de Drooglegging is bierbaron Bugs Ahearn een rijke onderwereldfiguur. Hij besluit zich terug te trekken uit de onderwereld van Chicago en vestigt zich in Californië, waar hij verliefd wordt op Polly Cass, een telg uit een van oorsprong zeer welgestelde bankiersfamilie. HIj huurt een enorme villa met personeel en maakt zoveel indruk op Polly dat ze zich met hem verlooft. Nadat hij zich heeft ingekocht in de bankiersfamilie ontdekt hij echter dat ze nagenoeg failliet zijn. Om de zaak voorgoed op te lossen laat Bugs uit Chicago een gangsterbende komen die de boel even netjes komt opruimen

The Kennel Murder Case

1933 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1933. Misdaad van Michael Curtiz. Met o.a. William Powell, Mary Astor, Eugene Pallette, Ralph Morgan en Helen Vinson.

Op een regenachtige avond wordt een hond vermoord in de Long Island Kennel Club. De moordenaar pleegt zelfmoord, nadat hij twee mensen gedood heeft. Maar Philo Vance (Powell) is niet overtuigd van zelfmoord. Complex, maar uitstekend opgebouwd moordverhaal. Voor velen is dit de volmaakte Vance-verfilming, maar zowel het acteren als de montage doen erg verouderd aan, ook omdat het verhaal al zo vaak verteld is. Robert N. Lee en Peter Milner baseerden hun scenario op een roman van S.S. Van Dine. William Reese was verantwoordelijk voor de fotografie. Opnieuw gemaakt in 1940 als CALLING PHILO VANCE. Zie ook Philo Vance- serie.

Jennie Gerhardt

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Marion Gering. Met o.a. Sylvia Sidney, Donald Cook, Mary Astor, Edward Arnold en Louis Carver.

Een nauwkeurig geproduceerde versie van het verhaal van Theodore Dreiser over een arm meisje (Sidney) dat een vriendelijke weldoener (Arnold) vindt, hem verliest en dan als een weggeschoven liefje van Cook leeft. De acteurs en de uitgebreide produktie geven geloofwaardigheid aan dit episodisch melodrama dat rond de eeuwwisseling speelt.

The Lost Squadron

1932 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van George Archainbaud. Met o.a. Richard Dix, Mary Astor, Joel McCrea, Dorothy Jordan en Robert Armstrong.

Vliegers uit WO I zijn gedwongen om werk te zoeken als stuntpiloten voor films; een interessant idee, met te veel van het goede door Von Stroheims overdreven acteren als regisseur 'Erich von Furst'.

Red Dust

1932 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van Victor Fleming. Met o.a. Clark Gable, Jean Harlow, Mary Astor, Donald Crisp en Gene Raymond.

Gable speelt de rol van een ruwe rubberplanter, die er een liefje (Harlow) op na houdt, maar een heftige affaire heeft met de vrouw (Astor) van een van zijn medewerkers (Raymond) en dat leidt tot jaloezie, haat en tenslotte een crime-passionel. Harlow en Gable gaven de censuur heel wat werk indertijd, terwijl Hollywood er bol van stond. Nog steeds een aardige romantische film, die gesitueerd is Indo-China, het huidige Viet-Nam. Opnieuw gefilmd als CONGO MAISIE en als MOGAMBO. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. Scenario van John Lee Mahin. Camerawerk van Harold Rossen.

A Successful Calamity

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van John G. Adolfi en John Adolfi. Met o.a. George Arliss, Mary Astor, Evalyn Knapp, Grant Michell en David Torrence.

Een welgesteld man komt weer thuis na een reis van bijna een jaar. Hij verlangt ernaar tijd met zijn gezin door te brengen, maar zij hebben het allemaal veel te druk met zichzelf om hem wat aandacht te geven. Een lichte komedie strikt volgens het boekje, maar met een formule die succes heeft, en Arliss is weer even charmant als altijd.

Other Men's Women

1931 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1931. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Grant Withers, Mary Astor, Regis Toomey, James Cagney en Joan Blondell.

Een driehoeksverhouding binnen het milieu van spoorwegemployé's; interessant melodrama, in sommige opzichten oubollig, maar levendig qua sfeer en met een grootse actiescène aan het eind. Cagney en Blondell hebben bijrollen. Scenario van Claude Fulton en William K. Wells. Camerawerk van Barney McGill.

The Lash

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Frank Lloyd. Met o.a. Richard Barthelmess, Mary Astor, Fred Kohler, Marian Nixon en James Rennie.

Een goede en verzorgde western met een glansrol voor Barthelmess. Hij keert rond 1850 terug naar het ouderlijk huis in Californi[KA3]e, waar Amerikaanse slechteriken bezig zijn het land te stelen van de van origine Spaanse ranchers. Bradley King baseerde zijn scenario op de roman [KL]Adios[KLE] van Lanier Bartlett en Virginia Stivers Bartlett. Ernest Haller was de cameraman (hij zou voor GONE WITH THE WIND een Oscar krijgen). Regisseur Lloyd won later 2 Oscars.

Ladies Love Brutes

1930 | Komedie

Verenigde Staten 1930. Komedie van Rowland V. Lee. Met o.a. George Bancroft, Mary Astor, Fredric March, Margaret Quimby en Stanley Fields.

Een ruwe bolster, blanke pit (Bancroft) moet door een mooie society-dame gepolijst worden. De pogingen van de rauwe bink om een keurige heer te worden zijn de leuke momenten van de film. March loopt er in deze film alleen maar voor joker bij.

Holiday

1930 | Komedie

Verenigde Staten 1930. Komedie van Edward H. Griffith. Met o.a. Ann Harding, Robert Ames, Mary Astor, Edward Everett Horton en Hedda Hopper.

Deze herontdekte bewerking van Philip Barry`s toneelstuk over nonconformisme is een aangename verrassing: een licht verteerbare vroege geluidsfilm, met een rolbezetting die in sommige gevallen (Astor, Owsley) zelfs de beroemdere versie uit 1938 overtreft (Horton speelt dezelfde rol in beide films!)

Don Juan

1926 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1926. Avonturenfilm van Alan Crosland. Met o.a. John Barrymore, Mary Astor, Willard Louis, Estelle Taylor en Helene Costello.

Onderhoudende cape-en-degenfilm, waarin Barrymore amoureus als nooit tevoren, omringd door topacteurs (onder wie Oland als Cesare Borgia en Taylor als de beruchte Lucretia), en schitterende decors. Ook opmerkelijk als de eerste zwijgende film met Vitaphonemuziek en geluidseffecten.

The Bright Shawl

1923 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1923. Avonturenfilm van John S. Robertson. Met o.a. Richard Barthelemess, Dorothy Gish, Jetta Goudal, William Powell en Mary Astor.

In het midden van de negentiende eeuw dringt een jonge avonturier Cuba binnen, dat gebukt gaat onder Spaanse overheersing. Romantiek en strijd wachten hem daar. Debuut van Robinson als jonge Cubaanse patriot, die het leven laat. Naar de roman van Joseph Hergesheimer.