Raymond Lamy (1903-1982): regie en montage.
Er zijn 3 films gevonden.

Pickpocket

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Martin Lassalle, Marika Green, Jean Pelégri, Pierre Leymarie en Pierre Étaix.

Parijzenaar Michel is zakkenroller van beroep. Niet uit noodzaak; een vriend weet wel eerlijk werk voor hem te vinden. Maar Michel krijgt een bijna erotische kick van het bestelen van anderen. Bovendien vindt hij dat hij gewoon het recht heeft om het geld van anderen weg te nemen. Hij raakt steeds verder op het misdaadpad, tot verdriet van zijn moeder, zijn meisje en een politieman. Een variant op Dostojevski's Schuld en boete, dit prachtig in stemmig zwart-wit geschoten drama van regisseur Bresson. Gouden Beer-nominatie in Berlijn.

Un condamné à mort s'est échappé

1956 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1956. Oorlogsfilm van Robert Bresson. Met o.a. François Leterrier, Charles Le Clainche, Maurice Beerblock en Roland Monod.

Een verzetsman (Leterrier) wordt door de Gestapo gearresteerd en ter dood veroordeeld. Hij wacht op zijn executie in een cel in een gevangenis in Lyon. Hij maakt plannen voor zijn ontsnapping, die gecompliceerd worden door de vraag of hij een nieuwe medegevangene kan vertrouwen. Uitstekende film van Bresson moet het niet hebben van opsmuk en sensatie, maar biedt minutieuze detaillering, kalme montage en sterk spel van Leterrier - door Bresson van de filosofiefaculteit van de Sorbonne geplukt - en de andere amateur-acteurs. Gebaseerd op de memoires van verzetsman André Devigny.

Miroir

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Raymond Lamy. Met o.a. Jean Gabin, Colette Mars, Daniel Gélin, Giselle Préville en Gabrielle Dorziat.

Een gerespecteerde notabele heeft ooit zijn fortuin gemaakt in de smokkel en onderhoudt in zijn `herensoci[KA3]eteit` nog altijd onderwereldcontacten. Een ex-medeplichtige, die de [KA2]echte vader van de notabeles zoon is, ontsnapt uit de lik en wordt gedood omdat de zoon de waarheid niet mag weten. Dit mat gemaakt en clich[KA1]ematig melodrama biedt enig genoegen door het optreden van de jeugdige G[KA1]elin en Carol en een vroege karakterrol van Gabin als quasi-bourgeois van middelbare leeftijd (een rol waar hij met de jaren overtuigend zou ingroeien, maar waarvan hij nu niets terechtbrengt).