Mirjam de Rooij: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Het 14e kippetje

1998 | Komedie

Nederland 1998. Komedie van Hany Abu-Assad. Met o.a. Antonie Kamerling, Thekla Reuten, Dirk Zeelenberg, Peter Paul Muller en Kasper van Kooten.

Ironische tragi-komedie over jonge mensen, familie en vriendschap in het hedendaagse Amsterdam. Daniel en Francesca gaan trouwen. Martin, hun gezamenlijke jeugdvriend, organiseert voor deze gelegenheid een feestelijk diner voor vrienden en familie. Daniel en Francesca zijn echter het adres vergeten en zwerven door de stad op zoek naar het juiste restaurant. De genodigden verdrijven ondertussen de tijd met het oefenen van het feestlied, het roddelen over het aanstaande paar, kaarten en een eetwedstrijd. Terwijl de tijd verstrijkt nemen de gesprekken verrassende wendingen aan. Het 14e kippetje is gebaseerd op een scenario van Arnon Grunberg, die hiermee debuteerde als scenarioschrijver. De film opende in 1998 het Nederlands Film Festival.

De flat

1994 | Thriller

Nederland 1994. Thriller van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Victor Löw, Hans Hoes, Jaimy Siebel en Mirjam de Rooij.

Mislukte poging van Verbong, deze psycho-erotische thriller. Soutendijk is een pas gescheiden vrouw in een flatgebouw die het hof wordt gemaakt door de verkeerde buurman Löw. Iedereen, Soutendijk inbegrepen, beseft meteen dat het fout, verdacht en gevaarlijk is. Maar zij is blijkbaar te hitsig en ziet, hijgend van begeerte, bijna alles over het hoofd. Toch wel iets beter dan een gemiddelde aflevering van Derrick of Tatort, zoals de Nederlandse pers oordeelde, maar het blijft een misser van jewelste.

Belle van Zuylen - Madame de Charrière

1993 | Documentaire, Historische film, Romantiek

Nederland 1993. Documentaire van Digna Sinke. Met o.a. Will van Kralingen, Laus Steenbeeke, Kees Hulst, Carla Hardy en Patty Pontier.

Belle van Zuylen (Van Kralingen) werd in 1740 geboren op slot Zuylen - vandaar de naam - nabij Utrecht als Isabella Agneta van Tuyll van Serooskerken. Ze trouwde in 1771 met Charles-Emmanuel de Charri[KA2]ere (Hulst) - vandaar Madame de Charri[KA2]ere; het paar vestigde zich in Zwitserland, in Colombier in de buurt van Neuch[KA4]atel. Ze kregen nooit kinderen. Belle werd 65 jaar oud. Het huwelijk was niet bepaald gelukkig. Op 48-jarige leeftijd ontmoet Belle in Paris als ze haar echtgenoot is ontvlucht, de 21-jarige Benjamin D`Hermenches (Steenbeeke) door wie ze zich zeer gecharmeerd voelt. Benjamin is constant op de vlucht voor schuldeisers en zijn vader. Hij smeert hem naar Engeland. Hij staat naderhand uitgeput bij Belle voor de deur. Ze verleent hem onderdak, maar zijn vader weet er een eind aan te maken. Hun relatie zetten ze dan grotendeels per brief voort. Dat zal bijna zeven jaar duren tot hij er met Madame Germaine de Stael (Hardy) vandoor gaat (naar Parijs). De film gaat over voernoemde periode, en valt gemakkelijk in drie periodes in te delen. Belle van Zuylen wordt geportretteerd als een hunkerende en tekort komende vrouw, maar ze was tegelijkertijd een gepubliceerd, verlicht schrijfster van romans en toneelstukken die ook componeerde. De film bevat muziekstukken van haar hand. Ze nam ten opzichte van haar eigen stand best een kritisch standpunt in en zette zich ook in voor vrouwen, wat in de film mooi wordt gesymboliseerd door haar hulp aan haar dienstmaagd (Pontier) als die in verwachting raakt van een onbekende vader. Het scenario van regisseuse Sinke was wat aan de lange kant en bij de montage door Menno Boerema sneuvelden er ruim 40m die naderhand voor een drie-delige mini- serie van ieder ca 52m weer gebruikt werden. De fotografie was in handen van Goert Giltaij.

Het bittere kruid

1985 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1985. Oorlogsfilm van Kees van Oostrum. Met o.a. Ester Spitz, Gerard Thoolen, Kitty Courbois, Frank Rigter en Marion van Wijk.

De lotgevallen van Sara Meijer (Spitz), een joods meisje dat opgroeit tijdens de Tweede Wereldoorlog en langzaam maar zeker haar hele familie kwijtraakt. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Marga Minco. De schrijfster distantieerde zich echter van de verfilming - vooral omdat het scenario te veel afwijkt van het boek, er werd bijvoorbeeld 'om dramatische redenen' een NSB-vriendin toegevoegd - en liet dat prominent vermelden op de titelrol. De kritieken waren ook niet best. Maar door het goede spel van de hoofdrolspelers ontroert de film wel degelijk.