Harry Belafonte (1927): cast, productie en muziek.
Er zijn 18 films gevonden.

Is That Black Enough for You?!?

2022 | Documentaire

Verenigde Staten 2022. Documentaire van Elvis Mitchell. Met o.a. Margaret Avery, Harry Belafonte, Charles Burnett, Suzanne De Passe en Laurence Fishburne.

In deze uiterst informatieve documentaire duikt filmcriticus Elvis Mitchell in de geschiedenis van zwarte cinema. Daarbij komt met name de jaren zeventig aan bod, het decennium waarin voor het eerst zwarte hoofdpersonages met charisma op het witte doek verschijnen, vrij van stereotyperingen. Essayistisch en met liefde voor het onderwerp loodst Mitchell je in razend tempo door de hoogtepunten van de periode, waarbij meer dan honderd films de revue passeren. Zijn haast academische taalgebruik leidt soms wat af, en dik twee uur aan diepgravende filmanalyse vergt heel wat concentratie van de kijker. Maar voor de echte cinefiel is dit een heerlijke traktatie over een onderbelichte filmgeschiedenis.

Bobby

2006 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 2006. Drama van Emilio Estevez. Met o.a. Anthony Hopkins, Harry Belafonte, William H. Macy, Sharon Stone en Christian Slater.

Op 6 juni 1968 werd Bobby Kennedy vermoord, vijf jaar na zijn broer John F. Net als zijn broer was hij een gewaardeerd politicus, hard op weg om ook president te worden, toen hij na een bijeenkomst in een hotel in Los Angeles werd vermoord. Bobby, van acteur/regisseur Estevez, gaat over 22 personeelsleden en gasten die op die dag in het hotel aanwezig waren. Niet alle verhalen zijn even geslaagd, maar sommige lijnen zijn heel sterk. Bovenal doet Bobby de vraag rijzen hoe het zou zijn geweest als de idealistische politicus niet was vermoord.

Swing Vote

1999 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1999. Drama van David Anspaugh. Met o.a. Andy Garcia, Harry Belafonte, Robert Prosky, Ray Walston en James Whitmore.

Rechter Joseph Kirkland (Garcia) wordt na de ruchtmakende zaak Roe vs. Wade benoemd tot voorzitter van het hooggerechtshof. Hij krijgt te maken met het hoger beroep van Virginia Mapes (Hamilton) uit de Deep South, die na de abortus van haar ongeboren foetus, werd veroordeeld tot levenslang wegens moord met voorbedachte rade. De jury, die evenveel stemmen v[KA1]o[KA1]or als tegen de uitspraak presenteert, laat geheel lafhartig de uitspraak over aan de rechters. Op hun beurt is de verantwoordelijkheid beland bij Kirkland, die de doorslaggevende stem heeft. De druk op Kirkland wordt groot, want voor- en tegenstanders van abortus proberen hem te be[KA3]invloeden, inclusief zijn eigen vrouw Linda (Colin), die hem er fijntjes aan helpt herinneren dat hun aangenomen kind een abortus heeft voorkomen. Het intelligente scenario van Ron Bass en Jean Rusconi, bevat de nodige dialogen, die met verve door Garcia worden vertolkt. Het scenario is niet pro of contra abortus, maar kijkt uitsluitend naar de belangen van het kind. Hoewel er in Europa dikwijls afwijkend over deze kwestie wordt geoordeeld en de gemoederen lang zo hoog niet oplopen, stemt deze film toch tot nadenken. Dankzij voornoemde krachttoer van Garcia en een vlotte montage is het een boeiende rolprent geworden. Hoe het ook zij, ons advies luidt: bezint voor ge begint en voorkom een hoop ellende door goede voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Het camerawerk is van Johnny E. Jensen. Ook bekend als SWINGXX-01V en THE NINTH JUSTICE.

Assassinated: The Last Days of King & Kennedy

1998 | Documentaire

Verenigde Staten 1998. Documentaire van Vince DiPersio en William Guttentag. Met o.a. Reverend Benjamin Hooks, Dexter Scott King, Yolanda King, Harry Belafonte en Paul Schrader.

Rechter Joseph Kirkland (Garcia) wordt na de ruchtmakende zaak Roe vs. Wade benoemd tot voorzitter van het hooggerechtshof. Hij krijgt te maken met het hoger beroep van Virginia Mapes (Hamilton) uit de Deep South, die na de abortus van haar ongeboren foetus, werd veroordeeld tot levenslang wegens moord met voorbedachte rade. De jury, die evenveel stemmen v[KA1]o[KA1]or als tegen de uitspraak presenteert, laat geheel lafhartig de uitspraak over aan de rechters. Op hun beurt is de verantwoordelijkheid beland bij Kirkland, die de doorslaggevende stem heeft. De druk op Kirkland wordt groot, want voor- en tegenstanders van abortus proberen hem te be[KA3]invloeden, inclusief zijn eigen vrouw Linda (Colin), die hem er fijntjes aan helpt herinneren dat hun aangenomen kind een abortus heeft voorkomen. Het intelligente scenario van Ron Bass en Jean Rusconi, bevat de nodige dialogen, die met verve door Garcia worden vertolkt. Het scenario is niet pro of contra abortus, maar kijkt uitsluitend naar de belangen van het kind. Hoewel er in Europa dikwijls afwijkend over deze kwestie wordt geoordeeld en de gemoederen lang zo hoog niet oplopen, stemt deze film toch tot nadenken. Dankzij voornoemde krachttoer van Garcia en een vlotte montage is het een boeiende rolprent geworden. Hoe het ook zij, ons advies luidt: bezint voor ge begint en voorkom een hoop ellende door goede voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Het camerawerk is van Johnny E. Jensen. Ook bekend als SWINGXX-01V en THE NINTH JUSTICE.

Kansas City

1996 | Drama, Muziek, Experimenteel, Thriller

Verenigde Staten 1996. Drama van Robert Altman. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Miranda Richardson, Harry Belafonte, Michael Murphy en Dermot Mulroney.

Regisseur Altman (geboren in Kansas City) presenteerde op het filmfestival van Cannes, 1996 een film over zijn geboortestad, die hij - weinig verrassend - Kansas City had genoemd. Hij vertelde erbij dat hij had geprobeerd de film als een muziekstuk te componeren. Helaas had het verhaal van de film (gangsterbaas is boos op kruimeldief, vrouw van kruimeldief probeert gangsterbaas te chanteren om man te redden) daar danig onder te lijden. Om zijn film van een waardige soundtrack te voorzien, benaderde Altman hedendaagse muzikanten om de jazzgrootheden die in de film voorkomen uit te beelden. Zodoende soleert Joshua Redman als Lester Young, en spelen Craig Handy en James Carter respectievelijk Coleman Hawkins en Ben Webster. In ruime pakken, het haar glad achterover, en de meesten getooid met een ouderwets hoedje, proberen de eenentwintig muzikanten de sfeer te treffen van een K.C. jam sessie in 1934. (IdH/VPRO Gids)

White Man's Burden

1995 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1995. Drama van Desmond Nakano. Met o.a. John Travolta, Harry Belafonte, Kelly Lynch, Margaret Avery en Carrie Snodgress.

Nakano, die zijn sporen als scenarioschrijver van Last Exit to Brooklyn en American Me verdiende, schreef voor zijn regiedebuut zelf het script. Het uitgangspunt is beslist origineel: de zwarten zijn de elite in de Amerikaanse maatschappij en de blanken vormen de minderbedeelde meerderheid. Travolta speelt Louis Pinnock een eenvoudige, niet al te snuggere arbeider in de chocoladefabriek van Thaddeus Thomas (Belafonte). Hij moet een pakje afleveren in de somptueuze villa van zijn baas. Hij vergist zich bij het afslaan en belandt aan de verkeerde kant van het huis. Hij zoekt naar de ingang en om zich te oriënteren kijkt hij door het raam waarbij hij per ongeluk een glimp opvangt van Thomas' vrouw Megan in d'r blootje. Hij wordt wegens gluren ontslagen.

The Affair

1995 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama, Erotiek

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Romantiek van Paul Seed. Met o.a. Courtney B. Vance, Kerry Fox, Leland Gantt, Ned Beatty en Adrian Lester.

In 1944 wordt vanwege de geplande invasie in Normandië tijdens WO II een Amerikaanse legereenheid gestationeerd in een slaperig dorp in Zuid-Engeland. Travis Holloway, een zwarte GI, maakt een getrouwde vrouw met een kind en een ontrouwe echtgenoot het hof.

Beat Street

1984 | Muziek, Familiefilm

Verenigde Staten 1984. Muziek van Stan Lathan. Met o.a. Rae Dawn Chong, Guy Davis, Jon Chardiet, Leon W. Grant en Saundra Santiago.

De asfalt-jeugd uit een ghetto-buurt vindt een uitlaatklep in graffiti-spuiten, break-dansen, straatgevechten en het bedenken van nieuwe 'acts' voor disk jockeys in discotheken. In feite een veel betere versie van het origineel, WILD STYLE. De formule van Mickey en Judy, 'laten we een show opvoeren', is op een realistische manier neergezet tegen een meer eigentijdse achtergrond. Harry Belafonte was de co-producent van deze brave film, die handig op de trend van toen speelde.

Sag nein

1983 | Documentaire, Muziek

Duitsland 1983. Documentaire van Stefan Aust. Met o.a. Harry Belafonte, Joan Baez, Wolf Biermann, Franz Josef Degenhardt en Ida Ehre.

De film bestaat uit opnames van het festival 'kunstenaars voor de vrede' dat op 3 en 4 september 1983 in Hamburg plaatsvond. Talrijke kunstenaars protesteerden toen tegen de voorgenomen plaatsing van kernraketten in Europa. De concertopnames worden afgewisseld met beelden van het platgebombardeerde Hamburg van 1943.

Grambling's White Tiger

1981 | Drama, Sportfilm

Verenigde Staten 1981. Drama van Georg Stanford Brown. Met o.a. Bruce Jenner, Harry Belafonte, LeVar Burton, Dennis Haysbert en Deborah Pratt.

Het verhaal van Jim Gregory, een Californische middelbare scholier annex succesvolle quarterback, die de enige blanke speler wordt van de Grambling College rugbyploeg. Acteur geworden Olympisch atleet Jenner is als middelbare scholier een beetje verkeerd gekozen, maar Belafonte, in zijn tv-debuut als acteur, levert degelijk werk als de legendarische trainer Eddie Robinson in deze middelmatige bewerking van Bruce Behrenbergs boek My Little Brother Is Coming Tomorrow.

Uptown Saturday Night

1974 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1974. Komedie van Sidney Poitier. Met o.a. Sidney Poitier, Bill Cosby, Harry Belafonte, Calvin Lockhart en Flip Wilson.

Onmiskenbaar onderhoudend lijkt de film toch het meest op een scenario voor een oude `Amos `n Andy`-film die uit het stof te voorschijn werd gehaald. Plat, dwaas kluchtwerk over twee vrienden (Poitier en Cosby) die gestolen geld proberen terug te krijgen en betrokken raken bij onderwereldfiguur Belafonte in een dolle Peetvader-parodie. Een tweetal opvolgers: LET'S DO IT AGAIN en A PIECE OF THE ACTION.

Buck and the Preacher

1972 | Western

Verenigde Staten 1972. Western van Sidney Poitier. Met o.a. Sidney Poitier, Harry Belafonte, Ruby Dee, Cameron Mitchell en Nita Talbot.

Zwarte western over een versierderige priester is te langdradig voordat er enige actie komt, die ook weer te snel opdroogt. Goede karakteriseringen zijn het belangrijkste.

The Angel Levine

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Jan Kadar. Met o.a. Zero Mostel, Harry Belafonte, Ida Kaminska, Milo O'Shea en Eli Wallach.

Een ontroerend, humoristisch en droevig gegeven. Het zwarte engeltje Levine ligt er in de hemel uit en probeert daarom de arme oude Morris Mishkin te helpen. Het verhaal werd vele keren verteld, maar zelden zo goed.

The World, the Flesh and the Devil

1959 | Sciencefiction, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1959. Sciencefiction van Ranald MacDougall. Met o.a. Harry Belafonte, Inger Stevens en Mel Ferrer.

Belafonte en Stevens zijn de enige overlevenden van een wereldomspannende kernramp. Hun ongemakkelijke onderlinge verhouding wordt nog eens gehinderd door de komst van Ferrer. Een intrigerende film die goed begint maar halverwege zijn kracht verliest en tot een belachelijke slotsom komt.

Odds Against Tomorrow

1959 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Film noir van Robert Wise. Met o.a. Harry Belafonte, Robert Ryan, Ed Begley, Shelley Winters en Gloria Grahame.

Corrupte smeris Begley wordt na dertig jaar dienst ontslagen. Financieel aan de grond en zonder pensioen zint hij op wraak. Hij besluit de bank te beroven en kiest daarvoor twee handlangers: ex-boxer Ryan, die de bak al enkele keren langdurig van binnen heeft gezien, en goklustige, zwarte zanger Belafonte. De hele zaak loopt mis door Ryans kloterige racistische gedrag. Een goed gespeelde, spannende en wrede film met verbluffend rake fotografie van Joseph Burns. De voortreffelijke en stemmige muziek is van John Lewis, een van de vier van het vermaarde Modern Jazz Quartet. John O. Killens en Nelson Gidding schreven het puike scenario naar het boek van William P. McGivern.

Island in the Sun

1957 | Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Rossen. Met o.a. James Mason, Joan Fontaine, Dorothy Dandridge, Basil Sydney en Joan Collins.

Op een West-Indisch eiland is de situatie explosief. De blanke minderheid begint steeds meer van haar macht te verliezen aan zwarte militanten. Mason heeft veel kans om de volgende gezaghebber van het eiland te worden, maar domme jaloezie is hem fataal en breekt zijn carri[KA2]ere. Belafonte is de leider van der zwarte rebellen. Traag, romantische melo met een interessante cast. Het scenario van Alfred Hayes naar een roman van Alec Waugh is slecht uitgewerkt. Voor de eerste maal in de (commerciële) Amerikaanse filmgeschiedenis laat men de liefde tussen zwart en blank opbloeien. De uiterst zedelijke kus die Belafonte gaf aan Patricia Owens werd na reacties van het geschokte Amerikaanse publiek uit de film geknipt! Mooie, haast toeristische opnamen op locatie van Frederick A. Young. Gerry O'Hara was regie-assistent. Gedraaid in CinemaScope.

Carmen Jones

1954 | Muziek

Verenigde Staten 1954. Muziek van Otto Preminger. Met o.a. Dorothy Dandridge, Harry Belafonte, Pearl Bailey, Roy Glenn en Diahann Carroll.

Frisse musicalbewerking van George Bizets zwanenzang Carmen (1875), met een geheel zwarte bezetting. Actrice Dandrige leek na een eerdere rol als stoffige juf niet de meest logische keus, maar een vurige auditie (en een affaire met regisseur Preminger) zette haar op de eerste plek. Zij is naaister in een parachutefabriek en Belafonte schittert als soldaat. Ze werd in raciaal gesegregeerd 1955 Amerika – een hotel liet een zwembad leeglopen nadat ze een duik had genomen – als eerste zwarte actrice genomineerd voor een Oscar. Niet Dandridge, maar Grace Kelly won, voor haar rol in The (o zo witte) Country Girl.

Bright Road

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Gerald Mayer. Met o.a. Dorothy Dandridge, Harry Belafonte, Robert Horton en Philip Hepburn.

Goed bedoeld, maar uitgesponnen verhaal over een zwarte lerares in een klein Zuidelijk stadje die de problemen van haar leerlingen probeert op te lossen.