Ivica Pajer: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Gavre Princip - Himmel unter Steinen

1990 | Drama, Historische film

Duitsland​/​​Oostenrijk 1990. Drama van Peter Patzak. Met o.a. Reuben Pillsbury, Christopher Chaplin, Philippe Léotard, Robert Munic en Sinolička Trpkova.

Sarajevo, Bosni[KA3]e, 1914, tijdens het Oostenrijks- Hongaarse Keizerrijk. Het Oostenrijkse leger onderdrukt hardhandig een studentenrel. De zeventien-jarige Gavrilo Princip (Pillsbury) is het geweld beu en nadat hij bovendien van school gestuurd wordt, vertrekt hij naar Belgrado in het onafhankelijke Servi[KA3]e. Hier sluit hij vriendschap met Milan (Arquette), een Bosnische anarchist die revolutie predikt. Samen met twee vrienden keert hij illegaal terug naar Bosnië met de opdracht een aanslag te plegen op Aartshertog Franz Ferdinand. Reconstructie van een aanslag, uitgevoerd op 28 juni 1914, die de aanleiding was tot WOI. Er zaten veel mogelijkheden in dit gegeven, maar de figuur van Princip krijgt weinig motivatie en je krijgt al evenmin veel inzicht in de gespannen politieke situatie op dat moment. De acteurs zijn uitstekend en de productie zit foutloos in elkaar, maar een beetje meer historische achtergronden konden het enkel interessanter maken. David Antony en Patzak baseerden het scenario op een roman van Hans Koning. Opgenomen in Joegoslavië door Igor Luther. Originele versie is Engels en de internationale titel DEATH OF A SCHOOLBOY.

Vizi privati, pubbliche virtú

1974 | Drama, Historische film, Erotiek

Joegoslavië​/​​Italië 1974. Drama van Miklos Jancsó. Met o.a. Lajos Balazsovitz, Pamela Villoresi, Theresa Ann Savoy, Laura Betti en Franco Branciaroli.

De kroonprins van een uitgehold keizerrijk heeft zich aan het vaderlijk en politiek gezag onttrokken en leidt een losbandig leven in de vrije natuur met vrienden en vriendinnen, waar zelfs de verplichting van een politiek huwelijk met een hermafrodiet geen domper op de blijheid zet. De vrolijke rebellie wordt gebroken met moord, vermomd als zelfmoord en liefdesdrama. Deze variant op de tragedie van 'Mayerling' wil jeugdige vitaliteit plaatsen tegenover dodelijk gezag, maar het onophoudelijk gehuppel van weliswaar mooie mensen in mooie beelden werkt allesbehalve aanstekelijk en ook de impact van de erotische scènes gaat verloren in alle geschater. Jancsó's meeslepende stijl in de Hongaarse films wordt altijd hol en wezenloos zodra hij over de grenzen werkt. Achter de camera stond Tom Hunter.